Hejsan !

Vi har ett souterränghus från -77 med uppreglat golv på souterrängplan. I ett av rummen nere har det varit en vattenskada ( dålig dränering ) för typ 10 år sedan ( förra ägarna ) som aldrig har åtgärdats. Kåken har dränerats om, men golvet i det aktuella rummet har aldrig gjorts om. Jag undrar nu hur man bäst gör detta ?

Jag har varit inne på blå platon, men har nu fattat att den lägger man direkt under "övergolvet", och det löser således inte vårat problem.

Har även funderat på nivellgolv, men då skall man tydligen ventilera golvet också..

Ja, kom med synpunkter / förslag.
Vi vill påbörja detta så snabbt som möjligt nämligen...

Ser fram emot svar !!
 
Daniel_M skrev:
Hejsan !

Vi har ett souterränghus från -77 med uppreglat golv på souterrängplan. I ett av rummen nere har det varit en vattenskada ( dålig dränering ) för typ 10 år sedan ( förra ägarna ) som aldrig har åtgärdats. Kåken har dränerats om, men golvet i det aktuella rummet har aldrig gjorts om. Jag undrar nu hur man bäst gör detta ?

Jag har varit inne på blå platon, men har nu fattat att den lägger man direkt under "övergolvet", och det löser således inte vårat problem.

Har även funderat på nivellgolv, men då skall man tydligen ventilera golvet också..

Ja, kom med synpunkter / förslag.
Vi vill påbörja detta så snabbt som möjligt nämligen...

Ser fram emot svar !!
Ingen som kan / vill hjälpa mig med detta ??
 
Håller precis på och undersöker olika lösningar...
Det här har jag kommit underfund med så här långt:

Platon:
Det går att lägga på cellplast isolering ovanpå mattan innan man lägger golvet.
Men mattan är tät, vilket innebär att all eventuell fukt kommer att gå upp vid uppviken mot väggarna. Kan tydligen bli risk att väggarna tar stryk.
Platon har också ett fläktsystem som man rekommenderar.
Kan kombineras med vattenburen golvvärme om man lägger spårad skiva högst upp.
Måste vara plant under, så flytspackling kan bli nödvändig, vilket innebär tillförsel av fukt, nödvändiga torktider, osv.

Nivell:
Blir ju lite luftigare under än Platon (platons spalt är bara 6mm och har en massa fötter i vägen för luften). Spalthöjden hos Nivell kan man ju välja själv.
Är lite luftigare rakt igenom också, om man inte lägger plast eller plastmatta längst upp.
Man kan använda Nivell som ett passivt system, dvs utan fläkt på egen risk. Nivell vill naturligtvis gardera sig, så man rekommenderar fläkt.

Granab:
Liknar Nivell - samma princip, men har metallreglar och cellplastisolering.
Rekommenderar också fläktsystem.

Giha (säljs via Sweedspan):
Lite annorlunda princip - justerskruvar direkt i förborrade hål i en golvspånskiva som fungerar samtidigt som fötter. Reglar behövs alltså inte. Kan fås med cellplastskiva i olika tjocklekar som är limmad på undersidan av spånskivan.
Rekommenderar också fläkt.

Att alla tillverkare rekommenderar fläkt är nog för att hålla ryggen fri. I många fall kanske det fungerar ändå. Det boror nog på bl.a. markens egenskaper och andra förutsättningar.

Svårt val :|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.