Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Ok, räntan kanske är ett bättre exempel; en höjd låneränta är fakta. Fakta är också att det är positivt för långivaren och negativt för låntagare, allt annat lika. Om inblandade värderar det på annat sätt har jag inte några åsikter om.
I din sista mening skriver du ju att ”fakta” i meningen innan är en värdering…

Jag hävdar att även att det är positivt för långivaren är en värdering. En anledning är att allt annat i verkligheten inte är lika, vilket du vill friskriva dig från. Och eftersom det inte går att koppla bort den komplexa verkligheten blir det inte fakta utan fiktion, eller en värdering. Ditt exempel har beroenden till låntagarens betalningsförmåga, din egen upplåningsränta, alternativkostnader, inflation och säker väldigt mycket mer.

Nu har vi haft det här sidospåret så jag har glömt kopplingen till covid vaccin.,,:oops: .. men det tycks råda en tro att ens värderingar är fakta i den diskussionen.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
30 nya dödsfall inrapporterade idag. Blir intressant att se vilka grupper som är överrepresenterade. Äldre med bara 2 doser? Ovaccinerade?

Danmark erbjuder nu den tredje dosen för samtliga åldersgrupper då det gått drygt 6 månader sedan dos 2.
 
I Israel har dom börjat med 4:e dosen... Dom kommer att kräva 4 doser för att få behålla sitt "gröna pass".
Medicintillverkarna jublar.
 
S SnickareHobb skrev:
I Israel har dom börjat med 4:e dosen... Dom kommer att kräva 4 doser för att få behålla sitt "gröna pass".
Medicintillverkarna jublar.
Why not. Jag är uppe i +5 fästingvaccin och glad att jag slipper borrelia.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Medicintillverkarna jublar.
Det tror jag inte, för jag tror att tillverkarna tjänar mycket mer pengar på att folk är sjuka. För folk som är inlagda på sjukhus medför en massa mer inköp än lite vaccin.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
I Israel har dom börjat med 4:e dosen... Dom kommer att kräva 4 doser för att få behålla sitt "gröna pass".
Var står det?
Jag kan bara hitta sidor där det står att när det har gått sex månader efter andra dosen behöver man en tredje dos för att behålla det gröna passet. Detta verkar vara israels hälsomyndighet:
Those who have received two or three doses one week after the day of last vaccination are eligible for a Green Pass valid for up to six months from the date of last vaccination
https://corona.health.gov.il/en/directives/green-pass-info/
Inget om en fjärde dos.

Sen går det också bra att ha varit sjuk den senaste halvåret eller ett nytaget negativt test för att få ett grönt pass.

Tillägg: citat och text till det
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag inte, för jag tror att tillverkarna tjänar mycket mer pengar på att folk är sjuka. För folk som är inlagda på sjukhus medför en massa mer inköp än lite vaccin.
Såklart vill de sälja så många vaccindoser som möjligt.
Jag förstår inte riktigt varför du skriver så. Utan att gå tillbaka och lusläser alla dina inlägg, för jag en känsla att du och några till (t ex @pmd ) tvångsmässigt behöver dementera allt som kan uppfattas som negativt för vaccinet. Ibland har ni rätt och ibland blir det bara konstigt
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Hittar det på många ställen när man söker på "israel fourth dose", men man måste kolla upp lite mer om det går att lita på dom källorna.

Men i den här artikeln står att det "gröna passet" går ut 6 månader efter andra och tredje dosen, vilket tyder på att dom kommer att kräva en fjärde dos:
[länk]
Jag gjorde ett tillägg i mitt inlägg med en referens till vad jag uppfattar är deras hälsovårdsmyndighet.

Vad som kommer att ske i framtiden vet man ju inte. Men det är väl naturligt att covidvaccin, precis som influensavaccin, behöver tas regelbundet för att behålla immuniteten även mot nya varianter.
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Såklart vill de sälja så många vaccindoser som möjligt.
Jag förstår inte riktigt varför du skriver så. Utan att gå tillbaka och lusläser alla dina inlägg, för jag en känsla att du och några till (t ex @pmd ) tvångsmässigt behöver dementera allt som kan uppfattas som negativt för vaccinet. Ibland har ni rätt och ibland blir det bara konstigt
Just det där är något som är ett vanligt argument på antivax-sidor, naturligtvis aldrig med några jämförande fakta om vad tillverkare tjänar för pengar i olika alternativ.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Va nån här som skrev tidigare. Att dom skulle sälja för självkostnads pris .
Så dom har väl tjänat på annat.
 
BirgitS
garvin garvin skrev:
[länk]
Tror dom är rätt nöjda med att sälja vaccin.
Naturligtvis, men det finns ju ingen myndighet som tycker att folk ska vaccinera sig varje månad, vilket ju skulle ge dem ändå mer pengar. Det säger inget heller om hur mycket tillverkare av andra läkemedel tjänar på covidsjuka människor.

Tycker du också att de som är ute mycket i skog och mark ska låta bli att TBE-vaccinera sig därför att vaccintillverkare tjänar pengar på det?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
garvin garvin skrev:
Va nån här som skrev tidigare. Att dom skulle sälja för självkostnads pris .
Så dom har väl tjänat på annat.
Det gällde Astra Zeneca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.