Jag ska dra lite kablar för kameror och har turen att vinden ligger rakt ovanför min nätverksgarderob. Planen är dock att tilläggsisolera vinden i framtiden och då är det ju dumt att ha kabeln liggandes löst på golvet där, så jag undrar vilken typ av rör som vore bäst lämpade för detta. För tillfället behöver jag bara en kabeln men det får gärna finnas utrymme för en till om jag skulle få för mig att utöka i framtiden. Undrar även om det är helt fel att täta runt hålet med tex silikon eller om det finns något annat alternativ som är bättre, så att man slipper få in fukt genom hålet.
 
VP-rör eller flexslang.
Där rör går genom isolering från var till kall sida, bör/behöver tätas så att inte luft passerar fritt. Som tätning kan man stoppa i en tuss isolering.
 
Jag drog mina nätverkskablar ner genom rören för antennkabel (som jag tog bort).
 
Använd diameter 25 om du drar rör/slang på vinden så bör du ju få plats med "några" kablar att efterdra om du behöver
/B
 
  • Gilla
MorpH
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Använd diameter 25 om du drar rör/slang på vinden så bör du ju få plats med "några" kablar att efterdra om du behöver
/B
Jag brukar rekommendera 16 mm för en kabel, 20 för två och 25 för tre-fyra (beroende på kabeltyp). 25 mm funkar för lc fiber också (kan gå i 20 rör med snälla böjar)
 
Glöm inte bädda in rören i isolering. Har varit med om att kondensvatten bildats och runnit i rören ut till uttagen inne i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.