Hej! Vi är i stånd att renovera ett badrum från grunden och försöker därmed planera hur vi ska göra för att det blir bäst. Jag vill bygga in tvättmaskinen på något sätt. Jag har sett på Ikeas hemsida att de har en tvätt-/torkmaskin som kan integreras i ett skåp. I produktbeskrivningen finns bara exempel på hur man ska bygga när man har fler än ett skåp, men vi kommer bara ha plats för ett skåp och då blir det i det som maskinen ska stå. Min fråga är således om det fungerar att bara köpa täcksidorna som rekommenderas (Voxtorp) och sedan en bänkskiva att ha ovanpå? Eller måste det finnas fler skåp bredvid? En annan, kanske dum, fråga är om man fäster täckskivor på maskinen eller om man ”bygger väggar” av täckskivorna bara?

länk till Ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/tvaettad-integrerad-tvaettmaskin-tumlare-vit-60494065/
 
  • Illustration av IKEA-möbler med mått för integrering av tvättmaskin och rätt/fel sätt att installera maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av installation av integrerad tvättmaskin med Voxtorp täcksidor och bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Integrerad tvättmaskin monterad under bänkskiva i vit badrumsmiljö med öppen dörr och synlig tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
didris didris skrev:
Hej! Vi är i stånd att renovera ett badrum från grunden och försöker därmed planera hur vi ska göra för att det blir bäst. Jag vill bygga in tvättmaskinen på något sätt. Jag har sett på Ikeas hemsida att de har en tvätt-/torkmaskin som kan integreras i ett skåp. I produktbeskrivningen finns bara exempel på hur man ska bygga när man har fler än ett skåp, men vi kommer bara ha plats för ett skåp och då blir det i det som maskinen ska stå. Min fråga är således om det fungerar att bara köpa täcksidorna som rekommenderas (Voxtorp) och sedan en bänkskiva att ha ovanpå? Eller måste det finnas fler skåp bredvid? En annan, kanske dum, fråga är om man fäster täckskivor på maskinen eller om man ”bygger väggar” av täckskivorna bara?

länk till Ikea: [länk]
Men om du bygger in behöver du täckskiva då?Problemet brukar bli för nära en vägg om det bara är ett skåp för att öppna dörr.
 
Redigerat:
Ja, väggen måste vi ta hänsyn till så att det går att öppna dörren eftersom maskinen är tänkt att stå i ett hörn. Vi har lite utrymme att ställa den kanske 15 cm ifrån väggen för att komma runt det problemet. Tack för input!

kanske var lite luddig i trådstarten, själva inbyggningen är bara med täckskivor/skåp. Likt många lägenheter i nyproduktion fast med en lucka framför.

bifogar bilder på ungefär hur maskinen kommer stå, men där maskinen är helt synlig och en på vad jag ungefär tänker mig + lucka då.
 
  • Tvättmaskin integrerad i badrumsskåpsinredning med täckskivor och lucka, handdukar och badrumsartiklar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern tvättstuga layout med fristående tvättmaskin, väggkrokar, och skåp i en ljus interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker ikea beskrivningen ser ut som att makinen är inbyggd mellan två skåp och står på golvet, inte att den är inbyggd i en skåpstomme. Eventuellt är det någon forma av förhöjningsgrej den står på för att komma upp i bänkhöjd.

Jag skulle satt två vinkejärn i väggen med handdukstorken och lagt en bänskiva på med stöd av en täcksida i andra änden. På täcksidan kan då en dörr monteras som döljer maskinen.
 
didris didris skrev:
Ja, väggen måste vi ta hänsyn till så att det går att öppna dörren eftersom maskinen är tänkt att stå i ett hörn. Vi har lite utrymme att ställa den kanske 15 cm ifrån väggen för att komma runt det problemet. Tack för input!

kanske var lite luddig i trådstarten, själva inbyggningen är bara med täckskivor/skåp. Likt många lägenheter i nyproduktion fast med en lucka framför.

bifogar bilder på ungefär hur maskinen kommer stå, men där maskinen är helt synlig och en på vad jag ungefär tänker mig + lucka då.
Ja det finns många lösningar idag så kök och badrum ska man planera noga och inte ha för bråttom.
 
  • Gilla
didris
  • Laddar…
Okej, tack för svar Det är nog en sådan typ av lösning det får lov att bli! Låter som det smidigaste sättet.
 
Ni får inte plats med ett 20cm skåp närmast väggen då?
Finns ju med utdragbara fronter, då skulle ju ikeas lösning fungera utan att behöva trixa med täckskivor.
 
Jo, kanske att det skulle kunna funka. Vore bra om det fick plats rent förvaringsmässigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.