T t0tt3 skrev:
Kortfattat så kör jag Home Assistant med Sensibo integration. Nu på sistone har jag att luftvärmepumpen går på vid kl 3-4 beroende på temp och kör på fram till 7. Avstängd fram till 9 då vi måste slå på den iom att vi jobbar hemma. Dagtid styr jag den manuellt då vi som sagt är hemma och det är enkelt att reglera.
ja okay. På det sättet fungerar den nog inte så som det är tänkt om jag jämför med hur vår bergvärmepump beter sig. Men då har du också kopplat bort väderfunktionen?

finns det någon anledning till att du stänger av den helt istället för att sänka tempen nattetid?
Har du testat att köra enbart med sensibo och den schemaläggningen?
 
Nissens Nissens skrev:
Då får du nog kolla tvättmaskinen. Den jag har är ungefär lika gammal. Den drar ca 150kWh per år. Det är knappt 30:- i månaden inkl nät o el.

Vad tror du att du kan spara på att köra lågtaxa då? 30kr om året kanske?
Hela poängen är väl att förlgga så mycket som möjligt till de billigaste timmarna, rent generellt.

Vad gäller tvättmaskinen, tror det är rätt vanligt med maxeffekt på 2000-3000w.
Enligt Telge Energi så skriver de "En någorlunda energisnål tvättmaskin drar ca 1 kWh per tvätt i 60 grader".
 
  • Gilla
t0tt3
  • Laddar…
Känns ev som din automatisering inte är helt optimal eftersom den bara kör bestämda tider istället för efter elpriset. Titta idag tex då körde du din värme när elpriset var som högst.
 
K kjork skrev:
ja okay. På det sättet fungerar den nog inte så som det är tänkt om jag jämför med hur vår bergvärmepump beter sig. Men då har du också kopplat bort väderfunktionen?

finns det någon anledning till att du stänger av den helt istället för att sänka tempen nattetid?
Har du testat att köra enbart med sensibo och den schemaläggningen?
Känns ev som din automatisering inte är helt optimal eftersom den bara kör bestämda tider istället för efter elpriset. Titta idag tex då körde du din värme när elpriset var som högst.
Ja, det blev 1-2h när priset började stiga det är korrekt. Och sedan går den nu dagtid - blir svårt o jobba med datorn med tumvantar på :D Men priset är ju mer eller mindre alltid som lägst mellan 3-6, och vi kör den 4-7. Stänga av tidigare än så kyls det ju av för mkt.

Nu sidetrackar vi lite men... Ja, jag inbillar mig att det är billigare att ha den av än gåendes under de halvdyra perioderna. Sen vill vi som sagt ha det svalt nattetid. Priset är väl ju vanligtvis 25-30% av dygnspriset när den går igång tidig morgon så om den då får jobba lite extra på att värme upp den volym som svalnat tror jag inte det gör varken från eller till, det kanske tom blir billigare.

Hur som haver, jag tror ändå det blir på marginalen på den totala räkningen. Se screenshot på septembers förbrukning (kedjehus, 171kvm + garage vägg i vägg).
 
  • Skärmdump av energiförbrukning i september med kostnader och kWh för belysning, uppvärmning och apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nissens
J joksi skrev:
Hela poängen är väl att förlgga så mycket som möjligt till de billigaste timmarna, rent generellt.

Vad gäller tvättmaskinen, tror det är rätt vanligt med maxeffekt på 2000-3000w.
Enligt Telge Energi så skriver de "En någorlunda energisnål tvättmaskin drar ca 1 kWh per tvätt i 60 grader".
Ja, det är el för någon krona… 2kr inkl allt. Vad skulle skälet vara att lägga det på lågtariff??
Inte är det för att spara pengar iallafall…
 
T t0tt3 skrev:
Nu sidetrackar vi lite men... Ja, jag inbillar mig att det är billigare att ha den av än gåendes under de halvdyra perioderna. Sen vill vi som sagt ha det svalt nattetid. Priset är väl ju vanligtvis 25-30% av dygnspriset när den går igång tidig morgon så om den då får jobba lite extra på att värme upp den volym som svalnat tror jag inte det gör varken från eller till, det kanske tom blir billigare.

Hur som haver, jag tror ändå det blir på marginalen på den totala räkningen. Se screenshot på septembers förbrukning (kedjehus, 171kvm + garage vägg i vägg).
värmer du allt det endast med värmepumpen?
Vi har exakt samma förbrukning på posten uppvärmning jag bor i friliggande villa 211kvm inkl ihopbyggt garage. Jordvärme och golvvärme i plattan även i garaget. Dock tror ju jag att mitt varmvatten är inräknad i posten uppvärmning också vilken den inte lär vara i ditt. Känns kanske som det är där du ska börja kika för att få ned förbrukningen. Dock lär det ju bli än mer viktigt att du sköter uppvärmningen efter elpriset vilket du inte gör till 100% om man säger så.

har du testat att köra enbart sensibo ihop med Tibber någon gång? Kanske värt att testa en dag eller två om det nu går att ev stänga en dörr till sovrummet motsv så ni fortfarande får svalt, alternativt schemalägga en temperaturändring.

jag hade testat det först då din uppvärmning är så stor
 
K kjork skrev:
värmer du allt det endast med värmepumpen?
Vi har exakt samma förbrukning på posten uppvärmning jag bor i friliggande villa 211kvm inkl ihopbyggt garage. Jordvärme och golvvärme i plattan även i garaget. Dock tror ju jag att mitt varmvatten är inräknad i posten uppvärmning också vilken den inte lär vara i ditt. Känns kanske som det är där du ska börja kika för att få ned förbrukningen. Dock lär det ju bli än mer viktigt att du sköter uppvärmningen efter elpriset vilket du inte gör till 100% om man säger så.

har du testat att köra enbart sensibo ihop med Tibber någon gång? Kanske värt att testa en dag eller två om det nu går att ev stänga en dörr till sovrummet motsv så ni fortfarande får svalt, alternativt schemalägga en temperaturändring.

jag hade testat det först då din uppvärmning är så stor
Slog på golvvärmen i badrummet på övervåningen precis i slutet av sept. Sparsamt inställd och den sköter sig själv och drar ned lite beroende på tid på dygnet. Garaget värms upp av en server och rack-router som står igång 24/7 - jag vet inte om Tibber klassar det som uppvärmning då det alltid är igång.
Japp annars är det bara luftvärmepumpen i sept, vi har ett element i ett rum som står på underhållsvärme bara. Nu ska det iofs sägas att vi monterade in kamin så under två dagar stod altandörren mer eller mindre helt öppen (då var luftvärmepumpen av för det mesta, men fick jobba ikapp sen under högkostnadsperiod när dom slutade för dagen) så det har väl dragit upp det lite.

Sen går ju luftvärmepumpen dagtid efter morgonpeaken (och då är priset nästan alltid konstant mer eller mindre) - mammaledig och jag jobbar hemifrån så det finns inte mycket till alternativ.
 
  • Gilla
Mrs.Fitzcarraldo
  • Laddar…
T t0tt3 skrev:
Slog på golvvärmen i badrummet på övervåningen precis i slutet av sept. Sparsamt inställd och den sköter sig själv och drar ned lite beroende på tid på dygnet. Garaget värms upp av en server och rack-router som står igång 24/7 - jag vet inte om Tibber klassar det som uppvärmning då det alltid är igång.
Japp annars är det bara luftvärmepumpen i sept, vi har ett element i ett rum som står på underhållsvärme bara. Nu ska det iofs sägas att vi monterade in kamin så under två dagar stod altandörren mer eller mindre helt öppen (då var luftvärmepumpen av för det mesta, men fick jobba ikapp sen under högkostnadsperiod när dom slutade för dagen) så det har väl dragit upp det lite.

Sen går ju luftvärmepumpen dagtid efter morgonpeaken (och då är priset nästan alltid konstant mer eller mindre) - mammaledig och jag jobbar hemifrån så det finns inte mycket till alternativ.
förstår. Hoppas du får ned elkostnaden framöver.
 
K kjork skrev:
förstår. Hoppas du får ned elkostnaden framöver.
Tack, haha ja den kommer ju halveras utan problem de kommande månaderna (62,5 öre) i och med mitt bundna avtal :D Sen är frågan hur det blir 2022-23.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är el för någon krona… 2kr inkl allt. Vad skulle skälet vara att lägga det på lågtariff??
Inte är det för att spara pengar iallafall…
Haha... ja så kan man ju resonera om hela Tibber då
 
Nissens
J joksi skrev:
Haha... ja så kan man ju resonera om hela Tibber då
Nej, kan man styra de stora förbrukarna så gör det ju skillnad.
Men disk o tvätt kan man ju använda utan att tänka på tariffen. 30kr per år har de flesta inga problem med. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, kan man styra de stora förbrukarna så gör det ju skillnad.
Men disk o tvätt kan man ju använda utan att tänka på tariffen. 30kr per år har de flesta inga problem med. :)
Det beror ju på hur mycket de stora förbrukarna förbrukar, såklart :)
 
Tänkte kan vara intressant för andra att se snittet jag haft sedan April 2019 med Tibber.
2019: 52 öre/kWh
2020: 32 öre/kWh
2021: 69 öre/kWh

Snittet hela månader hittills 2021:
Jan 66 öre/kWh
Feb 72 öre/kWh
Mar 49 öre/kWh
Apr 43 öre/kWh
Maj 57 öre/kWh
Jun 52 öre/kWh
Jul 77 öre/kWh
Aug 85 öre/kWh
Sep 120 öre/kWh

Kan inte påstå vi gör väldigt mycket för att minska elförbrukningen när det är dyrt. Ingen elbil, kör diskmaskin på natten, tvättmaskin och tumlare oftast sena kvällar, har Ngenic för att optimera vår annars dumma frånluftsvärmepump. Vårt hus använder enligt Tibber 12% mer än genomsnittet av liknande hus på 130-150 kvm och min gissning är att det mest är för vår uppvärmda utomhuspool.
 
Nissens
J joksi skrev:
Det beror ju på hur mycket de stora förbrukarna förbrukar, såklart :)
De flesta har de största förbrukarna för uppvärmning av bostad och varmvatten. Några få har elbil.
Kan du komma på några andra stora förbrukare de flesta har i sina hem?
 
Nissens Nissens skrev:
De flesta har de största förbrukarna för uppvärmning av bostad och varmvatten. Några få har elbil.
Kan du komma på några andra stora förbrukare de flesta har i sina hem?
Som sagt, de beror ju på hur mycket de stora förbrukarna förbrukar. Allt är alltså relativt, någon tycker en enhet som förbrukar 2kwhom dagen tillhör dit, vad vet jag :) Men med Tibber gäller oavsett många bäckar små, annars är de nog meninglöst...
 
  • Gilla
CStender
  • Laddar…
M MikaelJones skrev:
Tänkte kan vara intressant för andra att se snittet jag haft sedan April 2019 med Tibber.
2019: 52 öre/kWh
2020: 32 öre/kWh
2021: 69 öre/kWh

Snittet hela månader hittills 2021:
Jan 66 öre/kWh
Feb 72 öre/kWh
Mar 49 öre/kWh
Apr 43 öre/kWh
Maj 57 öre/kWh
Jun 52 öre/kWh
Jul 77 öre/kWh
Aug 85 öre/kWh
Sep 120 öre/kWh

Kan inte påstå vi gör väldigt mycket för att minska elförbrukningen när det är dyrt. Ingen elbil, kör diskmaskin på natten, tvättmaskin och tumlare oftast sena kvällar, har Ngenic för att optimera vår annars dumma frånluftsvärmepump. Vårt hus använder enligt Tibber 12% mer än genomsnittet av liknande hus på 130-150 kvm och min gissning är att det mest är för vår uppvärmda utomhuspool.
Hur funkar Ngenic för dig?
Tänkte beställa en snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.