Då vår electrolux tvättmaskin med dryga 10 år på nacken bestämde sig för att somna in och det inte är något alternativ att lämna in på rep. så bestämde jag mig för att utforska den lite själv. Efter mätning kan jag konstatera att allt är ok. fram till kretskortet. När jag plockade bort det så upptäckte jag någon form av spole som ser bränd ut. Därför undrar jag om någon har tips om vad det är och om det går att få tag i en ny. Nyfiken som man är vore det kul att försöka byta den och se vad som händer.
 
  • Bränd spole på ett kretskort från en electrolux tvättmaskin som ägaren undersöker för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränd elektronisk spole på ett tvättmaskins kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kretskort från en Electrolux tvättmaskin med en synbar bränd spole och omkringliggande elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
byt kretskort
eller
leta efter spänningsregulatorn på kortet och byt den
 
electroluxaren skrev:
byt kretskort
eller
leta efter spänningsregulatorn på kortet och byt den
Du vet inte vad den svarta saken med den vita remsan uppepå är ?
 
A
N nissebrun skrev:
Du vet inte vad den svarta saken med den vita remsan uppepå är ?
Det är bara en spole
 
Om spolen har bränt bör man nog kolla upp resten, tex dioder, kondensatorer och motstånd. Det ser ut att bara vara analoga delar, så det borde vara lätt för någon som kan elära att verifiera. Kanske har leverantören kopplingsschema?
 
A
H hensko skrev:
Om spolen har bränt bör man nog kolla upp resten, tex dioder, kondensatorer och motstånd. Det ser ut att bara vara analoga delar, så det borde vara lätt för någon som kan elära att verifiera. Kanske har leverantören kopplingsschema?
Kretskortstillverkaren tillhandahåller inget kretschema, därmed inte leverantören heller, kopplingschema finns för komplett produkt vilket inte ger något i detta fallet.
I min värld är swichade nätaggregat och reläer digitalteknik. I detta fallet är det bara spänningsregulatorn som är kass. Finns en i Holland som byter dessa om man inte vill göra det själv.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.