Klumpig som jag är så råkade jag såga ett snitt i den PEX slang som går från vår dräneringspump.

Någon som har ett förslag på tätningsmassa som kan användas?

Tack!
 
Nej det finns ingen tätningsmassa som kan användas. Är det verkligen en pex-slang? Är det inomhus?
 
Såga av och sätt dit en skarv
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det finns ingen tätningsmassa som kan användas. Är det verkligen en pex-slang? Är det inomhus?

Argh... Inte PEX utan PEM. Röret sitter ute och det gör inget om det droppar lite, ser bara tråkigt ut om det rinner vatten ur det.

Stället syns så vill gärna undvika tejp.

/L
 
tommib
Som sagt, kapa och skarva. Om du inte vill ha en synlig skarv, kapa och skarva på två ställen eller byt hela slangen.
 
tommib tommib skrev:
Som sagt, kapa och skarva. Om du inte vill ha en synlig skarv, kapa och skarva på två ställen eller byt hela slangen.
Tack för svaret. Verkar kanske lite märkligt, men skulle helst vilja slippa skarva. Finns det någon tejp eller liknande jag kan använda? Vet att det inte är fackmannamässigt, men kan leva med det...
 
B
B BSOD skrev:
Skarv är helt klart rätt sätt att laga felet, men detta kan fungera:
[länk]

Eller denna
[länk]

Har för mig att jag tätat lite rör med låga tryck, tillfälligt med nån av ovanstående produkter, minns inte exakt vilken det var av dessa två. Tror det var vulktejpen jag använde. Det blev tätt i alla fall.
Tack!
Inget tryck att tala om så testar detta.
 
En slangklämma med en bit gummi/cykelslang mot hålet tätar.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
En slangklämma med en bit gummi/cykelslang mot hålet tätar.
Det har räddat mig en gång. Höll på att renovera tvättstugan. Borrade för att sätta upp skåp. En liten vattendroppe på borren när jag drog ut den. Fick bila upp väggen vidd 11 tiden på kvällen. Lyckades täta vattenledningen med en klämma från en cykelringklocka, där är ju med en gummibit för att klockan inte skall glida på styret. Det var klart frestande att sedan bara putsa igen hålet, det skulle döljas bakom skåpet. Men jag bilade upp hela väggen under veckan, bytte röret, och fick kakla om hela väggen också.

Med det var alltså ett rör med tryck, trots det blev det tätt med ringklockan.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Pemslang svetsas väl vad jag vet så det borde funka att smälta igen hålet med en lödkolv eller upphettad spik eller liknande.
 
Jag har svetsat en del plast med spik och det funkar men svårt att få bra hållfasthet på hårt belastade prylar. Men ska du bara täta ett trycklöst hål kommer det funka.
I mitt fall var det reparation av snöskoterdelar med de enkla medel som fanns att tillgå i fjällstugan.
 
Blev tejpen från Classe O. Funkade kanon. Om det håller om ett år återstår att se.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.