Jag söker en lösning på hur solcellerna kan monteras på ett befintligt tak där det ligger betongpannor på Lindab Stålläkt (BL)? Stålläkten är även bärläkt och är direkt monterad mot takstolarna (med boardskivor däremellan som undertak) enligt Lindabs montagebeskrivning. De solcellsföretag jag hittills varit i kontakt med hoppar av när de förstått vilken takkonstruktion vi har vilket jag tycker är märkligt då vi knappast är de enda med denna konstruktion.

Bifogar broschyren för stålläkt.
 
Jag skulle kolla med lindab direkt vad som är godkänt
 
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
Tack, jag har skrivit till Lindab men inte fått svar.
 
Vilken typ av läkt har du, fanns fler olika i länken
 
Den som heter BL. Fin bild på sid 4 - ser precis ut som vårat tak!
 
J Jan P M skrev:
Tack, jag har skrivit till Lindab men inte fått svar.
Fick svar från Lindab - de har ingen lösning på detta utan rekommenderar takbyte till deras SolarRoof. Det innebär i så fall även byte av undertaket till råspont och papp. En lösning som blir 4 gånger dyrare (minst) än utanpåliggande solceller då det (för ett enhetligt utseende) för med sig byte av hela taket (även norrsidan) samt garaget :rolleyes:

Jag får söka vidare. Om någon har ett annat förslag än Lindab får ni gärna berätta om det :)
 
Kolla med Weland Stål i Ulricehamn.
De tillverkar fästsystem till solceller och taksäkerhet. De kan nog hjälpa dig, men säljer nog bara via sina återförsäljare.
 
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Kolla med Weland Stål i Ulricehamn.
De tillverkar fästsystem till solceller och taksäkerhet. De kan nog hjälpa dig, men säljer nog bara via sina återförsäljare.
Tack, jag skrev till dom igår och hoppas få svar idag.
 
Hur hög är plåt läkten?
Skulle det gå att sätta 45 /70 mellan läkten och sätta panel fästena i
 
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
Den är 40mm hög. Kanske går att sätta en ströläkt på takstolarna mellan stålläkterna men det blir väl samma lösning som att fästa direkt i takstolen (om det finns fästen för det). Innebär väl också att alla pannor måste ner och upp igen vilket vi iofs borde klara själva.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur hög är plåt läkten?
Skulle det gå att sätta 45 /70 mellan läkten och sätta panel fästena i
Precis, bräda mellan takstolar och sen fästa kroken i brädan, lite mer arbete men inte mycket dyrare än normalt.
 
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
Finns ju bärläkt som är 38 /70
 
  • Gilla
Jan P M och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska ny läkt sättas typ så här då? Finns det krokar som är längre ("bärläkten" sitter ju då längre upp än vanligtvis)? Rött = ny läkt.
Ny läkt markerad i rött monterad ovanpå befintliga träreglar för takkonstruktion. Tak uppbyggnad med markerad ny läkt i rött under befintligt taktegel, indikerar position för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde nog även lägga några extra bitar board mellan läkten och takstolen för avrinning av kondensvatten mm.
 
J Jan P M skrev:
Tack, jag skrev till dom igår och hoppas få svar idag.
Jag fick följande svar från Weland:
"Om stålläkten motsvarar en regel på 45 mm x 70 mm i hållfastighet (fråga Lindab) så ser jag inga hinder att man använder vårt läktfäste och skruvar med plåtskruv istället för träskruv".

Intressant, det borde den göra men kollar med Lindab för säkerhets skull.
 
Jan PM,

Har du visat Weland bild och profil på din stålplåts-bärläkt? Om inte, gör det! Då borde de se ifall det går att skruva Welands läktfäste LF1400 i den. Det läktfästet LF1400 skruvas normal i fribärande läkt 45x70 mm. Avståndet i takfallsriktningen mellan dina stålplåts-bärläkt vad är det?

Ska du lägga en "extra" fribärande bärläkt, eller planka, parallellt med befintlig stålplåts-bärläkt måste du troligen ta bort alla pannor, och sedan lägga tillbaka dem. Det är ganska mycket jobb det.

Kan du därmot skruva läktfästen i dina stålplåts-bärläkt, då behöver du endast skjuta upp pannor där du sätter fästen.

Har du övervägt att ta bort betongpannorna där du tänker ha paneler och där istället lägga TP20 trapetsbleckplåt? Eller en snyggare variant lindabs LTP20 trapetsbleckplåt? Man lägger då endast trapetsbleckplåt på takfall man vill ha paneler, övriga takfall lämnas som de är med betongpannor. Då mycket lätt och snabbt sedan att skruva takfästen direkt i takplåten. Du kan även enklare täcka hela takfallet i fråga med paneler både i landskap och porträtt. Takfästena kostar dessutom bara ca 1/3-del jämfört takkrokar eller läktfästen för betongpannetak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan P M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.