D
Hej,

Har hört att det går att placera dörrkarmen på så sätt att man sätter kaklet mot karmen och att det därmed går att undvika dörrfoder i badrummet.

någon som gjort detta?

Någon som kan dela med sig av bild?

Är principen bara att man drar in dörrkarmen kakeltjocklek plus fix i badrummet? I mitt fall skulle det innebära att karmen dras in 9mm + 4mm.

Är det något man ska tänka på i övrigt?
 
Tänk på hur tätskikt ska anslutas mot karmen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
D
Det är inte zon 1 så tätskiktet behöver inte anslutas mot karm (om jag förstått det hela rätt vill säga)
 
D Derbyboy skrev:
Det är inte zon 1 så tätskiktet behöver inte anslutas mot karm (om jag förstått det hela rätt vill säga)
hela golvet är zon 1
 
D
Sant,

men att dra in dörrkarmen innebär ju inte att tätskiktet kan sättas mot karm. Jag antar att det blir samma som vid en tröskel. Dvs tätskiktet avslutas där mjukfogen sätts mot karm.
 
Alternativ att du sätter en salning som du fäster i samma väggregel som dörrkarmen.
Kakel ligger väl 5 mm innanför salning, men det går ju sätta helt plant.
Vitkaklade väggen intill en vit dörrpost med en tydlig kant där kaklet möter posten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Det blir väl aldrig bra att sätta kaklet dikt an mot trä. Ska nog finnas en liten rörelsefog.
 
Det finns en fog där, tog förra bilden utifrån förslag om att sala på. Har fungerat i snart 30 år.:D Har gjort så även i de två andra badrummen.
Ett hörn med en gammal fog och lite spackel på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.