Hej!

Alla pratar om att det är så viktigt att dra extra rör överallt men hur ska man veta var man ska ha dem? Nu när elen ska dras drar man juh in el där man behöver det är juh så svårt att veta var man kan komma behöva. hmm


Är det många som är händiga som vill spara en slant och dra efteråt eller vet de ska fixa senare? Jag försöker komma på vart jag skulle kunna behöva men finner inget men det kommer givetvis ske :). Däremot så frågade jag elektriker idag om han kunde förbereda för ett extra uttag på två ställen, tänkte vi kunde fixa det själva då bara skrattade han. Priset för förberett 400kr vs komplett uttag 800kr.

En sak som jag skulle kunna förbereda rör för är larm, men hade jag vetat hur jag skulle lägga rören så kunde de lika gärna installerat larmet på en gång.

Är det någon som kan ge tips på hur man ska förbereda rör för larm i en tvåplansvilla?

Mycket husfrågor blir det, känner mig tjatig :)

mvh
Bambi
 
Hejsan Bambi

När det gäller larm så är nog trådlös larm att rekomendera
basenheten sätter man nära ett uttag sen sätter man sensorer (givare) i varje rum samt garage (föråd) utan någon kabel dragning alls, hur bekvämt som helst
bara ha koll på batteri i givarna med det får man en indekering av basenheten

Jag rekomenderar Securitas larm
 
Om du vill ha ett mer traditionellt larm bör du dra rör redan nu.

Rörelsesensorer (PIR / mikrovågsbaserade) bör placeras i hörn på rum och så de inte ser några fönster, vanligen i ett hörn mot yttervägg. Räkna med ett eget rör från centralenheten till varje sensor. Det finns alternativ med addresserade sensorer som kopplas på en buss, men de är ofta en del av en dyrare lösning. Vid montering i ett befintligt hus kan det spara mycket penger.

Vill du ha ett larmat skalskydd på huset behöver du ett rör fram till varje ytterdörr och varje fönsterkarm. Man kan välja att ha en eller flera givare i skalskyddet på samma sektion. Fördelen med att bara ha t.ex. en fönstergivare per sektion är att man enkelt kan hitta var ett larm eller fel har detekterats. Nackdelen är förstås priset.

Jag har använt och monterat larm av märket DSC (TeleTec i Sverige). De flesta trådbundna larmen har liknande installationer.
 
Känn dig inte tjatig.

Vilka kablar som behövs i framtiden är svårt att säga. Den som byggde hus för 15-20 år sedan hade då inte en aning om att vi skulle vilja dra datanätverk in i varje rum idag. Att installera larm i huset var inte heller så vanligt då. Platt-TV, projektor, hemmabio, digital-TV & IP-telefoni var också begrepp som inte fanns i heminredarens medvetande när vardagsrum planerades och de olika uttagen sattes upp. I bästa fall spikades det upp några extra telefonjack på övervåningen, så man kunde ha en extra telefon i sovrummet, och eventuellt fanns det också ett extra antennuttag för TV:n på övervåningen i ett rum, men mer förberett än så är det sällan i ett 20 år gammalt hus.

Så, vad kommer man då att vara lycklig över att ha om ett decennium eller två? Ingen vet, men man kommer vara glad om om man slipper dra alla kablarna synligt, och om man slipper ta upp nya hål mellan bottenvåningen och övervåningen, så att det går att göra installationen något så när snygg. Om man får dra en kabelkanal utefter golvlisten två meter istället för 35 meter genom hela huset så sänder man en tacksamhetens tanke till den som planerade så bra en gång.

Om vi skall fundera på vad vi kanske vill ha i framtiden så satt jag i natt och tittade på bubbelbadkar och ångbastubadkar. En del av dem har så kraftiga pumpar och värmeelement att man behöver 3-fas i badrummet. Bastuaggregat kräver också mycket el. Tänk också på att du kan behöva mer ström till tvättstugan om du har både tvättmaskin och torktumlare.

Jag är rätt säker på att vi kommer vilja ha mer svagströmsinstallationer som styr saker i våra hem. Några exempel: Rörelsedetektor styrd till belysningen, så barnen kan glömma bort att släcka i badrummet. Det slocknar ändå efter 10 minuter om ingen är där. Ljusstyrd julbelysning så att adventsljusstakar och fönsterbelysning släcks på dagarna, eller efter vissa tider. En manöverpanel i sovrummet så att man kan kolla statusen på huset innan man går och lägger sig, och kanske också som stänger ned huset på sparlåga när man vrider om nyckeln i låset på utsidan och lämnar huset för dagen. Något säger mig att knattarna som springer runt på skolgården idag och tar all teknik som självklar, kommer hitta på mycket mer tekniska boendehjälpmedel som kommer anses som oumbärliga om 20 år när de skall köpa hus och sätta bo.
 
elis@sevalla skrev:
Hejsan Bambi

När det gäller larm så är nog trådlös larm att rekomendera
basenheten sätter man nära ett uttag sen sätter man sensorer (givare) i varje rum samt garage (föråd) utan någon kabel dragning alls, hur bekvämt som helst
bara ha koll på batteri i givarna med det får man en indekering av basenheten

Jag rekomenderar Securitas larm
Jag ställer mig tveksam till trådlösa larm tills vidare. Iaf majoriteten av dem. De flesta är barnsligt enkelt att störa ut. Titta bara på hur lätt det är att störa ut ett trådlöst datanät!

Nej riktig kabel och dubbelbalanserade larmslinger är det absolut säkraste.
 
Mycket intressanta svar!

Om man drar dessa rör så sätter de dosor där som inte är så snyggt när vi ska måla direkt på gipsen?

Sen har man juh dyr elräkning som man har, be elektrikern dra 10 rör/dosor till för 5000 som man inte ens vet om man behöver känns sådär när man vrider och vänder på varje datauttag för att hålla ner kostnaden. :)

Tack vara alla datauttag i varje rum så är det juh dragit rör, kan man inte utnyttja dessa vid senare tillfälle?

Hur fungerar det att ha trådlöst larm på natten, jag är nämligen lite mörkrädd ;).

Då sovrummen är på ovanvåningen skulle jag vilja ha huset larmat på natten, i alla fall nedervåningen, krävs det då magnetkontakter i fönster å dörrar?

Om man sätter magnetkontakter i fönster och dörrar nere måste man ändå ha rörelsedektor då? Räcker det med rörelsedektor uppe? Sen vill jag ha siren och blixtljus och brandvarnare kopplat till larmet. Det räcker väl med en siren inne, resp ute och brandlarm både uppe och nere.

Är det någon som kan hjälpa mig att göra ett bra förslag när ni ungefär vet mina behov?

Mvh
Bambi
 
Trådlösa larm lider av att de är enkla att störa och det blir efter några år lite tjatigt att byta batterier både här och där. Kabelbundet och dubbelbalanserat är i längden säkert och underhålssfriare. Med dubbelbalansering är det enkelt att ordna vandalskydd på larmet.

Sequritas har möjlighet till att del-larma huset och det finns rökdetektor till larmet också (kabelbundet och behöver inte byta batterier).

Magnetkontakter på alla fönster verkar lite överkurs, räcker gott med rörelsedetektor innomhus (och en stor hund utomhus).

Bambi, dina extrarör kan du dra själv, även kvinnor kan, har nyss träffat en tjej som ska bli rörmokare.

Prototypen
 
Hej!

Jo jag har inte tummen mitt i handen ;), men det blir lite svårt att dra rören i efterhand när huset köps nyckelfärdigt ;). Vi kan bara göra vår tillval hos elektrikern, hade varit lättare om man byggt själv och kunnat diskutera med elektrikern under tiden, både mer personligt och man kunde gjort lite själv.

Nu får jag bara kika på huset då och då och absolut inte arbeta i det :) och finna mig att betala ca 500k per tomdosa jag drar extra, känns sådär

Larmet> Om jag kör med kabeldragna magnetkopplingar på båda dörrarna på bottenvåningen plus en extra trådlös detektor och rökvanare. På ovanvåningen en extra enhet så jag kan larma nedervåningen när vi sover plus rökdetektor, behövs rörelsedetektor uppe?

Ute kör vi kabeldragen siren plus blixtljus, låter detta bra?

Om jag nu skulle försöka spara in lite och låta elektrikern bara förbereda rören till dörrarna och utomhussakerna så antar jag att dessa ska mynna ut där jag ska ha min enhet på nedervåningen, right? denna sättes lämpligast innanför dörren?

Om man ska ha backup ström, ska man då förbereda rör från denna plats till centralen då? Är backupström viktigt?

Sen har jag tänkt på det här med rökdetektorerna, hinner man hem innan brandkåren. Har man vanlig brandvarnare är man juh i huset och kan rusa ut alternativt släcka men om man ändå inte är hemma så är det juh ofta försent när man få larmet på mobilen, branddutveckling går juh oftast väldigt fort?


mvh
Bambi
 
Det beror på vad du betalar till "larmcentralen" vilken åtgärd de vidtar om brandlarmet går, har du en Ferarri så kanske du är före brandkåren, jag har brandlarm men har aldrig testat vem som är först ( har ingen Ferarri heller )

"Nu får jag bara kika på huset då och då och absolut inte arbeta i det och finna mig att betala ca 500k per tomdosa jag drar extra, känns sådär"

Det är väl ett val du får stå ut med och lägga en del utanpå i efterhand, Rom byggdes inte på en dag.

"Om man ska ha backup ström, ska man då förbereda rör från denna plats till centralen då? Är backupström viktigt?"

Sequritas larm drivs av nätström med ett backupbatteri i larmskåpet. Larmskåpet ska sitta lite "oåtkommligt".

Prototypen
 
Bambi skrev:
Om jag nu skulle försöka spara in lite och låta elektrikern bara förbereda rören till dörrarna och utomhussakerna så antar jag att dessa ska mynna ut där jag ska ha min enhet på nedervåningen, right? denna sättes lämpligast innanför dörren?
Finns alla möjliga varianter av larm. En del modeller så skall alla rör mynna ut vid centralenheten och den placeras inte vid dörren. Vid dörren placeras knappsatsen. En del modeller har man gemensam centralenhet och knappsats och då placeras den vid dörren. (om man inte väljer en extra knappsats och placerar endast den vid dörren,alt en trådlös handsändare) En del har kombinerade larm med både trådburet och trådlöst. Din centralenhet ska även ha 230v och telelinje. Ang. backup så har larmen inbyggt batteri som backup och drivs normalt med 230v trafo.
Kort och gott, du bör bestämma vilken modell av larm du ska installera innan du kan förbereda rördragning.
 
Här är ett hyfsat trådlöst larm (hos bla. Elektroskandia)
 
  • larm.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det larmet såg juh inte så dumt ut. Det verkade inte kräva några förberedelser utan var helt trådlöst?


Sen har jag tänkt på det här angående magnetkontakter i dörrar, ofta har man ju en rörelsedetektor innanför dörren, blir inte det kaka på kaka eller finns det andra fördelar med det?

Ska man ha blixtljus och siren´utomhus så måste man dra kabel antar jag?

mvh
Bambi
 
Jo, det blir lite "kaka på kaka", men det finns en del finesser.

1: Magnetkontakten syns, och det där paret som ringer på dörren för att fråga efter vägen, eller utger sig för att vara från Jehovas Vittnen ser den och inser att här skall vi inte bryta oss in.

2: Det är viktigt att dörrarna är stängda när man slår igång larmet, annars kan djur, t.ex. grannens katt, utlösa larmet. Och det är rätt synd om en tjuv som fått chansen att se "luckorna" i larmet kan tömma delar av din bostad utan att larmet går. Jag är av en bestämd åsikt att om larmet går i samma ögonblick som man får upp en dörr så har tjuven sällan varit inne i bostaden. Om en IR-detektor larmar så är tjuven inne i din bostad redan.
 
Hej igen!

Då har jag bestämt mig för att dra ner rör för vanlig antenn till switchen för säkerhetsskull, är det ett stort jobb, vad är skäligt pris för de?
Sen kommer jag avvakta att koppla in antennen då den boxen som klarar breband och denna antenn är mycket dyrare(Lexcome) så det är ifall inte brebandskittet funkar tillfredställande så har jag ett alternativ, dessutom kan jag köra marknätet till barnen om 10 år vid de övriga uttagen om det inte kommit någon multilösningpå IPtv, låter de bra?;)

Mvh
Matte
 
S
du skall alltid dra kabelrören på en innevägg 'bara för att det inte skall gå att förstöra ledningen utifrån' lägg alltid rören på ett så svåråtkomligt ställe som möjligt från tjuvens synvinkel dvs:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.