Hej.
Min första tråd på Byggahus.se:)
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Hade tänkt att byta ut mina el element hemma.
Tog hem en elektriker för att koppla in dem och när han skulle montera ner den gamla kopplingsdosan för att kunna montera den nya kopplingsdosan som det nya elementet ska kopplas in i säger han att detta inte går.
Där är ingen jord framdragen och det måste man dra fram för att detta ska fungera och vara säkert.
Men det tidigare elementet som suttit där har fungerat utan problem.
Stämmer det som han säger?
Skickar med en bild på nuvarande koppling.
Blev detta ett lite större projekt än vad jag planerat för?
Tacksam för alla svar
 
  • Öppen kopplingsdosa med elektriska kablar och anslutningar synlig vid byte av element, saknar jordledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har jordade uttag i rummet så ska elementet INTE jordas. Är uttagen jordade kan du använda element som är dubbelisolerade, dom ska/får inte jordas.
Ps
Det ser lite lustigt ut i dosan och hur det är kopplat, kanske läge att kolla allt?
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Gul-grön brukar ju vara jord, så vart tar den vägen?
 
Tack för svar.
Blå, brun och gulgrön är från det nuvarande(gamla) elementet.
Jorden sitter bara i dosan men går inte vidare någonstans.
De svarta trådarna är inkommande
 
  • Gilla
Dannee1982
  • Laddar…
Förstår du vad jag skriver?
 
Ja jag förstår kanske jag var lite otydlig.
Jorden som du ser på bilden kommer ifrån elementet som sitter uppe idag. Alltså det gamla elementet.
Brun och blå är också från elementet.
Men där är två inkommande faser men ingen inkommande jord.
 
E elmont skrev:
Om du inte har jordade uttag i rummet så ska elementet INTE jordas. Är uttagen jordade kan du använda element som är dubbelisolerade, dom ska/får inte jordas.
Ps
Det ser lite lustigt ut i dosan och hur det är kopplat, kanske läge att kolla allt?
Håller med att kopplingen ser konstig ut.
Har redan köpt elementen så då måste jag dra fram jord?
 
Som jag skrev, är det jordade uttag i rummet? Då ska elementet jordas.
Är det ojordade uttag i rummet då ska elementet INTE jordas.
 
Ja det är jordade uttag i rummet.
 
Då är det bara för elektrikern att dra fram jord också!
 
Eller så byter du elementen dill dubbelisolerade.
 
Med tanke på hur elementen inte har jord framdragen, så bör man nog kontrollera om vägguttagen verkligen har jord framdragen, så man inte bara har bytt uttagen utan jordkabel.
 
  • Gilla
Dalogat och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Med tanke på hur elementen inte har jord framdragen, så bör man nog kontrollera om vägguttagen verkligen har jord framdragen, så man inte bara har bytt uttagen utan jordkabel.
Något undertecknad skulle kolla, kombinationen ojordade element-jordade uttag är lite udda.
Det brukar fö gå att hitta trevliga element bland "dubbelkvadratmärkta" sådana.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Något undertecknad skulle kolla, kombinationen ojordade element-jordade uttag är lite udda.
Det brukar fö gå att hitta trevliga element bland "dubbelkvadratmärkta" sådana.
Mitt hus som är byggt 1965 hade ojordade uttag, men jordade element, det är nog vanligare.
 
Just det var ett vanligt feltänk som många hade, jag skulle tro att dom allra flesta elvämehus från tiden före "alla uttag ska jordas" tiden har felaktigt jordade element, tyvärr.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.