Jag flyttade in i ett hus för 14 dagar sedan och för 3 dagar sedan mitt under natten började det klucka i handfatet i toaletten på ovanvåningen. Jag trodde att kluckandet kom från rören och påbörjade process rensa: diskmedel, hettvatten osv. Kluckandet upphörde för att strax efter komma tillbaka.

Jag monterade då isär vattenlåset och upptäckte att kluckandet inte kom från rören, utan från en plastslang som går in i väggen. Jag antar att plastslangen är någon form av avluftare, slangen leder upp på vinden. Vid samtal med tidigare ägare får jag svaret "den har alltid suttit där, vet inte vad den gör, ta bort den".

Kikade då på alla andra handfat i huset och ingen annan har en sådan här slang. Funderar därför om det är någon gammal anordning där avluftning skett på detta sätt.

Mina två frågor är:
- Vad är kluckandet? (påminner om luftelement som kan börja klucka och luft måste släppas)
- Kan jag ta bort slangen och montera en vakumventil istället? (finns på de andra handfaten)
- ... eller vad borde jag göra? (pratat med rörmokare och skickat film, ingen av dem har förstått vad det kan vara)

Supertacksam för svar!!
 
  • Utsnitt under handfat som visar vattenlås och mystisk plastslang som leder in i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju konstigt att montera avluftaren före vattenlåset. Där gör den väl ingen nytta? Kan ju såklart vara ombyggt av någon som inte förstått syftet med den.
Har du lokaliserat slangen på vinden? Jag skulle inte känna mig riktigt bekväm med att ta bort något som jag inte har kunnat lokalisera andra änden på.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bronken
Om du inte redan gjort det - följ "slangen" hela vägen till slut/start. Vore intressant att veta.

Om den slutar helt fritt känns det som en uppfinningsrik (men kanske inte så effektiv) avluftning. Då borde man kunna koppla bort den. Först, förslagsvis, tillfälligt för att se vad som händer
 
ev dräneringsslang från återvinningsaggregat på vinden, kluckande beror nog på att där är en svacka på slangen uppe på vinden
 
Det är inte så att det finns en avfuktare på vinden som har en slang som går ner till ett avlopp? Som ovanstående ska ju en eventuell vakuumventil eller luftning sitta efter vattenlåset. Om man tömmer mycket vatten kan det bli bra sug i röret som i sin tur suger vattenlåset torrt, sen luktar det apa! Då har man en luftning eller vakummventil som släpper in luft i röret om det blir undertryck.

Såå, kolla vart slangen går först. Finns det inget där uppe mer än en lös slang så kan man väl börja med att lossa där nere och lägga den i en hink. Kluckar det så BÖR det ju stå vatten i den någonstans och det kan ju tänkas komma mer!
 
  • Gilla
Qwerty11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.