Vår nuvarande uppvärmningsmetod av vår 146 kvm stora 1-1/2 plansvilla (byggd 2002) är frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme på nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen (som oftast är avstängda). Vi har även en kamin för framför allt myseldning.
Vi funderar nu på att installera en luftluft-pump som tillägg.

Tror ni att detta kommer sänka våra uppvärmningskostnader signifikant? Är det något speciellt man ska tänka på (tex luftflöden, fuktproblem m.m)?
 
Antar att ni har en frånluftsvärmepump av den traditionella typen IVT 490, NIBE 310P/360P etc med ca 2 kW värmeeffekt(?) Om man stänger av golvvärmen i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumpen når tror jag ni sparar 2-3000 kWh/år. Man kan jämföra det med att installera den nya kraftigare typen av frånluftsvärmepump på 4-5 kW.
 
Nu vet jag inget om er nuvarande årsförbrukning av energi, men rent generellt, Ja, den kommer sänka eran uppvärmningskostnad eftersom det kommer gå åt mindre el till er uppvärmning. Problemet blir där ni har golvvärme, eftersom rummet redan är varmt så stänger golvvärmen av sig och golvet blir kallt. Ett sätt att lösa det är att välja en luft/vatten istället som hjälper frånluftsvärmepumpens elpatron att gå in mindre ofta.
Börja med att se om befintlig frånluftsvärmepump fungerar, vid drift ska avluften hålla 0-5 gr
Jula har en luft/vatten för 17 000 nu.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416120/
 
Tack för era svar. Vi har precis bytt ut vår frånluftsvärmepump, då var gamla gick sönder, till en IVT vent 402. Så byte av frånluftsvärmepumpen är inte aktuellt i nuläget.
 
Hade ni satt in en Nibe 730 istället hade den gett er en större besparing än IVTn. Men bra investeringar kostar såklart mer.
Men köp en luftvärmepump och låt den värma så mycket som går. IVTn sköter ventilationen och värmer tappvattnet åt er utan elpatron. Den lösningen har jag kört med sedan 2017 och installationen av luftvärmepumpen har tjänat in sig. Svårt att säga exakt men lite drygt 4000kWh lägre elförbrukning nu mot förr.
 
R Runnis skrev:
Hade ni satt in en Nibe 730 istället hade den gett er en större besparing än IVTn. Men bra investeringar kostar såklart mer.
Men köp en luftvärmepump och låt den värma så mycket som går. IVTn sköter ventilationen och värmer tappvattnet åt er utan elpatron. Den lösningen har jag kört med sedan 2017 och installationen av luftvärmepumpen har tjänat in sig. Svårt att säga exakt men lite drygt 4000kWh lägre elförbrukning nu mot förr.
Ställde du in den så att den aldrig låter tillskott gå in? Funderar på att göra så på vår IVT402.
 
H henlin431 skrev:
Ställde du in den så att den aldrig låter tillskott gå in? Funderar på att göra så på vår IVT402.
Det skulle jag vilja göra, men jag har inte hittat den inställningen. Vet du hur man gör det?
 
H Hans_H skrev:
Det skulle jag vilja göra, men jag har inte hittat den inställningen. Vet du hur man gör det?
Ska kika mer i inst. Tror man stänger av i pumpnivån så den köt
H Hans_H skrev:
Det skulle jag vilja göra, men jag har inte hittat den inställningen. Vet du hur man gör det?
Har inte grävt mig in ännu men i installatörsläget har jag tidigare donat lite med effektinställningarna där man helt enkelt sätter vad för tillskott pumpen får och inte får använda. Som jag förstått det kan man stänga av de 3 olika val av tillskott som finns (3 / 6 / 9) kW. Det lär innebära att den bara använder energin från det som pumpen återvinner via luft/cirkulation, vilket

Tydligen går att det koppla om IVT402 till enfas. Kanske intressant för de som vill ha en prepperlösning som drivs av litet elverk eller större batterier under viss tid

Skrivet forummeddelande om att IVT Vent 402 värmepumpsinställningar kan ändras för enfas och tillskott på 1 kW.
Ska se om jag kan hitta settings lite senare idag.

TIps att kika på den här tråden:

https://www.varmepumpsforum.com/vpf...4e1d015f41774464b0844332a04ef2&topic=76049.15
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Ska kika mer i inst. Tror man stänger av i pumpnivån så den köt


Har inte grävt mig in ännu men i installatörsläget har jag tidigare donat lite med effektinställningarna där man helt enkelt sätter vad för tillskott pumpen får och inte får använda. Som jag förstått det kan man stänga av de 3 olika val av tillskott som finns (3 / 6 / 9) kW. Det lär innebära att den bara använder energin från det som pumpen återvinner via luft/cirkulation, vilket

Tydligen går att det koppla om IVT402 till enfas. Kanske intressant för de som vill ha en prepperlösning som drivs av litet elverk eller större batterier under viss tid

[bild]
Ska se om jag kan hitta settings lite senare idag.

TIps att kika på den här tråden:

[länk]
Vad bra! Jag skulle verkligen vilja kunna stänga av tillskottet helt. Vi märket jätte stor skillnad på uppvärmningskostnaden i vintras efter att vi installerat luftluft-pumpen, men elpatronen envisades ändå med att gå in ibland på morgonen när temperaturen inomhus sjunkit.
Du får väldigt gärna skriva igen ifall du hittar inställningen :)
 
H Hans_H skrev:
Vad bra! Jag skulle verkligen vilja kunna stänga av tillskottet helt. Vi märket jätte stor skillnad på uppvärmningskostnaden i vintras efter att vi installerat luftluft-pumpen, men elpatronen envisades ändå med att gå in ibland på morgonen när temperaturen inomhus sjunkit.
Du får väldigt gärna skriva igen ifall du hittar inställningen :)
Inställningen finns under installatörsmenyn/servicemenyn, därefter under: "inställningar för värmekälla".

I denna menyn hittar du inställningar för värmepump och tillskott. Det går att styra/stänga av. Sen är frågan hur väl man klarar sig utan tillskott men det får man testa helt enkelt. Berätta gärna hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.