Jag har meddelat Weland vilken stålläkt det är när jag gjorde förfrågan. Har nu kontrollerat vad för bärläkt som tillverkaren av takpannorna (Zanda) rekommenderar och det är 45*70 vid cc1200 så stålläkten har minst motsvarande hållfasthet.
Läktavståndet borde vara vad som rekommenderades för vår snöklass (2) när huset byggdes men ska vara inom 310-370 mm för vår panna och max 375 mm enligt Lindab.

Welands fäste LF1400 borde då fungera utmärkt på vår takkonstruktion. Jag ska ta upp det med solcellsföretagen som hoppat av offertförfrågan.
 
A Arnodt skrev:
Jan PM,

Har du övervägt att ta bort betongpannorna där du tänker ha paneler och där istället lägga TP20 trapetsbleckplåt? Eller en snyggare variant lindabs LTP20 trapetsbleckplåt? Man lägger då endast trapetsbleckplåt på takfall man vill ha paneler, övriga takfall lämnas som de är med betongpannor. Då mycket lätt och snabbt sedan att skruva takfästen direkt i takplåten. Du kan även enklare täcka hela takfallet i fråga med paneler både i landskap och porträtt. Takfästena kostar dessutom bara ca 1/3-del jämfört takkrokar eller läktfästen för betongpannetak.
Intressant, jag kollar mera på detta i helgen!
 
Det måste ju gå att skruva i din stålbärläkt. Din stålplåtsbärläkt är nog inte avsedd att skruva i, men för den skulle kan det gå att skruva i den i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Har du övervägt att ta bort betongpannorna där du tänker ha paneler och där istället lägga TP20 trapetsbleckplåt? Eller en snyggare variant lindabs LTP20 trapetsbleckplåt? Man lägger då endast trapetsbleckplåt på takfall man vill ha paneler, övriga takfall lämnas som de är med betongpannor. Då mycket lätt och snabbt sedan att skruva takfästen direkt i takplåten. Du kan även enklare täcka hela takfallet i fråga med paneler både i landskap och porträtt. Takfästena kostar dessutom bara ca 1/3-del jämfört takkrokar eller läktfästen för betongpannetak.
Har tittat på den föreslagna lösningen med att byta alla pannor på sydsidans takfall mot LTP20. Den framstår som väldigt smart och prisvärd. Dessutom minskar belastningen på taket då plåten väger mycket mindre än pannorna. Jag har bara lite funderingar på om det blir märkbar skillnad på upplevt oljud vid regn? Hela takfallet ska täckas med solpaneler så det kanske inte kommer märkas.
Hur blir det uppe vid nocken? Jag vill absolut ha kvar nockpannorna eftersom norrsidan vetter mot vägen och där ska betongpannorna vara kvar.
Kan man beträda plåttaket under byggtiden med utlagda viktfördelande skivor eller hur gör man? Taklutningen är 17 grader.

Enda nackdelen (förutom ev ljud) är nog att vi troligen behöver bygglov för bytet av takbeläggning.
 
Svarar mig själv: fick besked av bygglovenheten i kommunen att det inte behövs bygglov om jag monterar solcellerna i takets lutning:)
 
På solcellforum finns folk som har tagit bort betongpannorna och lagt TP20 plåt på bärläkten. Det går att gå på TP20 takplåten. Men man bör välja minst 0,50 mm bättre 0,60 mm. Mindre risk att trampa sönder takplåten då. Dessutom sitter plåtskruven bättre fast i grövre takplåt.
Bild från solcellforum.se där betongpannor delvis tagits bort och och TP20-plåt lagts och där nockpannorna har behållits. Panelerna ligger väldigt nära takytan ca 20 mm och ger ett intryck av att vara integrerade i taket.
 
  • Tak med kombination av betongpannor och integrerade TP20 solpaneler nära takytan med synliga nockpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Eldräven och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.