Tänkte bygga en carport med förråd på totalt 35kvm.
Från början hade vi tänkt gjuten & isolerad platta till förrådsdelen och sedan plintar till övriga delen med grus alt stenbeläggning under taket. Detta för att hålla nere kostnaden då plattan skulle gå på 1500-1700kr/kvm.
Nu pratade vi med en byggare som ev. kunde ta sig an jobbet och han föreslog att bara ha plintar/plintgrund på hela bygget och regla upp och isolera golvet i förrådsdelen. Är detta en tillförlitlig byggmetod?
Man vill ju inte vara småsnål men det vore ju kul att kunna använda pengarna till annat än betong.
 
Mikael_L
Inget fel med den grundläggningsmetoden. Ni får dock vara beredda på att det blir en nivåskillnad uppåt när ni ska in i förrådet. Golvet kommer att reglas upp på 170-220 mm höga reglar som i sin tur måste ligga lite över marken, så en liten trapp med ett eller två trappsteg blir "nackdelen".
Om ni tycker det är OK så tror jag att det är ett smart val, det känns onödigt dyrt att blanda båda grundläggningsmetoderna. Och plint är ju ett utmärkt val till ett mindre bygge av den här karaktären, tycker jag.

Ett annat scenario är att ni funderar på att carporten ska bli garage senare eller t.om. bostad (gäststuga eller ungdomsrum) då skulle det kunna vara smart att gjuta platta under allt istället.
 
Vi är i precis samma situation, men börjar mer och mer luta åt plintgrund.

Har dock en fundering kring det där med FG för förrådet: Det bör bli en höjdskillnad relativt marknivå *oavsett* grundläggningsmetod, då man sannolikt kommer ha kantelement till plattan att beakta. Eller är det något jag missar här?
 
Mikael_L
Jo en höjdskillnad blir det troligen även med gjuten platta, för det är antagligen bra om golvet i förrådet är lite högre än omgivande mark av flera orsaker, men höjskillnaden behöver inte bli så stor, kan kanske röra sig om en decimeter istället för 3 dm som det blir med plintgrund.
Man schaktar väl ut lagom mycket innan man lägger kantelement / bygger gjutform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.