Nu är det bestämt att dom ska ha extra möte i styrelsen på söndag pga det här. Förhoppningsvis kommer dom fram till nåt slags beslut om hur dom ska gå vidare.
 
Lite märkligt att bo i en källare, kanske OK i BR ??
I hyreshus får man inte ha lägenheter i källare, inte ens om de bara ligger en halv trappa ner.
 
Ja egentligen är de väl sutteräng faktiskt
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Kanske lite OT, men före PBL:s tid var det uttryckligen förbjudet att inrätta bostadsutrymme under mark.…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nu är det beslutat att föreningen köper ut henne.
Finns det praxis eller är det oberoende värdering av tre mäklare som inför försäljning och då försöka bortse från fuktskadan?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Oj, spännande. Tror nog det är dax för föreningen att anlita juridisk hjälp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
V Aspenlid skrev:
Nu är det beslutat att föreningen köper ut henne.
Vem har fattat det beslutet och hur har det fattats?
OK om alla är med på det (men då borde man också kommit fram till en summa), men annars är det nog inte riktigt så enkelt.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
V Aspenlid skrev:
Nu är det beslutat att föreningen köper ut henne.
Finns det praxis eller är det oberoende värdering av tre mäklare som inför försäljning och då försöka bortse från fuktskadan?
Praxis är nog precis det man kommer överens om.

Men om föreningen ska köpa lägenheten till ett övervärderat som-om-det-inte-var-fuktskadat pris så borde väl det beslutet fattas på en föreningsstämma efter omröstning, och inte på ett styrelsemöte. Inte för att det påverkar din släkting iofs.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
V Aspenlid skrev:
Nu är det beslutat att föreningen köper ut henne.
Finns det praxis eller är det oberoende värdering av tre mäklare som inför försäljning och då försöka bortse från fuktskadan?
Föreningen kan inte enkelt köpa någons bostadsrätt mot innehavarens vilja så här kan man begära vilket pris man vill. Jag skulle kräva långt över marknadsvärdet. Förmodligen är det värt en hel del för nuvarande styrelse att slippa dränera om huset, de verkar helt strunta i fastighetens skick i framtiden.

Se till att betala avgiften i tid från och med nu även om det inte dyker upp någon avi eller liknande utifall styrelsen börjar leta skäl att säga upp bostadsrätten.
 
Hon är helt ok med att dom köper ut henne och det beslutades på styrelsemöte efter att dom haft kontakt med jurist och olika andra brf:er. De bestämdes inget pris då men dom va tydliga med att hon absolut inte skulle förlora några pengar på lägenheten.
Jag förstår det som att deras lägsta bud kommer vara minst hennes köpeskilling plus avgifter. Sen har det u självklart blivit en värdeökning av lägenheten sen hon köpte den, om man bortser från fuktskadan då vill säga.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
Det var ett tag sedan jag läste bostadsrättslagen..
Men har en vag magkänsla av att föreningens styrelse är ute på djupt vatten av att ta detta beslut enbart på ett styrelsemöte och inte en stämma.

Sen om köpeskillingen är 50´ eller 5 miljoner påverkar såklart vad jag som (fiktiv) medlem skulle tycka att min styrelse har rätt att besluta om. (men det är ju enbart tyckande och inte vad som är rätt eller fel ;) )
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
V Aspenlid skrev:
dom va tydliga med att hon absolut inte skulle förlora några pengar på lägenheten.
Det kan man ju ha skiljda uppfattningar om vad det innebär. Själv skulle jag inte ropa hej förrän man har en summa att ta ställning till.

Instämmer i att detta beslut känns klart utanför styrelsens mandat. Utgår från att det är relativt stora summor det handlar om? Hur hanterar man om fler medlemmar vill bli inlösta till samma villkor?
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Ja det är möjligt att det behövs en stämma för det. Är ju trots att en ganska liten förening och det är ju förhållandevis stora summor, tror hon köpte för 1,6-1,7 miljoner ungefär och det är väl kanske 2 år sen.
Att det blir fler som vill bli utköpta har jag svårt att se. Iaf på dom grunderna då det bara är hennes lägenhet som är i källaren/sutteräng.
 
Om vi gissar att det till slut hamnar på 2 miljoner så är det alltså 2 miljoner som föreningen hellre "vaskar" än att den investerar i föreningen genom att dränera huset. Förutom detta så kommer ju övriga boendes andel i föreningen öka vilket då leder till ökade boendekostnader. Att styret för föreningen hellre väljer det som alternativ inger inte det största förtroendet. Således rekommenderar jag att anta deras erbjudande så fort som möjligt bara de kommer med ett rimligt erbjudande.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.