Hej
Söker ideer vad jag bör tänka på vid nybygge och prepp. Det är såklart beroende på budget men tänker på dessa två:

Kamin och/eller vedspis
Nedgrävd tank för regnvatten

Har ni andra ideer som en borde ha med i planeringen?
 
Myrstacken
Om du ska preppa behöver du ju anabola steroider..
Så kanske några askar klassiska ryss 5or och hantlar kan läggas till på din lista.
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
Egen brunn och ev skippa tanken, den duger bara till bevattning
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Jag har funderat på att koppla in en extra vattentank innan vattenutkastaren för trädgårdsbevattningen. Nu kommer det antagligen aldrig bli av i det här huset, men skulle jag bygga nytt tror jag att jag skulle överväga det. Som nödvatten måste det ju vara en av de mer praktiska lösningarna, det blir ju naturlig rotation så fort man tvättar bilen eller vattnar i trädgården. Dessutom slipper växterna det kallaste vattnet.

Andra idéer jag kommer på spontant är:
Trädgårdsland där du kan odla potatis mm.
Matkällare, eller ännu hellre jordkällare.
Liten 12 volt solpanel med tillhörande batteri så man kan ladda mobiltelefon vid strömavbrott.
Sprinklersystem (fast det kanske inte räknas som prepping?)
 
Bunker/skyddsrum som kan fungera som panic room vid intrång.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Kök i norr med riktigt skafferi som håller sig svalt.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Kamin, stort skafferi, egen brunn, solceller, hade jag byggt nytt hade jag byggt in ett Panic room / lönnrum, perfekt att förvara alla prepp grejer.
 
Någon vattentank behöver du inte. Sommartid kan du ställa 200 liters plasttunnor under stuprören och vintertid är det ändå fruset. Regnvattentunnor blir fulla av ruttnande löv och rosk så de måste ränsas varannan månad ungefär.
Egen brunn är viktigare.
Och stuprör som går att ställa tunnor under. Åt helsike med nutidens perfekta dagvattensystem där stuprören går ned i en tratt till underjorden.

Vedspis behöver du. Magasinerande eldstäder i allmänhet. Möjlighet till självdragsventilation. Möjlighet att kallställa onödiga rum utan att någonting tar skada. Ordentligt vindfång med innerdörr så all den goda värmen inte smiter när man går ut. Ett skithus på tomten. Gärna en separat bastu på tomten med vedeldad tvättgryta för hygien och tvätt.

Matkällare med betongvalv över. Håller många matvaror färska. Fungerar som improviserat strålningsavskärmande skyddsrum ifall ryssarnas framtida atombombskokeri i Pyhäjoki råkar överhettas på känt ryskt vis.

Vedlider på tomten. Uthus i allmänhet. I ett delvis självhushåll behövs det utrymme för redskap och utrustning och kanske även djur. Har man ombyggbara utrymmen är man omställbar ifall det blir fattigår.

Trädgårdsland och potatisland på tomten

Ett bra gömställe för farfars hagelbössa och några patronlådor. Bra sätt att skaffa sig extra kött i grytan men måste gå att gömma undan snokande vapengalna ligister.
 
  • Gilla
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
Nu har jag egen brunn, solcell, kamin, vedspis, bergvärme. Så jag har funderat på om de är bra. Skulle jag grävt brunn nu, nej. Dels är detta vatten kanske inte bra, dels finns det medel att köpa som renar vatten från bäcken. Eller så kanske en granne har brunn? Nej det jag skulle gjort är bygga braskamin och kunna myselda. Anns behövs inget extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.