1 783 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
En fråga om ångspärr i taket
Hej
Jag ska isolera yttertaket inifrån. Jag tänkte lägga 210mm mellan takstolarna & sedan regla med 95mm tvärsöver för att komma upp i ca 300mm isolering.
Visst kan jag sätta ångspärren mellan isolerskikten? Blir lättast + att jag får ett installationsskikt för spotlights.
Jag ska isolera yttertaket inifrån. Jag tänkte lägga 210mm mellan takstolarna & sedan regla med 95mm tvärsöver för att komma upp i ca 300mm isolering.
Visst kan jag sätta ångspärren mellan isolerskikten? Blir lättast + att jag får ett installationsskikt för spotlights.
Jag hade lagt till ventilationsfack mot sponten, masonit/oljeboard/isolering. sedan går det utmärkt att göra ett installationsskikt som du tänkt. Själv sätter jag plastlådor i glesen och trär slang mellan gles och under plasten i mitt bygge. Kräver låga lådor dock och led. Halogen funkar inte i låga lådor (inte gu10 iaf).
Tror inte det skulle spara många kronor alls. Och 300mm låter vettigt, i nyare hus har man 500mm…Rickard.ag skrev:
Isoleringen skall gärna vara tjockare i taket än i väggarna.
Det går utmärkt!människa skrev:
Här kommer bra info:
https://gds.se/spara-energi/isolering/angsparr-darfor-maste-din-angsparr-vara-helt-tat
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 225 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 225 inlägg
Det är faktiskt möjligt att det inte blir så stor skillnad, jag trodde det skiljde mer än 10-15kr/m som det verkar göra på reglarna.Nissens skrev:
Att isoleringen ska vara tjockare i taket beror väl på att det ofta är kompromisslöst (inte här dock) och billigt att isolera där och har inte så mycket med verkligheten att göra. Hur stor ytan är det som egentligen spelar roll och man kan inte riktigt jämföra en "standard" för lösull mot mjukisolering tycker jag.
Redigerat:
Ja, tjockleken i takisoleringen är viktig eftersom den varmaste luften är uppe vid taket, och det är en stor yta. Därför blir värmeförlusten hög om isoleringen är för tunn där.Rickard.ag skrev:Det är faktiskt möjligt att det inte blir så stor skillnad, jag trodde det skiljde mer än 10-15kr/m som det verkar göra på reglarna.
Att isoleringen ska vara tjockare i taket beror väl på att det ofta är kompromisslöst (inte här dock) och billigt att isolera där och har inte så mycket med verkligheten att göra. Hur stor ytan är det som egentligen spelar roll och man kan inte riktigt jämföra en "standard" för lösull mot mjukisolering tycker jag.
Utdrag ur texten:Nissens skrev:
Därför är det smart att lägga ångspärren en tredjedel in i isoleringen, det vill säga efter de första 200 mm isolering och sedan lägga de sista 100 mm utanpå. På så sätt kan du borra och skruva i väggen utan att perforera plastfolien. Ångspärren får inte läggas längre in än 1/3.
Är det inte väldigt vanligt med tex 195 reglar + isolering i ytterväggar & sen ett installationsskikt på 45mm med plast emellan? Det blir ju ca 1/5 in
Tack jag har satt upp luftspalt redan1977bjorn skrev:Jag hade lagt till ventilationsfack mot sponten, masonit/oljeboard/isolering. sedan går det utmärkt att göra ett installationsskikt som du tänkt. Själv sätter jag plastlådor i glesen och trär slang mellan gles och under plasten i mitt bygge. Kräver låga lådor dock och led. Halogen funkar inte i låga lådor (inte gu10 iaf).
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du bör alltså inte placera ångspärren mer än 1/3 in i isolerskiktet. Närmare den varma sidan spelar ingen roll ur fuktsynpunkt.
Jo, det är vanligt med 45 mm in, och det är ju mindre än 1/3 in i väggen. 1/3 är ju max.människa skrev:Utdrag ur texten:
Därför är det smart att lägga ångspärren en tredjedel in i isoleringen, det vill säga efter de första 200 mm isolering och sedan lägga de sista 100 mm utanpå. På så sätt kan du borra och skruva i väggen utan att perforera plastfolien. Ångspärren får inte läggas längre in än 1/3.
Är det inte väldigt vanligt med tex 195 reglar + isolering i ytterväggar & sen ett installationsskikt på 45mm med plast emellan? Det blir ju ca 1/5 in