Skäms nästan att ställa denna fråga, men utan en massa äldre generationer i livet och ett liv levt utan varken kamin eller likande så måste jag ställa några frågor.

Sommarhuset har en kamin, den är godkänd och allt sånt där av kommunen för att elda i.
Men förlåt, hur gör man? Hur gör man en bra eld? Hur ska man tänka?

Och den stora frågan, hur mycket ved behöver man? Vi ska fälla några träd nu och hur mycket av det bör vi behålla? Och hur ska vi förvara träet till våren? Eller ska man stå och klyva detta nu innan vinter?

Jag behöver dom där tipsen som annars ärvs ner i generationer :)
 
Du kan börja läsa här,https://www.google.com/search?q=hur...rome..69i57.5611j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
finns många sätt och varje kamin är sin egen individ. Sen det med ved, bör huggas och klyvas före midsommar och torkar för användning till vintern. Klyv nu och ha till nästa vinter. Förvaring görs bäst i klyven form under tak men öppna väggar ( så det kan blåsa igenom, det ska vara ca 5 cm mellan travarna så det kan blåsa ur fukt/väta, inget tätt hus utan glest mellan brädorna.https://www.google.com/search?q=för...SAQQ5LjE3mAEAoAEBsAEAyAEIwAEB&sclient=gws-wiz
 
A
Blivit med sommarhus Blivit med sommarhus skrev:
Skäms nästan att ställa denna fråga, men utan en massa äldre generationer i livet och ett liv levt utan varken kamin eller likande så måste jag ställa några frågor.

Sommarhuset har en kamin, den är godkänd och allt sånt där av kommunen för att elda i.
Men förlåt, hur gör man? Hur gör man en bra eld? Hur ska man tänka?

Och den stora frågan, hur mycket ved behöver man? Vi ska fälla några träd nu och hur mycket av det bör vi behålla? Och hur ska vi förvara träet till våren? Eller ska man stå och klyva detta nu innan vinter?

Jag behöver dom där tipsen som annars ärvs ner i generationer :)
små fina stickor eller braständare är fina grejer.. lägg inte på för tidigt med grova vedträn, utan lägg på skapligt med lite klenare tills hettan finns.. Sedan så lägger ni på grövre..

veden ska ni helst klyva så fort som möjligt..
Är det Björk går det att elda denna om den är fryst nu i vinter med helt öppna spjäll och god hetta i botten..

Hur mycket hade ni tänkt att elda?
varje dag, hela dagarna.
En gång i veckan?
 
Maskintok skrev:
små fina stickor eller braständare är fina grejer.. lägg inte på för tidigt med grova vedträn, utan lägg på skapligt med lite klenare tills hettan finns.. Sedan så lägger ni på grövre..

veden ska ni helst klyva så fort som möjligt..
Är det Björk går det att elda denna om den är fryst nu i vinter med helt öppna spjäll och god hetta i botten..

Hur mycket hade ni tänkt att elda?
varje dag, hela dagarna.
En gång i veckan?
Då vet jag Att vi har en del jobb framför oss. Om vi inte skulle få till klyvning innan nästa år även om träden tas ner nu snart. Är det jätte dåligt då?

Är som sagt en sommarstuga, och vi har inte eldat alls iår.. men vi har mest boat in oss iår. Men säg räkna på max en gång i veckan om en det.
 
B
A
Blivit med sommarhus Blivit med sommarhus skrev:
Då vet jag Att vi har en del jobb framför oss. Om vi inte skulle få till klyvning innan nästa år även om träden tas ner nu snart. Är det jätte dåligt då?

Är som sagt en sommarstuga, och vi har inte eldat alls iår.. men vi har mest boat in oss iår. Men säg räkna på max en gång i veckan om en det.
Nä då.
Lägg stockarna på något och lägg en bräda ovanpå sedan en presenning.

Eller så gör ni klumpar och lägger en presenning ovanpå.

Isåfall behövs inte någon större mängd ved.. kanske 2-3 kubik..
Och som sagt det går bra att elda den frusna veden bara den är frusen när man lägger in och att det är fullt drag i eldstaden.
Och rejäl hetta.

Så skulle det saknas några vedträn så går det bra att ta av den nya veden..
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Här är en bra start:
[länk]

Hur mycket ved som går åt är ju svårt att säga. Ena grannen eldar 1m3 ved på 5år, andra eldar ju 20m3 per år (ved som primär värmekälla, åretruntboende).

Ska du elda i vinter får du köpa ved, den hinner aldrig torka till vintern om du ska klyva nu i oktober.
Tack för läsning!
Undrar mest hur många kubik av trä man kanske ska spara av träden vi tar ner för att klyva upp. Och vi är som sagt inga större eldare, men vem vet vi kanske blir? ^^
Men denna vinter kommer vi inte vara där något speciellt då det är under renovering :) så blir först till våren och nästa år som detta kommer vara aktuellt :)
 
A
Blivit med sommarhus Blivit med sommarhus skrev:
Tack för läsning!
Undrar mest hur många kubik av trä man kanske ska spara av träden vi tar ner för att klyva upp. Och vi är som sagt inga större eldare, men vem vet vi kanske blir? ^^
Men denna vinter kommer vi inte vara där något speciellt då det är under renovering :) så blir först till våren och nästa år som detta kommer vara aktuellt :)
Lägg undan ved så ni har för något år.. är det bara torrt så håller den sig länge..
Jag har fortfarande ved som är 4-5 år gammal kvar och den tänder jag med då den är så pass torr..
 
Efter att prövat många märken så tycker jag att classes braständare fungerar bäst.

Jag väljer ut 4 lite mindre vedträn, lägger ett i botten på tvären och lägger två tända tändblock med ca 10cm mellanrum ovanpå. Nu lutar jag de anda vecträna mot det liggande så att tändblocken hamnar i mellanrummen. Ca 1-2 cm mellanrum är lagom.

Första ilägget eldas med först dörren på glänt en stund därefter med öppet spjäll tills det tagit sig ordentligt. Därefter med spjället på drygt halva.

Exakt hur din kamin ska eldas för att fungera bra får du prova dig fram till.

Angående träden så skulle jag vänta med att fälla dem tills det är minusgrader ute, helst till februari då har så mycket vatten som möjligt lämnat stammen. Sen är det kapa och klyva och stapling under tak till nästa vinter. Dela in vedboden i två delar så att du kan ha ny ved på ena sidan och torkad ved på andra sidan.

Jag har byggt min vedbod med sidor av galler och kastar bara in veden. Den hamnar luftigt och det går fortare än att stapla. Tar med plats men det gör inte så mycket.

Sommarhus låter mer som mysbrasor på helgerna än konstnat eldning under vintern. Ett större träd borde räcka utan problem. Hur grova är träden? Gör ved av allt. Det är inte lönt att sälja enstaka träd.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Lägg in veden korsvis, grövre i botten och tunnare högre upp. Precis under de översta, tunnare vedträna lägger du tändmaterial, gärna späntstickor. Sedan tänder du däruppe. På så vis skapas bättre förbränning och det blir mindre skadliga utsläpp. När första laddningen ved har brunnit ut nästan helt kan du lägga in en omgång till. Lägg gärna även andra laddningen korsvis, men här behöver du inte tända igen, det börjar brinna ändå genom de glödande/småflammande vedrester som redan finns i kaminen.

Här finns bra information:
https://www.naturvardsverket.se/vag...vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn/

och här finns bra tips om hur du täljer späntstickor:
https://mat-uteliv.se/hur-du-taljer-spantstickor/
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
Klyv några m3 och se. Många tycker det är för mycket jobb, så det slutar med att de säljer veden billigt på stock. Men jag gillar att slå och klyva
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Efter att prövat många märken så tycker jag att classes braständare fungerar bäst.

Jag väljer ut 4 lite mindre vedträn, lägger ett i botten på tvären och lägger två tända tändblock med ca 10cm mellanrum ovanpå. Nu lutar jag de anda vecträna mot det liggande så att tändblocken hamnar i mellanrummen. Ca 1-2 cm mellanrum är lagom.

Första ilägget eldas med först dörren på glänt en stund därefter med öppet spjäll tills det tagit sig ordentligt. Därefter med spjället på drygt halva.

Exakt hur din kamin ska eldas för att fungera bra får du prova dig fram till.

Angående träden så skulle jag vänta med att fälla dem tills det är minusgrader ute, helst till februari då har så mycket vatten som möjligt lämnat stammen. Sen är det kapa och klyva och stapling under tak till nästa vinter. Dela in vedboden i två delar så att du kan ha ny ved på ena sidan och torkad ved på andra sidan.

Jag har byggt min vedbod med sidor av galler och kastar bara in veden. Den hamnar luftigt och det går fortare än att stapla. Tar med plats men det gör inte så mycket.

Sommarhus låter mer som mysbrasor på helgerna än konstnat eldning under vintern. Ett större träd borde räcka utan problem. Hur grova är träden? Gör ved av allt. Det är inte lönt att sälja enstaka träd.
Tack för beskrivning ! :)

Kan tyvärr inte vänta så länge med att ta ned träden som ska ner, då dom står ivägen för de nya avloppet. Annars lät det ju absolut smidigt att vänta med att fälla!

Handlar om ca 10 träd i lite olika storlekar, så blir ju en del. Men kanske smidigast att behålla de mesta ändå.
 
B BSOD skrev:
Klyv några m3 och se. Många tycker det är för mycket jobb, så det slutar med att de säljer veden billigt på stock. Men jag gillar att slå och klyva
Ja kommer troligtvis sluta i att jag ger bort då jag inte vill se mer efter ett tag ^^
Men tänker om man ändå får ner några träd på tomten, såå bör man ju utnyttja lite av det iaf :)
 
B
10 träd är en hel del arbete, även om jag inte har en aning om diametern på dina träd. Brukar bli nån m3 eller mer per träd om de är stora, lite beroende på hur små grenar man tar till ved.

Jag kan ju uppskatta den egna veden extra mycket. Känns rätt miljövänligt att ta hand om den lokalt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.