Varför är dina golv kalla?
Våra golv var kalla pga. otätt mellanbjälklag, vi fyllde upp bjälklaget längs ytterväggarna och det gjorde stor skillnad.
 
Tack för alla synpunkter hittills.

Arnodt, Taket är både valmat och brutet. Så här:

image.aspx

Och huset står alltså så att ena långsidan pekar mot sydväst.

Våra fönster har 1 gasfylld kassett + en glasruta ytterst. Visst kallas det 3-glas, eller? Kassetten är dock inte längre tät på flera av fönstren så isolervärdet är högst tveksamt.

När det gäller elförbrukning så ligger vi på ca 17-18000 kWh per år, men då har vi som sagt de flesta elementen avstängda. Om vi helt skulle gå över till direktel så blir det nog betydligt högre.

Smelly, Jag har läst någonstans att man inte vinner så mycket på att sänka temperaturen nattetid och dagtid när man inte är hemma. Det går åt så mycket energi att värma upp till normal temperatur igen så hela besparingen går nästan förlorad. Fast när jag tänker efter kanske det gäller värmepumpar och inte direktverkande el. Rent logiskt borde man kunna spara på det sättet som du säger. Elradiatorer är ju lika effektiva oavsett hur mycket man brassar på, till skilnad från luftvärmepumpar. Man kan i alla fall spara en del när man är bortrest några dagar.

Om man ska byta ut alla gamla radiatorer så blir det förstås en inte helt försumbar kostnad.

Patrikd84, Problemet med golvvärme är väl mest att isoleringen under värmeslingorna bygger för mycket. Jag antar att man måste ha rejält isolerat nedåt för att inte förlora för mycket.

Excel, Kan man byta bara kassetten? Intressant. Det borde ju vara mycket enklare och billigare.

Peter2400, Våra golv är nog kalla av två orsaker. Dels för att vi har radiatorerna avstängda, vilket leder till kallras vid fönstren. Men vi har också otäta mellanbjälklag, tror jag. Golvet är kallt nära ytterväggarna. Vid något tillfälle kom jag åt att lyfta på en golvplanka på övervåningen, mitt i huset, och det var iskallt under. Hur gjorde ni för att täta? Anlitade ni någon firma, eller rev ni upp golvet själva och tätade?
 
Väcker liv i den här tråden. Hur gjorde ni till slut, Lubbe75? Och ni andra? Vi är i exakt samma situation nu och skulle gärna få tips :)
 
Vi har inte gjort så mycket än tyvärr. Går fortfarande med tofflor på vintern. Vi var på gång att ta in offerter för vattenburet system och bergvärme, men så fick vi backning på avloppet så vi måste göra om det först.

Vi har ändå tänkt att dra in vattenburen värme så småningom. Och när det gäller de dåligt isolerade golven så har vi tänkt att kanske passa på att fylla på med isolering om vi någon dag börjar byta ut dåliga golvbrädor.

En annan tanke som jag har funderat mer på är förstås solceller på taket, och kanske i kombination med solvärmare om vi skaffar vattenburet. Men då är det kanske läge att lägga om hela taket först.

Många stora projekt nu framöver känns det som. Ingen quick fix.
 
Tack för svar!

Vi har också problemet att de tidigare ägarna lade om golv i kök och 3 badrum några år innan vi flyttade in. De lade då in direktverkande golvvärme istället för vattenburet, vilket jag tycker var synd.

Nu överväger vi att dra in vattenburet till radiatorerna i övriga rum för att förhoppningsvis kunna minska på användningen av direktverkande golvvärmen, men jag är rädd att vi också kommer hamna i kalla golv i dessa rummen då. Känns inte aktuellt att byta dessa golv ännu på några år.

Men ja, solceller kanske vore något. Bör man väl kunna koppla både till direktverkande golvvärmen eller nya vattenburna radiatorer om vi nu drar in det.

Ja, inte helt lätt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.