A Alexiee skrev:
Ja om det överstiger 15kvm o har ett tak...
Nej, storleken på altanen har normalt ingen betydelse men taket får inte överstiga 15 kvm.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
B
A Alexiee skrev:
Det låter bra, något positivt i vårt situation. Altanen byggdes 1974, hittade en gammal ritning över det hos Kommunen, då utgår jag att den var ok då att bygga till. Vår kunniga säljare missat att be 2018 för en rivnings lov och rev det gamla altanen, hittade en sakkunnig vän och tillsammans byggde dom om altanen men glömde att söka bygglov och besiktiga det nya bygget. Jag har varit i kontakt med 2 tjänstemän från Kommunen ...nada...
Dessutom ljuger han i sin frågeformulär bland annat om att det finns befintligt bygglov.

Jag hittade dock det här citerar:

Om du som säljare inte gjort köparen varse om att det saknas bygglov för en åtgärd du gjort, kan köparen driva igenom avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Dessutom riskerar du att få betala byggsanktionsavgift på max 50 prisbasbelopp i efterhand, när den nya ägaren tillträtt.
Är storleken på den gamla och nya altanen liknande kan det vara svårt att veta om rivningslov/nytt bygglov är nödvändigt. Om gamla ägaren bytt ut del för del av altanen/dess tak, vilket i alla fall är möjligt teoretiskt, så behövs varken bygglov eller rivningslov för åtgärden.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Nej, komplementbyggnader har eget lagrum, inget ytkrav, endast formulerat som "får inte dominera över huvudbyggnaden" även om vissa kommuner sätter en maxgräns som jag är tveksam till om det är giltigt vid en prövning. Nu är det inte säkert att TS har en komplementbyggnad, men det stod så i trådstarten
Det är en altan som rivits och byggdes om. Jag har varit i kontakt med kommunen och säljaren har inte erfoglig byggnads lov för det nya altanen som han svarat JA han har byggnads lov för alla byggnader. Bygget genomfördes under säljarens tid och man bör fråga kommunen först om rivnings lov och efteråt ny bygglov. Altanen täcker nästan hela lång sidan av huset och taket har 23 kvm. Inglasad o kan användas som uterum.
Inget besiktning har sket efter renovering heller.
 
K Kane skrev:
Nej, storleken på altanen har normalt ingen betydelse men taket får inte överstiga 15 kvm.
Taket är ca 22kvm
 
B BSOD skrev:
Är storleken på den gamla och nya altanen liknande kan det vara svårt att veta om rivningslov/nytt bygglov är nödvändigt. Om gamla ägaren bytt ut del för del av altanen/dess tak, vilket i alla fall är möjligt teoretiskt, så behövs varken bygglov eller rivningslov för åtgärden.
Det enda jag vet att han skrev i mäklarens fråge formulär att han byggde altan 2018.
Med facit i handen han ljög i varenda fråga och därför har jag kollat upp noga med Kommunen om han har alla befintliga bygglov i ordning. Tyvärr det var som jag misstänkte. Kommunen kunde bara se att en altan byggdes 1974 tätt intill husets långsida, vet ej om det var inglasad från början. Säljaren har rivit bort det gamla altanen och byggde en ny 2018... Kommunen saknar ritningar, rivnings lov och bygganmällan från det nya altanen. De sa att det går att skicka in det i efterhand och det är säljarens ansvar, vägrar han då kan det bli civilrättslig sak av det. Jag tänker inte betala för det o springa efter någon som kan fixa planritningar och besiktiga altanen i efterhand.
 
H hempularen skrev:
Om det står i bes. protokollet att det behövs en fördjupad undersökning av något, så är det en varning till köparen. Köparen kan välja att undersöka (ofta till mycket hög kostnad) eller att förutsätta att det är ett fel, och anpassa sitt bud därefter. Säljaren har aldrihg någon skyldighet att varken åtgärda något före ett köp, eller att undersöka något ev. fel.

I länken till lawline, som avhandlade huruvida köparen var skyldig att undersöka ifall det finns bygglov, så stod det ju speciellt att köparen har den skyldigheten om han kan misstänka att det är något problem med bygglovet. OM det då framgår av ett bes. protokoll att det behöver undersökas, så har köparen anledning att misstänka problem.
Om säljaren svara i sin fråge formulär att alla befintliga bygglov i ordning o skriver under då tror man att det är så.. i efterhand vet jag nu att frågeformuläret var bara en vilse ledande dokument och inte värt ett skit.
Saken blir inte enklare om alla spekulanter får säljarens besiktnings protokoll i sina mail förutom vi som köpte huset.
 
harry73
A Alexiee skrev:
Om säljaren svara i sin fråge formulär att alla befintliga bygglov i ordning o skriver under då tror man att det är så.. i efterhand vet jag nu att frågeformuläret var bara en vilse ledande dokument och inte värt ett skit.
Saken blir inte enklare om alla spekulanter får säljarens besiktnings protokoll i sina mail förutom vi som köpte huset.
Det blir lite rörigt eftersom du samtidigt pratar en altan med tak som saknar bygglov och därmed är ett svartbygge och några andra fel.
Bygglovet behöver du som sagt inte undersöka, så där ska säljaren stå för alla kostnader, och du kan stämma säljaren om denne inte vill betala.
Finns det andra fel, där man i besiktningsprotokollet (oavsett om det är du eller säljaren som gjorde den) rekommenderade en djupare undersökning, då har du en utökad undersökningsplikt för den delen. Det betyder också att det blir mycket svårare att få ersättning för den delen.
Jag vet inte om det även fanns en tredje problem, där du inte hade en utökad undersökningsplikt, men eftersom bygglovsproblemet redan rättfärdigar anlitandet av en jurist, föreslår jag att du tar de övriga punkter upp med juristen
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det blir lite rörigt eftersom du samtidigt pratar en altan med tak som saknar bygglov och därmed är ett svartbygge och några andra fel.
Bygglovet behöver du som sagt inte undersöka, så där ska säljaren stå för alla kostnader, och du kan stämma säljaren om denne inte vill betala.
Finns det andra fel, där man i besiktningsprotokollet (oavsett om det är du eller säljaren som gjorde den) rekommenderade en djupare undersökning, då har du en utökad undersökningsplikt för den delen. Det betyder också att det blir mycket svårare att få ersättning för den delen.
Jag vet inte om det även fanns en tredje problem, där du inte hade en utökad undersökningsplikt, men eftersom bygglovsproblemet redan rättfärdigar anlitandet av en jurist, föreslår jag att du tar de övriga punkter upp med juristen
Ja precis, så tänkte jag också.
 
harry73 harry73 skrev:
Det blir lite rörigt eftersom du samtidigt pratar en altan med tak som saknar bygglov och därmed är ett svartbygge och några andra fel.
Bygglovet behöver du som sagt inte undersöka, så där ska säljaren stå för alla kostnader, och du kan stämma säljaren om denne inte vill betala.
Finns det andra fel, där man i besiktningsprotokollet (oavsett om det är du eller säljaren som gjorde den) rekommenderade en djupare undersökning, då har du en utökad undersökningsplikt för den delen. Det betyder också att det blir mycket svårare att få ersättning för den delen.
Jag vet inte om det även fanns en tredje problem, där du inte hade en utökad undersökningsplikt, men eftersom bygglovsproblemet redan rättfärdigar anlitandet av en jurist, föreslår jag att du tar de övriga punkter upp med juristen
Mäklaren och säljaren har kört på att vi var helt nybörjare och naiva. När vi skrev på köpekontrakten då fanns med bara objektbeakrivinigen och säljarens frågeformulär(som i efterhand visade sig vara mycket tvivelaktiga svar).
Brukar en kunnig och seriös mäklare få köparen att få ta en del av besiktnings protokollet och det skall också stå med på köpekontrakten när man skriver under det?
 
harry73
Det finns egentligen ingen anledning för en säljare att betala för en säljarbesiktning om man inte använder den i marknadsföringen (antingen för att visa hur bra huset är eller genom att begränsa dolt fel ansvar med luddiga beskrivningar om riskkonstruktion och utökad undersökning).

Men om det inte finns en säljarbesiktning, behöver man såklart inte visa något. Men då ska mäklaren för att ni som köpare utför er undersökningplikt
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns egentligen ingen anledning för en säljare att betala för en säljarbesiktning om man inte använder den i marknadsföringen (antingen för att visa hur bra huset är eller genom att begränsa dolt fel ansvar med luddiga beskrivningar om riskkonstruktion och utökad undersökning).

Men om det inte finns en säljarbesiktning, behöver man såklart inte visa något. Men då ska mäklaren för att ni som köpare utför er undersökningplikt
Just det var så konstigt att det fanns en besiktning som säljaren har gjort men Mäklaren valde att inte ha det på köpekontrakten och ligga "lågt" med det. Jag fick det en vecka efteråt när jag märkte att frågeformuläret var väldigt tvivelaktigt t.ex Sälajren säger att skorsten var besiktigad o bolaget säger att den var inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.