Hej,

Hjälper en bekant renovera. Rev bort gammal tapet och vips kom en dosa fram som de hade tapetserat över (blåmarkerade).

Från blåmarkerade dosan går 1x svart och 1x blå tråd till grönmarkerade dosan. Från orangemarkerade dosan finns en grupp blåa trådar som de kopplat 1x vit tråd till, som går till den grönmarkerade dosan. Lamputtaget vid grönmarkerade dosan är kopplat med den blåa tråden från blåmarkerade dosan och den vita tråden från den orangemarkerade dosan går in i en vit grupp i grönmarkerade dosan, från denna grupp går en vit sladd till lamputtaget.

Antar att blåa tråden är tändtråden, vita tråden nollan, och svarta kabeln är bekräftad fas efter spänningsmätning. Provade koppla ett eluttag vid blåmarkerade dosan i hopp om att få ström i lamputtaget vid grönmarkeringen, men det är helt dött.

Tips på hur vi löser detta trassel?
 
  • Renoveringsrum med markerade eldosor i taket; blå, grön och orange cirkel indikerar de olika kopplingarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Provade koppla ett eluttag vid blåmarkerade dosan i hopp om att få ström i lamputtaget vid grönmarkeringen, men det är helt dött.
Menar du ett vägguttag?
Det vore väl bättre med en strömbrytare som kopplar ihop fasen med tändtråden.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du ett vägguttag?
Det vore väl bättre med en strömbrytare som kopplar ihop fasen med tändtråden.
Stämmer, men hade ingen strömbrytare vid tillfället så kopplade dit ett överblivet vägguttag för att få konstant ström.
 
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Stämmer, men hade ingen strömbrytare vid tillfället så kopplade dit ett överblivet vägguttag för att få konstant ström.
Hur kopplade du trådarna till vägguttaget?
Det är ju meningen att det ska vara en kortslutning mellan dem.

Mätte du spänningen på tändtråden i lamputtaget sen?
Kan du mäta för att kontrollera att tändtråden i dosan för strömbrytaren verkligen kommer fram till lamputtaget och inte har gått av på vägen?
Kan du mäta för att kontrollera att nollan i lamputtaget verkligen är en nolla?
 
D
M Mjolnir skrev:
Hej,

Hjälper en bekant renovera. Rev bort gammal tapet och vips kom en dosa fram som de hade tapetserat över (blåmarkerade).

Från blåmarkerade dosan går 1x svart och 1x blå tråd till grönmarkerade dosan. Från orangemarkerade dosan finns en grupp blåa trådar som de kopplat 1x vit tråd till, som går till den grönmarkerade dosan. Lamputtaget vid grönmarkerade dosan är kopplat med den blåa tråden från blåmarkerade dosan och den vita tråden från den orangemarkerade dosan går in i en vit grupp i grönmarkerade dosan, från denna grupp går en vit sladd till lamputtaget.

Antar att blåa tråden är tändtråden, vita tråden nollan, och svarta kabeln är bekräftad fas efter spänningsmätning. Provade koppla ett eluttag vid blåmarkerade dosan i hopp om att få ström i lamputtaget vid grönmarkeringen, men det är helt dött.

Tips på hur vi löser detta trassel?
Vägguttag fungerar inte som strömbrytare. Prova att sätta in en sådan i blåmarkerade dosan så borde du kunna få ström i gröna lamputtaget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur kopplade du trådarna till vägguttaget?
Det är ju meningen att det ska vara en kortslutning mellan dem.

Mätte du spänningen på tändtråden i lamputtaget sen?
Kan du mäta för att kontrollera att tändtråden i dosan för strömbrytaren verkligen kommer fram till lamputtaget och inte har gått av på vägen?
Kan du mäta för att kontrollera att nollan i lamputtaget verkligen är en nolla?
Gjorde om allt igen och det verkar som att den blåa tråden har ström i sig, likaså den svarta, det är den vita tråden mellan den orangea dosan och lamputtaget i gröna som är strömlös, se bilder. Blir ju lite fundersam över hur den blåa tråden, som endast är kopplad med lamputtaget som inte tänder lampan, kan ge utslag.
 
  • Elektriker testar ström i en blå tråd med en spänningsprovare som lyser rött, bakom en vit vägg med synlig gips och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en spänningsprovare mot en svart tråd, med en blå tråd och väggen synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå och vit elkabel anslutna till en lampsockel, indikerar strömproblem diskuterat i forumtråden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D datja skrev:
Vägguttag fungerar inte som strömbrytare. Prova att sätta in en sådan i blåmarkerade dosan så borde du kunna få ström i gröna lamputtaget.
Har beställt grejer från bauhaus, inväntar dessa för att testa koppla på allt :)
 
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Blir ju lite fundersam över hur den blåa tråden, som endast är kopplad med lamputtaget som inte tänder lampan, kan ge utslag.
Är inte den blå tändtråden nu hopkopplad med den svarta fastråden?
För i så fall ska det vara spänning i den blå tråden.

Men du skulle behöva en multimeter som kan mäta nivån på spänningen också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är inte den blå tändtråden nu hopkopplad med den svarta fastråden?
För i så fall ska det vara spänning i den blå tråden.

Men du skulle behöva en multimeter som kan mäta nivån på spänningen också.
Nej den var inte det, därav min förvirring, har en multimeter hemma som jag får ta med nästa gång. Återkommer! Tack BirgitS för att du försöker hjälpa mig här :)
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Det kan vara inducerad spänning från någon annan kabel. Det är problemet med sådana där spänningsprovare, de är så känsliga att de kan reagera på väldigt låga nivåer.
 
Nu är jag där för att mäta, kan inget om multimeter, hur gör jag för att se vilken kabel det går ström genom och om den andra kanske behöver dras om? Bifogat bild på multimetern.
 
  • Digital multimeter med röda och svarta mätprober på ett svart underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du stoppar in den svarta sladden i hålet där det står COM(mon) och den röda där det står V(olt) för spänningsmätning samt vredet ska stå precis som på bilden, dvs. peka på 600 V växelström. Tryck på gul knapp för att sätta igång.

Sen får du ta bort de röda tomtehattarna från ledarna i dosan och så håller du den svarta spetsen mot kopparn på den ena ledaren och den röda spetsen på kopparen på den andra. Då ska det bli 230 V på displayen om det är spänning mellan de två ledarna. Motsvarande om det är någon annanstans du ska mäta.

Till att börja med kan du mäta mellan de två hålen i ett vanligt vägguttag för att se hur det ser ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du stoppar in den svarta sladden i hålet där det står COM(mon) och den röda där det står V(olt) för spänningsmätning samt vredet ska stå precis som på bilden, dvs. peka på 600 V växelström. Tryck på gul knapp för att sätta igång.

Sen får du ta bort de röda tomtehattarna från ledarna i dosan och så håller du den svarta spetsen mot kopparn på den ena ledaren och den röda spetsen på kopparen på den andra. Då ska det bli 230 V på displayen om det är spänning mellan de två ledarna. Motsvarande om det är någon annanstans du ska mäta.

Till att börja med kan du mäta mellan de två hålen i ett vanligt vägguttag för att se hur det ser ut.
Tack BirgitS, innan jag gjorde det provade jag koppla in en strömbrytare. Körde den blåa tråden som tändtråd, den går till lamputtaget, och svarta som fas, funkade prima. Då antar jag att den vita tråden i grönmarkerade dosan, som går till blåa gruppen i orange dosa är nollan trots allt. På vissa ställen är vit tändtråd, finns även gröna tändtrådar, verkar väldigt trassligt i den lägenheten med blandade färger...
 
En annan fråga, om jag vill mäta ifall det går ström i bara en enskild kabel, kan man, och hur gör man i så fall?
 
BirgitS
M Mjolnir skrev:
Tack BirgitS, innan jag gjorde det provade jag koppla in en strömbrytare. Körde den blåa tråden som tändtråd, den går till lamputtaget, och svarta som fas, funkade prima. Då antar jag att den vita tråden i grönmarkerade dosan, som går till blåa gruppen i orange dosa är nollan trots allt. På vissa ställen är vit tändtråd, finns även gröna tändtrådar, verkar väldigt trassligt i den lägenheten med blandade färger...
Det har funnits olika normer under olika tidsperioder och det har även varierat över landet så därför ska man aldrig lita på färger utan alltid mäta.

M Mjolnir skrev:
En annan fråga, om jag vill mäta ifall det går ström i bara en enskild kabel, kan man, och hur gör man i så fall?
Om det går ström så finns det en spänningsskillnad över t.ex. en lampa så det kan vara lättare att mäta spänning. Men om man kan koppla in multimetern i serie med en ledare så går det att mäta ström. Men jag tror inte din multimeter kan mäta växelström för det enda ställe kring vredet där det står A(mpere) så är det också en symbol för likström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.