Hej,
Jag håller på och bygger en bastu och en sk "Grillstuga" i samma byggnad. Min tanke är att mura upp en eldstad med eldfast tegel och en plåthuva som leder bort röken. Runt eldstaden kan man sitta på bänkar samtidigt som man kan laga mat på elden. Har byggt själva stommen och detta ligger vid vår sommarstuga så jag vill gärna göra klart både bastun och "grillstugan" under nästa sommar.
Vad är det man behöver tänka på vad gäller eldsäkerhet, plåthuva eller rent konstruktionsmässigt när man bygger detta. Har jag tänkt rätt?
Tacksam för alla råd och tips.

Huset CAD-ritning av en bastu och grillstuga stomkonstruktion med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en bastu och grillstuga med eldstad, bänkar och rökkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av stommen till en kombinerad bastu och grillstuga med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en trästomme för bastu och grillstuga, med ved och tegelstenar i förgrunden och en skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tagit ett tjock rör, typ 200. Du kommer ju inte ha fläkt i röret och då kan det vara nice att kunna få så mycket drag i det som möjligt... om du grillar fläsk eller nåt ;)

annars är det väl som vanligt, obrännbart material på golvet osv.

ruska lång och ruska kort :) (gammalt militärspråk om du inte gjort lumpen)
 
  • Gilla
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade tagit ett tjock rör, typ 200. Du kommer ju inte ha fläkt i röret och då kan det vara nice att kunna få så mycket drag i det som möjligt... om du grillar fläsk eller nåt ;)

annars är det väl som vanligt, obrännbart material på golvet osv.

ruska lång och ruska kort :) (gammalt militärspråk om du inte gjort lumpen)
Tack för bra kommentar. Det är ganska troligt att det blir lite fläsk :)
 
tommib
En eldstad inne i ett hus lär kräva bygglov och det kommer du sannolikt inte få för en helt öppen brasa.

Det går förstås att strunta i det men det är bra att vara medveten om att man bryter mot reglerna
 
  • Gilla
conol
  • Laddar…
Tack för svaret. Du har nog helt rätt. Jag har fått bygglov för själva bygget där jag i ord beskrivit funktionen. I och med att bygget är så pass litet så behöves det inget större underlag då det blev som en bod på tomten. Det finns nog ett finare ord för detta.
Jag tänker på ex grillstugor som har bastu där det brinner eld. Jag har tagit inspiration från dessa och tänkt att det går att kombinera. Se bilder so Inredning av liten, timrad stuga med bastu och öppen eldstad, trähantverk synligt, katt vid dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eld brinner i en öppen spis inne i en träbeklädd bastu eller grillstuga med spisens skorsten i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
m exempel.
 
tommib
Aha, du har bygglov för två eldstäder? Då är det bara att köra. Jag hade förväntat mig protester ang det men det kanske inte klassas som en eldstad för uppvärmning?

Rent praktiskt så skulle jag se till att ordna med tilluft genom golvet så att du slipper dra rumsluften. Dessutom kan du då göra eldstaden som en gryta vilket förbättrar brandsäkerheten. Fundera också på hur du ska starta upp, dvs hur du ska få skorstenen varm. Det är smart med en kåpa för att samla rökgaserna.

På din ritning ser det också rätt trångt ut. Jag tror att det kan bli svårt att sitta så nära brasan någon längre tid.
 
  • Gilla
conol
  • Laddar…
Tack för dina bra kommentarer.
Helt rätt att man sitter för nära elden - behöver nog justera detta. Bra också med "grytan" och ordna tilluft från golvet.

Här är kommentaren från kommunen som gav "bygglov":
"Du behöver inget bygglov för de planer du har men om du ska installera en vedeldad bastu så är bastuaggregatet anmälningspliktigt till oss som eldstad. Men har du elektriskt aggregat så krävs inget alls. Om någon del kommer närmare än 4,5 meter från granne så måste du ha deras medgivande."

Bifogar bilden som jag sökte på 3D-modell av en bastu och grillstuga med etiketter och måttangivelser på en gråtonad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där har jag skrivit bastu och grillstuga - dock inte uttryckligen skrivit att jag ska en öppen eldstad i Grillstugan. Hade nog inte det helt klart för mig då jag sökte.
 
Kolla måtten, tycker det ser väldigt trångt ut, du ska nog placera eldstaden mot vägg. Du vill ha en meter iallafall mellan knäna och elden tänker jag?
 
  • Gilla
conol
  • Laddar…
Tack!
Bifogar en detaljbild på avståndet idag. Det borde nog kunna få till en meter runt eldstaden, kanske genom att vrida eldstaden eller göra sittdelen lite smalare. Bra synpunkt. 3D-skiss av eldstad med måttangivelser för avstånd och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jag skulle säga vrid och ställ mot väggen. Då får du bänkar på bägge sidor men inte runt om. Som en bonus blir det lättare med tilluft, du kan ta den genom väggen.

Kul projekt!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Låter som en bra idé. Jag ställer nog den mot andra väggen så kan man även se utsikten :) Bra tanke med tilluften. Man lär sig hela tiden.

Tycker också att detta är en kul projekt. Ser fram emot att ta en lång bastu och sedan laga lite god mat i eldens sken :)
 
Vilket drömprojekt :cool:
Du måste posta bilder när du börjar bli klar. :)
 
Redigerat:
Kul! Det är ett drömprojekt för mig också. Här kommer lite nya bilder utifrån den respons jag fått från er kloka hjärnor. 3D-modell av ett kök med måttangivelser, inklusive en öppen spis och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av byggprojekt som visar trappa, räcke och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ni andra förbättringsmöjligheter?
 
tommib
Hur mycket jag än gillar idén så tror jag att du försöker klämma in för mycket saker på för liten yta. Du kommer inte ha något förrum till bastun eftersom grilldelen tar såpass mycket plats och du kommer ha en väldigt hoptryckt grilldel där en större brasa snabbt kommer göra rummet svårt att vistas i pga värmen.

Om du ska göra detta så borde grilldelen vara separat. Eller att du har ett större hus till hela grejen.
 
Du kan ha helt rätt i att jag vill för mycket. Förutom att jag är en hopplös tidsoptimist så kan jag nog också räkna in att jag är en utrymmesoptimist :)
När jag gjorde ritningen så kändes som att det var tillräckligt stora ytor. Vill dock ha ett utrymme för att laga mat. Jag har även fantiserat om en pizzaugn istället för en öppen eldplats. Det är dock något grundläggande i att sitta runt en eld och laga mat...
Bifogar grundmåtten. Det borde väl kunna vara tillräckligt för att få till något riktigt bra? :) Ritning som visar grundmåtten på en bastu och grillstuga med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.