Håller på att bygga ett inglasat uterum. Isolerar golv och väggar men skjutdörrarna är endast av "sommarmodell". Funkar det att tapetsera väggarna i rummet eller blir det för fuktigt/varmt/kallt? Skulle absolut helst tapetsera om det går att lösa.
 
P Pelle_666 skrev:
Håller på att bygga ett inglasat uterum. Isolerar golv och väggar men skjutdörrarna är endast av "sommarmodell". Funkar det att tapetsera väggarna i rummet eller blir det för fuktigt/varmt/kallt? Skulle absolut helst tapetsera om det går att lösa.
Oj, ta det lugnt med all respons people. Jag hinner inte läsa allt.
;-)
 
Düsseldorff
Hur fuktigt/varmt/kallt har du i ditt uterum? Om det är relativt torrt/svalt/behagligt bör det inte vara något problem. Är det däremot blött/hett/bitande kommer tapeten inte trivas.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hur fuktigt/varmt/kallt har du i ditt uterum? Om det är relativt torrt/svalt/behagligt bör det inte vara något problem. Är det däremot blött/hett/bitande kommer tapeten inte trivas.
Hur fuktigt/varmt/kallt det kommer att bli vet jag ju inte än eftersom det inte är färdigt än. Men misstänker att det kommer att bli rejält varmt emellanåt på sommaren och rejält kallt ibland på vintern. Däremot hoppas jag ju att det inte ska bli så fuktigt.
 
P Pelle_666 skrev:
Hur fuktigt/varmt/kallt det kommer att bli vet jag ju inte än eftersom det inte är färdigt än. Men misstänker att det kommer att bli rejält varmt emellanåt på sommaren och rejält kallt ibland på vintern. Däremot hoppas jag ju att det inte ska bli så fuktigt.
Förstår inte varför du isolerar golv och väggar, med sommarglas gör det ingen nytta.
Tapeterna klarar de flesta temperaturer bara limmet sitter tillräckligt hårt. vad är det flr underlag under tapeten?
Fukten är väl största fiende.
Jag skulle ta en billig tapet och sätta upp och vänta minst en årscykel innan du sätter upp dom dyra Borås-vaderna.
 
Düsseldorff
P Pelle_666 skrev:
Hur fuktigt/varmt/kallt det kommer att bli vet jag ju inte än eftersom det inte är färdigt än. Men misstänker att det kommer att bli rejält varmt emellanåt på sommaren och rejält kallt ibland på vintern. Däremot hoppas jag ju att det inte ska bli så fuktigt.
Precis. Du vet inte. Hur ska vi veta? Du får antingen mäta eller chansa.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Förstår inte varför du isolerar golv och väggar, med sommarglas gör det ingen nytta.
Tapeterna klarar de flesta temperaturer bara limmet sitter tillräckligt hårt. vad är det flr underlag under tapeten?
Fukten är väl största fiende.
Jag skulle ta en billig tapet och sätta upp och vänta minst en årscykel innan du sätter upp dom dyra Borås-vaderna.
T Thomas_Blekinge skrev:
Förstår inte varför du isolerar golv och väggar, med sommarglas gör det ingen nytta.
Tapeterna klarar de flesta temperaturer bara limmet sitter tillräckligt hårt. vad är det flr underlag under tapeten?
Fukten är väl största fiende.
Jag skulle ta en billig tapet och sätta upp och vänta minst en årscykel innan du sätter upp dom dyra Borås-vaderna.
Läste när jag gjorde efterforskningar innan att man kunde undvika kondens, åtminstone minska den, om man isolerade golvet.

Underlaget blir gips.

Tack för svar
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Precis. Du vet inte. Hur ska vi veta? Du får antingen mäta eller chansa.
Tänkte att det fanns andra som byggt inglasade uterum före mig som i och med det har erfarenhet av hur det ser ut. Eller yrkesmän som jobbar med sånt här som kan komma med en mer kvalificerad gissning än vad jag kan. Lite syftet med sådana här forum kan jag tycka.
 
Eftersom du inte vet hur klimatet där inne kommer bli, måste det bli gissningar. Det kanske kan jämställas med en enklare sommarstuga som står kall på vintern. De är ofta tapetserade och även om utseendet på tapeterna ofta är en bit från butiksperfekt efter några år, så är det ju inte så att det krullat, släppt eller möglar mer än resten av sommarstugan.

Själv skulle jag målat väggarna, men det är nog mest för att det känns fel på något sätt med tapet ”utomhus”, men kör på och se hur det går. Välj måttligt dyra och ta de som ska gå att tvätta av och inte de som är rent papper.
 
  • Gilla
Pelle_666
  • Laddar…
P Pelle_666 skrev:
Tänkte att det fanns andra som byggt inglasade uterum före mig som i och med det har erfarenhet av hur det ser ut. Eller yrkesmän som jobbar med sånt här som kan komma med en mer kvalificerad gissning än vad jag kan. Lite syftet med sådana här forum kan jag tycka.
Jag har just rivit ner tapeten i mitt uterum som ligger i skåne dvs ganska fuktigt vissa tider på året. Den har nog suttit uppe några år utan att ha släppt förutom ett hörn men där kan det lika gärna bero på för lite lim.
Testa med en billig tapet på fackhandeln sa dom att det inte går men det har det ju bevisligen gjort :)
 
  • Gilla
Pelle_666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.