M Manfreds skrev:
Men i det här fallet är det väl egentligen en fråga om allmän plats/kvartersmark? Det är ju detaljplan inom området. Om än grötig plankarta. Sammanfattningsvis skulle jag säga att jag knappast tror att kommunen fastighetsbestämt några osäkra gränser för den här planen så jag tror det blir svårt att avgöra exakt vad som gäller.
Det är då bra att få väghållarens åsikt om vad som gäller på platsen utifrån den ganska komplexa korsningen med flera vägar. Speciellt om det blir mera lastbilstrafik i framtiden utifrån ändrad verksamhet på industriområdet, vilket jag tolkar att ts befarar utifrån #56.
 
Hade det från början varit staket runt fastigheten skulle den här diskussionen aldrig uppstått…….

Här har trafikverket x meter i vägområde förutom på fastigheter som redan varit omgärdade av staket…… där slutar vägområdet vid staketet?
 
T Taxture skrev:
Här har trafikverket x meter i vägområde förutom på fastigheter som redan varit omgärdade av staket…… där slutar vägområdet vid staketet?
Vad jag får fram så är det ingen väg som Trafikverket har hand om.
Skärmbild från Trafikverkets NVDB-karttjänst som visar vägar och vägbredder i Örbyhus, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Allt är kommunala vägar, så det blir då kommunen ts ska kontakta.
Karta med markering av kommunala vägar och väghållare runt området Örbhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag har en karta som visar exakt var gränser går. Ett Problem är att dom före mig har ryckt upp original märkningar. Det Andra är att vissa av byborna har dålig respekt och en illa luktande inbördes beundran för sin lilla grupp.
Det kan vara bra för dig att veta att det finns inte kartor med juridiskt bindande och korrekta fastighetsgränser.
Det är markeringar i verkligheten som är juridiskt gällande.
Är de borta och man måste få säkerhet i en gräns så finns det två slags förrättningar som lantmäteriet kan göra, för att på så sätt få fram en juridiskt bindande gräns.
Det är:
Särskild gränsutmärkning
och
Fastighetsbestamning

Dessa förrättningar har den lagliga innebörden att gränserna som då sätts ut är 100% giltiga, även om de inte hamnar exakt där den ursprungliga gränsen gick. Det är att likna vid ny fastighetsbildning, fast man gör allt för att den ska vara så exakt lika som den förra.
Särskilt vid fastighetsbestämning så gås allt material genom, både den aktuella fastigheten samt rågrannars, man tittar på avstyckningshandlingar, kontrollräknar arealer och allt som går att göra.
Det kan hända att alla fastigheter blir något mindre, eller något större än tidigare. Det finns mycket fel i gamla fastighetsgränser och avstyckningar, och går det inte att avgöra helt säkert, så kan två rågrannar helt enkelt få dela på det ev felet man hittar.

LMV kan även hjälpa till med "gränsutvisning", men detta skapar inga juridiskt bindande gränser, det är alltså inte att se som en förrättning.
Så detta kan ju vilken kunnig person som helst hjälpa till med, och kvaliteten på den utvisade gränsen är inte alltid så lätt att veta något om.
Har man tänkt gå in i en konflikt om gränserna, så är det rätt bra att veta exakt de juridiskt gällande gränserna, så man inte gör bort sig.

Och det finns ingen karta som har de juridiskt giltiga gränserna utritade - glöm inte det.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag har en karta som visar exakt var gränser går. Ett Problem är att dom före mig har ryckt upp original märkningar. Det Andra är att vissa av byborna har dålig respekt och en illa luktande inbördes beundran för sin lilla grupp.
Är du säker på att en/flera märkstolpar är bortplockade?
Mätstolparna är inte mer än typ max 1dm över marknivå.
Det kan vara att stolpen är böjd.

Om den/som i aktuella hörnet är borta, vet du om de är bortplockade med vilje? Det kan vara som så att de ”drogs upp”/”slets av” när det har snöplogats. Eller så kan den/de ha råkat åka med när buskar/träd drogs upp med rötter å allt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är markeringar i verkligheten som är juridiskt gällande.
Och det finns ingen karta som har de juridiskt giltiga gränserna utritade - glöm inte det.
Demmpa Demmpa skrev:
Om den/som i aktuella hörnet är borta, vet du om de är bortplockade med vilje?
Det lär ju inte sitta några markeringar i sydöstra hörnet på denna fastighet vid E18 från tidigare i tråden:

Luftbild som visar en fastighet intill E18 utan synliga markeringar för sydöstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betyder det att en fastighetsägare aldrig säkert kan veta var gränserna går om ett hörn råkar ligga på en väg. Känns lite märkligt. Det innebär i så fall även indirekt bland annat att hela den östra gränsen är "okänd".
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Fastighetsgränsen består av både sträckor och (ev) hörnmarkeringar.
I avstyckninghandlingarna framgår det vilka märken som anbringats, och/eller om det finns rågångar, eller gränsen följer en bäck/täckdike/strandlinje osv.

I just denna fastighet som E18 råkat hamna på vet jag inte på vilket sätt gränserna är bestämda och markerade.
Satts det ett rör där, vid avstyckningen, och inget annat gränsbestämmande finns, så krävs det nog någon av de två LM-förrättningar jag skrev om tidigare här, ifall den där fastighetsägaren verkligen skulle vilja börja kriga om sin gränser (eller bara veta med 100% var de går), eller kanske trafikverket.

Nu kan ju tecknen i naturen kanske vara tillräckligt bra, för att rågrannar där inte ska se någon anledning att börja undersöka det exakta läget.

Men många har ju haft något staket eller liknande sedan "urminnes tider" och därför alltid trott att det är den verkliga gränsen, för att sen kanske hitta ett tomtrör eller så, och på så sätt upptäcka att den riktiga gränsen inte alls ligger där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Som sagt, det är inte alltid (endast) hörnmarkeringar.
Sen gör ju de markägare som vill ha koll på sina ägor och gränser ofta fler åtgärder.
I villamiljö kan man ju sätta staket, plantera häck eller annat som visar ut sträckan, så det inte bara är hörnen man är beroende av.
En stor tomt (ca 5000m2), gränsande mot ett stort skogsskifte, försökte jag hitta gränserna för.
Jag hade fått tag i förrättningskartan/kartan
Två hörnstenar placerade mitt i spenaten hittade jag, de 3 övriga gränsmarkeringarna var spårlöst försvunna, hade försvunnit vid arbeten och breddning av vägen.
Men i gränsen mot grannen med en annan tomt för hus fanns det en granhäck, den verkade vara rimligt placerad, så vi utgick från att det var gällande gräns.
På andra sidan (mot den stora skogsägarens mark) var det klurigare. Men det fanns nätt och jämnt skönjbara rester av något staket/gärsgårdsliknande längs en sträckning, och även det verkade ligga på helt klart tänkbart korrekt ställe, så vi antog även här att det var gränsen, och skulle kunna förlängas i sin riktning åt båda hållen och antas utgöra fastighetens gräns.

För att få någon bättre och säkrare klarhet här hade LM-förrättning krävts, men den kostnaden kändes rätt onödig. Att ha koll på gränserna på någon meter när kändes helt tillräckligt, tomten var ju som sagt rätt stor.


edit:
Skogsägare som sköter sina gränser brukar ju hugga upp rågångar eller måla trädstammar eller något annat. Så inte bara hörnen (ev) finns kvar, utan att även sträckningen är utmarkerad.
Detta beror ju naturligtvis en hel del på att gränserna är så långa att det inte är användbart att endast ha hörnen markerade.

Rågång
ragangar_sidbild.jpg

ragang.jpg


Märkning på träd:
Gr%C3%A4nstr%C3%A4d%20770px.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan avrunda med denna sida från lantmäteriet.
https://www.lantmateriet.se/sv/Kart...dataprodukter/stodsidor/Visar-granserna-ratt/
Vilken TS bör läsa (det är inte mycket att läsa) innan TS börjar använda sin karta som "bevis".

Dock ska jag också tillägga att såvitt jag nu förstått har det under de senaste åren börjat komma digitala gränser på ett annat sätt än förr, dvs att juridiska gränser anges i koordinatsystem, men inte (nödvändigtvis) på marken.
I denna fråga är jag långt ut i tassemarkerna och spekulerar, jag har faktiskt inte koll på denna nya företeelse. Jag vet alltså inte om det är klart, eller på försök, osv.
Inte heller riktigt helt hur allt funkar/ska funka.

Men för fastigheten som tråden handlar om gäller detta moderna inte för, det är jag rätt säker på. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det lär ju inte sitta några markeringar i sydöstra hörnet på denna fastighet vid E18 från tidigare i tråden:

[bild]

Betyder det att en fastighetsägare aldrig säkert kan veta var gränserna går om ett hörn råkar ligga på en väg. Känns lite märkligt. Det innebär i så fall även indirekt bland annat att hela den östra gränsen är "okänd".
Det satt kanske ett gränsrör där tidigare. Fastigheten är äldre än E18 (som byggdes 1957).
Med all säkerhet finns inte det röret kvar, men gränsen kan vara lika säker för det.

I det här fallet är det ren snålhet av staten (dåvarande Vägverket) som aldrig löste in denna del av fastigheten utan nöjde sig med att den står som "vägområde" i detaljplanen. Bra att de sparar på våra skattebetalares pengar kanske? ;)

Men nu ska jag inte kapa TS tråd, utan bara konstatera att man inte alltid har rätt att nyttja hela sin fastighet som man vill.
 
  • Gilla
Gallianoman och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan avrunda med denna sida från lantmäteriet.
[länk]
Vilken TS bör läsa (det är inte mycket att läsa) innan TS börjar använda sin karta som "bevis".

Dock ska jag också tillägga att såvitt jag nu förstått har det under de senaste åren börjat komma digitala gränser på ett annat sätt än förr, dvs att juridiska gränser anges i koordinatsystem, men inte (nödvändigtvis) på marken.
I denna fråga är jag långt ut i tassemarkerna och spekulerar, jag har faktiskt inte koll på denna nya företeelse. Jag vet alltså inte om det är klart, eller på försök, osv.
Inte heller riktigt helt hur allt funkar/ska funka.

Men för fastigheten som tråden handlar om gäller detta moderna inte för, det är jag rätt säker på. :)
Ja, då blir det en "omarkerad", pedagogiskt nog. Men idag har de ju koordinater och kan alltid återfinnas/återskapas. Problemet kan ju vara kravet på tydlighet så det ska såklart användas sparsamt. Ibland är det påkallat, och används tex tillsammans med en visare och ett mått. Tänk gräns i en bäck eller väg, då markerar man där det är lämpligt och anger måttet till den omarkerade punkten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Så marken strax till vänster om huset tillhör inte tomten?

För övrigt tycker jag ordet tomt är rätt svåranvänt. Det verkar vara väldigt väldefinierat för de som använder det men definitionerna verkar kunna vara rätt olika. Kan någon ge någon slags "officiell" definition av ordet?

Edit: Skrev först höger när jag menade vänster. :oops: Och jag syftar på bild två i #58.
Googla. Det finns några riktigt bra förklaringar på relevanta ställen. Du får reda på vad en tomt är och hur den kan se ut och skillnaden mellan fastighet och tomt. Blanda inte ihop byggnad med begreppet fastighet, bara.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nationella vägdatabasen kan ge svaret vem som är väghållare, hastighetsgränser osv.

Skärmdump av Nationella vägdatabasens webbgränssnitt med kartvy och teckenförklaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Risken är att det slutar illa, typ så här:

[bild]
Grindslanten, klassiker, den där har man lagt som pussel. Så mycket detaljer som man uppskattade som barn. Min favorittavla som barn kanske tom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.