BigR
Och en varning som gäller iallafall Biltemas maskin är att den inte har något slirkoppling så om borret nyper finns en "viss" risk att man kommer få ont i minst någon kroppsdel när maskinen snor runt som en karusell på tivoli.

Häng inte på borren, maskinen ska göra jobbet.
 
V växelventil skrev:
Kör med 30mm kilar med men föredrar 24mm speciellt om jag ska spräcka en större sten.och behöver inte köpa en dyr borrhammare till 24mm max borr utan jula har en för 1599kr på 9 lj.Men kan rekommendera Biltemas 24mm hammarborr för dom går som tåget att borra med och billiga.
tommib tommib skrev:
Jag har ju både den förra versionen av bilhammaren (med märket Scheppach) och en Bosch GBH 5-40. Mycket nöjd med bägge men de har olika användningsområden. Jag skulle inte vilja slita på Boschen genom att bila berg (eller betong) med den.

Julas stora borrhammare är säkert också bra. Jag har den röda Meechammaren med 5 J och den är väldigt bra men det är enorm skillnad på den och Boschen ur komfortsynpunkt. Vibrationsdämpningen går inte att jämföra.

Om du inte vill köpa så kan du hyra. Då kan du få en fet Hiltihammare för ett par hundralappar per dygn. Testa och se hur det funkar med berget. Om det inte funkar vet du att du måste snigla och då kan du lika gärna hyra en riktig bergborr.
Min erfarenhet av att hyra är att det alltid blir dyrare och att man (som 100% arbetande småbarnsfamiljefar) inte har så lätt att styra över tid. Så jag föredrar att äga :) Men man kan ju testa bara för att greppa funktionerna.

Nyfiken fråga, vad ansvänder du boschen till då ? och har du en "billigare" maskin för ren bilning ?
 
BigR BigR skrev:
det här har jag kört med för att ta bort bergsklackar, stenbumlingar. Fundera inte, kör så det ryker, man lär sig fort.

6 Kilar, 4-5 borrar att rotera, en stor borrhammare från biltema, hammare, lätt slägga, ett par huggmejslar och en kompressor att blåsa ur borrkax med.

Borra inte med för hög hastighet, fetta in maskin, kilar och chuck så håller grejerna.

[länk]
[länk]
HAMMARBORR SDS MAX 20 X 400 MM
16-896 [länk]
Tack för inputten. En fråga, borrkaxen, är den ett problem även om man inte köra med snigeldynamit ? Jag har kompressor så det är lugnt. Men har tidigare mest hört det som ett problem när man ska ha snigeldynamit.
 
S schlump skrev:
Och en varning som gäller iallafall Biltemas maskin är att den inte har något slirkoppling så om borret nyper finns en "viss" risk att man kommer få ont i minst någon kroppsdel när maskinen snor runt som en karusell på tivoli.

Häng inte på borren, maskinen ska göra jobbet.
Tack, Koppling som löser känns viktigt. Man skadar sig tillräckligt mycket :) Man behöver inte göra det värre för sig :)
 
BigR
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för inputten. En fråga, borrkaxen, är den ett problem även om man inte köra med snigeldynamit ? Jag har kompressor så det är lugnt. Men har tidigare mest hört det som ett problem när man ska ha snigeldynamit.
Kaxen gör att borrarna överhettar så man vill ju ha bort kax oavsett. Dessutom vill både kilar och snigamit vill ha tomma hål. Borra djupare äv kilen om du spräcker.
 
BigR BigR skrev:
Kaxen gör att borrarna överhettar så man vill ju ha bort kax oavsett. Dessutom vill både kilar och snigamit vill ha tomma hål. Borra djupare äv kilen om du spräcker.
Förstår, tack för infon !
 
Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack för inputen, jag följer ditt källarprojekt så dina erfarenheter väger tungt :)



Citerar er båda:


Jag hade tänkte en borrhamarere i stil med Bosch GBh 5-40, prestandamässigt är det samma storlek som Julas "stora borrhammare". Jag räknar med att jag kommer att;
  • borra hål i berg för att spräcka berg (kil, snigeldynamit, bila etc.)
  • borra hål i berg för stolpskor för altan
  • borra hål i berg för att fästa staketstolpar
  • Dessutom har jag en gammal källare där jag antagligen kommer bila bort golvet i omgångar. Det är oarmerad krigsbetong (1945) så den borde inte vara så hård.
Så jag hade tänkt ha en "kvalitets borrhamare" som både borrar och bilar.

Bilningshammaren från Jula verkade ju väldigt prisvärd, inte sett den innan. Den kan ju vara ett alternativ till just bilningen av berget och ev. källargolv. Men då saknar jag ändå en fläskig borrhammare. Visserligen så är det många som gillar julas Borrhammrae. Priset för dom båda är som en Bosch borrhammare. Men OM, den skulle pajja så kommer jag ångra att jag inte köpte en "redig" på direkten. Det är ju kul att spara pengar men också ha riktiga grejer. :)
Ett tips är att kolla vad privatpersoner hyr ut på hygglo.se, jag kan t.ex. hyra en Bosch GBh 5-40 för 99kr/dag här runt hörnet. Det är lätt det billigaste sättet att skaffa verktyg för småjobb eller om man vill testa inför ett framtida köp.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Förstår, tack för infon !
Jag hade åkt och köpt några säckar grillkol. Har själv varit i din situation och lösningen har då varit att elda dvs tillmakning som det kallas . Detta var normalt vid gruvbrytning innan krutet/dynamiten kom. Elda och låt det bli riktigt varmt så kommer spänningar i berget göra så att det spricker (vatten kan hällas på) och du kan sedan enkelt ta bort bitarna.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Såna där stenar/berg plockar jag med lätthet med min 400 kr borrhammare från Jula och 14 mm kilar (7 st). Det är mycket jobbigare då det är skiktat berg som bara vill spricka i fel riktning (lager för lager) trots att det är vekare då, mejsel och bilning är då att föredra.

Det finns flera bra trådar i forumet om att använda spräckkilar.

Edit: En bild från mitt senaste projekt, nu ett par veckor senare är det gräsfrön som har grott där...

Uppbruten bergyta med spräckkilar och stenavfall bredvid borrhammare på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Viktor.J Viktor.J skrev:
Min erfarenhet av att hyra är att det alltid blir dyrare och att man (som 100% arbetande småbarnsfamiljefar) inte har så lätt att styra över tid. Så jag föredrar att äga :) Men man kan ju testa bara för att greppa funktionerna.

Nyfiken fråga, vad ansvänder du boschen till då ? och har du en "billigare" maskin för ren bilning ?
Jag håller med, det är oftast bättre att äga grejerna när man bara kan köra då och då.

Vissa saker är dock relativt orimliga, som kompressor (mod släpkärra då) och bergborr. Du kan säkert hitta en dag när du kan få vara barnfri (och partnerfri) för att kötta bort det där.

Jag har min Bosch till att borra hål i sten när jag efterspräcker efter snigeldynamit. Ren bilning gör jag med den bilhammaren som jag har, som är en variant av den jag länkade. Den stora bilhammaren är betydligt billigare än Boschen. Jag tror att jag har sett en liknande på Biltema för under 2 kkr, jag vill minnas att jag gav just 1999 kr för min på någon rea för ett antal år sedan.
 
  • Gilla
RoofOverHead och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Ett tips är att kolla vad privatpersoner hyr ut på hygglo.se, jag kan t.ex. hyra en Bosch GBh 5-40 för 99kr/dag här runt hörnet. Det är lätt det billigaste sättet att skaffa verktyg för småjobb eller om man vill testa inför ett framtida köp.
Brukar använda hygglo men har inte hittat de priserna som du anger. Men som du säger så är det ett bra sätt att testa om verktygen känns rätt.
 
T trcjesa skrev:
Jag hade åkt och köpt några säckar grillkol. Har själv varit i din situation och lösningen har då varit att elda dvs tillmakning som det kallas . Detta var normalt vid gruvbrytning innan krutet/dynamiten kom. Elda och låt det bli riktigt varmt så kommer spänningar i berget göra så att det spricker (vatten kan hällas på) och du kan sedan enkelt ta bort bitarna.
Tack, ett bra tipps som kan vara intressant att testa. får dock välja mina tillfällen väl i så fall så det kommer bli blött ute och då jag bor i tätbebyggt område hade jag nog inte vågat elda under natten :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Såna där stenar/berg plockar jag med lätthet med min 400 kr borrhammare från Jula och 14 mm kilar (7 st). Det är mycket jobbigare då det är skiktat berg som bara vill spricka i fel riktning (lager för lager) trots att det är vekare då, mejsel och bilning är då att föredra.

Det finns flera bra trådar i forumet om att använda spräckkilar.

Edit: En bild från mitt senaste projekt, nu ett par veckor senare är det gräsfrön som har grott där...

[bild]
Snyggt,
Ja det var specifikt användandet av spräckkilar för berg och berg utan tydlig "expensions linje" som jag efterfrågade erfarenhet av. Det där ser vackert ut, Skulle du säga många små kilar eller få tal stora ? På bilden har du bilat eller kört med kilar ? Ser ut att var mycket smått.
 
Jag har kört med 7 kilar på breddan inborrade från sidan i detta berget/stenen (troligen en sten). Detta då det är rätt poröst och har sprickorna i planet. Jag har då fått loss ett djup på ca 3 dm och har sedan bilat lite för att få bra borrfäste och sedan borrat igen från 3 dm in på samma sätt igen. Eftersom berget/stenen är rätt poröst (skiktad lava som runnit med rätt mycket svavel i) så blir det mycket smått, men runt hälften av alla stenar (volymmässigt) fick jag spräcka igen ute på gräsmattan för att få ned storleken/vikten lite så att de går att frakta bort utan alltför mycket besvär.

Vad som inte syns på bilden var att det låg en hälften så stor sten (sjösten) bredvid också som inte hade några sprickor, denna var enklare att spräcka då jag spräckte den i valfri riktning och inte behövde följa de befintliga sprickorna. Den tog jag på ca 1/6 av tiden av den stora lite mer krackelerade och porösa stenen.

Jag borrar upp till sju hål med ca 10-15cm mellan varje, avståndet beror lite på hur stenen ser ut. En solid sten kan man ta lite större avstånd på, men om det är sprickor så får man ta lite tätare.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.