Hej,
Vi har bytt tumlare i vårt tvättrum (ingen dusch eller tvättställ). Planen var att den gamla skulle tas med, när den nya levererades. Leveransen kom med kort varsel och det visade sig, att den gamla var fast kopplad men ej den nya. I "panik" kopplade jag loss och då blev det ett hål i uttaget, där ledningen gick ut. Trots envist "googlande" hittade jag som privatperson ingen kontakt av den karaktär, som fanns där tidigare. Köpte den strypnippel, som syns till vänster på bilden. Som ni ser, har jag inte lyckats få det helt tätt. Fattas en mm. den högra går till tvättmaskinen. Får det se ut så här? Vattenslangen till tvättmaskinen går i närheten. Eller måste jag be en installatör att fixa det mer professionellt?
 
  • Ett tvättrums vägguttag med en strypnippel till vänster och en blå ledning till höger, nära en vattenslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur sitter det i förhållande till dusch/badkar? Att rör eller slang går nära är inget problem.
 
Jag tycker det ser bra ut. Finns väldigt liten risk att det skulle tränga in vatten där, speciellt när du inte har tvättställ/dusch i närheten. Om man ska klaga på något så tycker jag förskruvningen till höger (M20/PG13,5?) skulle varit en storlek mindre för att dragavlasta kabeln bättre. Och tänk på att inte dra förskruvning för hårt, finns risk att det blir "kallflytningar" i kabeln, att isoleringen skadas.
 
Tack för snabba besked. Jo, som sagt ingen dusch eller badkar i rummet. Förskruvningen till höger till tvättmaskinen har utförts av den ursprungliga installatören för ca. 15 år sedan. Har fungerat OK hittills. Den risk, jag har tänkt på är ev. vattenånga, som skulle kunna tränga in. Antagligen liten risk med en kondenstumlare....
 
Det du söker har olika namn där Avslutningspropp är ett.
Vit avslutningspropp i plast med text "M 20x1,5" märkt på ytan.
Naturligtvis finns de i allsköns storlekar, och med två olika gängsystem M och Pg.
Du har troligen ingen gänga i dosan, så du behöver bara hitta en som passar någorlunda i hålet.
Sedan får du köpa till en kontramutter i samma storlek som locket.

Ljusgrå plastkontramutter med inre gängor, tillbehör för elinstallation.

Annars gör det ingenting om det inte är tätt. Vattenläckor som skulle kunna orsaka en skada här är ingenting normalt som man behöver ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.