Hej,

Jag har inget eluttag på balkongen men önskar ha en ljusslinga där ute. Är det möjligt/säkert att koppla in denna inomhus och dra ut genom springa i dörr/fönster?
OBS! Har ej jordade eluttag så min tanke är i så fall att köpa "portabel jordfelsbrytare", typ https://www.clasohlson.com/se/Jordf...CU8BRRfDr8Kp5lJcaCIJ3AcJVE3JlBu0aAuJ-EALw_wcB

Är ovanstående en god idé eller helt åt skogen?
Förslag på annan lösning som inte innefattar elektriker och hål i plånboken?

Stort tack!

Mvh Simon
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om slingan är av klenspänningstyp (tex 24V) och transformatorn sätts inne så är det okay.
Likt dessa, [länk]
[länk]

Men inte likt dessa, [länk]
[länk]
Stort tack! Jag är dock inte helt med på skillnaden dessa två emellan. T.ex. denna från Clas, är den rätt eller fel, och hur ser jag skillnaden? https://www.clasohlson.com/se/Ljusslinga-Deco-LED-Northlight/p/36-6636

Behöver jag den portabla jordfelsbrytaren, eller är denna onödig eller helt enkelt fel? (jag kanske har missuppfattat vad den är till för?) Har som sagt Inte jordade uttag i hemmet.

Tack!
 
tommib
Du tittar på vad spänningen i slingan är. I den som du länkade ovan är det 230 V så den skulle jag säga är inte ok. Nu ska jag väl säga att jag endast tittade på Classes beskrivning och orden "Slingan drivs med 230 V" vilket iofs lika gärna kan innebära att där finns en trafo men jag misstänker att så inte är fallet. Det är inte helt lätt att veta vilken typ av slinga det är utan att se produkten. De första två som Demmpa länkade är bra, på den första ser man trafon och på den andra ser man anslutningskontakten.

Den portabla JFBn gör varken till eller från om du har en transformator före slingan. Om du inte har en transformator (vilket jag alltså starkt avråder från) så ska du absolut ha en JFB. Jordning tillför nog inte så mycket för just en slinga, den lär inte ha några jordade delar ändå. Däremot är det en risk om du börjar dra ut en slinga och sen tänka att du också ska ha något annat eldrivet där ute när du vant dig.
 
Går inte att tyda från hemsidan om det är klenspänning eller inte.
Du får antingen kolla på den fysiskt eller försöka söka på nätet.
 
En billig teknisk lösning är att seriekoppla tex 10 st 23 volts lampor som kopplas till 230V.
(Rätt konstruerad okay men felkonstruerad knappt enkelisolerad kinaimport kan vara livsfarlig).

Denna ledslinga saknar transformator, men ser utsatt vara konstruerad med kraftig 230V kabel.
Ljusslinga med flera små lampor längs en 7 meter lång kabel, avsedd för seriekoppling utan transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna har transformator.
LED-ljusslinga för utomhusbruk med transformator och europeisk elkontakt, manuella anteckningar om klenspänning och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt transformatorn inomhus och dra ut kabeln med ofarlig klenspänning.
Se till att den är märkt med dubbelfyrkanten som betyder att den är dubbelisolerad.
 
blackarrow blackarrow skrev:
En billig teknisk lösning är att seriekoppla tex 10 st 23 volts lampor som kopplas till 230V.
Men inte lämpligt (förbjudet?) att ha den ansluten inne och låta kabeln gå mellan dörr-/fönsterkarm & -blad.

blackarrow blackarrow skrev:
Denna ledslinga saknar transformator, men ser utsatt vara konstruerad med kraftig 230V kabel.
[bild]
Just den där har alla lampor parallellkopplade, 230V till varje lampa. Icke lämpligt (förbjudet?) att ha ansluten inne samtidigt som slingan är ute.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt, stort tack för bra svar alla! :)
Har jag förstått rätt enligt nedan?

Jag drar slutsatsen att jag vill ha en ljusslinga som har en transformator som jag har inomhus. Transformatorn tar ner spänningen och gör det hela ofarligt oavsett jord osv. Så går slingan sönder ute i regnet så kommer ändå ingen större olycka ske?
Jag tolkar det också som att så länge jag har en transformator så kan jag skippa den portabla jordfelsbrytaren då den varken gör till eller från? (Som sagt, gamla ojordade uttag hemma) :)

Tack!
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Blev en batteridriven från Ikea tillslut. Kände inte att jag ville borra i fönster tillslut så fick bli batteri. Lyser alldeles för svagt men fick duga den här gången :)
 
Och för att en JFB ska fungera så behövs det INTE vara jordade uttag, den fungerar lika bra på jordade som ojordade uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.