Bussmotor Bussmotor skrev:
Dom är helt medvetna om var vägen går.
Men ignorerar det helt och sedan ska tydligen en affär eller nått öppna så lastbilar behöver komma in.
Som jag ser det så är det inte min skyldighet att förse dom med genväg.
Jag skulle sålt och flyttat om det ska till mer trafik och business på grannfastigheten. Inget drömläge direkt och värre lär det bli :(
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt skriker lantmäteriets kartor osäkerhet?
Ja, det är kanske inte på centimetern helt rätt.

[bild]
[bild]
Det är inte kartorna det är fel på men förekomsten av samfälligheter i tätbebyggt område och "vilda västern" i fastighetsindelningen säger mig att det inte är helt osannolikt att många av gränserna är osäkra, dvs det går ej att fastställa dess rätta läge på marken. Samfälligheterna är troligtvis från laga skifte, dvs 1800 eller tidigt 1900-tal. De kan givetvis ha fastighetsbestämts senare förvisso. Jag håller det inte för helt osannolikt att det finns mkt gamla gränser eller avsöndrade fastigheter som ej blivit lagligen bestämda.

Men det kan såklart också vara fina moderna gränser med markeringar och koordinater. Spontant tror jag dock på det första men som du förstår har jag inte mkt faktiskt grund för det.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt skriker lantmäteriets kartor osäkerhet?
Ja, det är kanske inte på centimetern helt rätt.
Så här skriver Lantmäteriet om kartan:
"Tänk på att fastighetsgränser i kartan är översiktliga och är inte juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet".
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/min-karta/
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
En jag känner med liknande tomt har byggt en maffig och färgsprakande blomlåda med alla möjliga blommor. Du blir glad, och passerande blir glada av dina blommor.
Möjligt att chaffisar inte blir lika glada men om det är din stump så får du göra så om du vill =)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Många förslag och tråden börjar nu bli lång.
* Först ska ts säkerställa vad som gäller för det markområde som man idag "sneddar" över.
- tillhör det verkligen ts, är vägområdet, etc.
* Man kan också ta kontakt med väghållaren för att låta dem ge sin syn på problemet
(hittats hos Trafikverket via en karttjänst där man först får välja län om ts inte vet vem som är ansvarig)

Sedan kan man fundera på vad som kan göras och vad man får göra!
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Så här skriver Lantmäteriet om kartan:
"Tänk på att fastighetsgränser i kartan är översiktliga och är inte juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet".
[länk]
Jag har en karta som visar exakt var gränser går. Ett Problem är att dom före mig har ryckt upp original märkningar. Det Andra är att vissa av byborna har dålig respekt och en illa luktande inbördes beundran för sin lilla grupp.
 
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag har en karta som visar exakt var gränser går. Ett Problem är att dom före mig har ryckt upp original märkningar. Det Andra är att vissa av byborna har dålig respekt och en illa luktande inbördes beundran för sin lilla grupp.
  • Bra då vet du vad som är din fastighet, men fortfarande inte vad som gäller för platsen där vägen går.
  • Då letar du upp vem som är väghållare och fortsätter dialogen med dem, helst på plats.
  • Efter det tar du beslut hur du vill gå vidare utifrån vad väghållaren anser hur det ska vara på platsen.
  • Nu finns mera fakta att gå på för att du också ska få bättre/riktiga svar här i tråden.
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
P
J Jonasiperiferin skrev:
Det har ju hänt en del sen tidigt sextiotal. Jag tycker det låter som en bra idé med att fortsätta med staket och återanlägga gräsmatta där. Vill industriområdet ha en rakare utfart får de väl ”ta” sin egen mark och bygga om.
Tycker det här inlägget säger en hel del om hur det sett ut på platsen sen 60 talet. ja det kanske har ändrats en aning över tiden men det ser ju ut som trädet som står där om man jämför med längans gavel mitt emot att det egentligen inte är så stor skillnad och att vägar ändrar sig en aning över tid pga att fordonen blir allt större så känns det inte riktigt som man har ett tydligt case att bygga på.
Jag kan förstå irretationen men det betyder inte att man har rätt i sak..det låter mer som din ilska mot både industrifastigheten och vägsamfällighet och att man därför vill bråka för att sätta dom på plats...och ska hävda ev rätt till varje pris. Sen tror jag personligen att den enda skillnad du luckas åstadkomma är att få dit ett staket eller blomlåde av tveksam laglighet på din spets men att det kommer mest leda till att du får den överkörd / påkörd med jämna mellanrum. Och att viljan från folk som kör på såna saker som lite provokativt är utställda "mitt i vägen" för att jäklas sällan brukar ge sig till känna utan man kör på grejerna och smiter från platsen och grannar och andra som ev sett händelsen ignorerar och det blir lite av skyll dig själv attityd när man är ute på djupt vatten.. eller hur jag ska få fram det på ett så trevligt sätt som möjligt..

Om dessutom markrimpan S10 2 i bilden i inlägg 105 närmast vägen inte är din utan hör till annan fastighet så blir det än mindre skillnad för dit case och din vilja

B Blejdarn skrev:
Flera av er använder Hitta.se för att visa tomter, vilket blir rätt otydligt eftersom de blåmarkeras. Ett mycket bättre verktyg är lantmäteriets Min karta (webb, Android och Apple). Ladda hem och få en skitbra flygbild av idag, 70- tal och 60-tal. Några har redan visat bilder från denna i tråden.
inläggets länkar är mest för att folk ska slippa scrolla efter vilka bilder jag menar..och är egentligen inte svar emot dessa två poster utan mer en hänvisning till bilderna.
 
Redigerat:
Jag funderar på fastighetens form... Den ser ut som ett strykjärn. Med asfalterat runt om.
Kan det vara så att en del av fastigheten är vägområde? Men det borde väl synas på fastighetskartan eller i fastighetsregistret?
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag funderar på fastighetens form... Den ser ut som ett strykjärn. Med asfalterat runt om.
Kan det vara så att en del av fastigheten är vägområde? Men det borde väl synas på fastighetskartan eller i fastighetsregistret?
Precis så tolkar jag det och även om det inte står så på fastighetskartor och fastighetsregister så gör bara att vägen funnits där så länge nån kan minnas att det är mycket mycket svårt att få tillbaka den delen mark även om man skulle komma fram till att tomtpinnen ska stå mitt i vägen . det hjälper liksom inte väg är väg när det varit väg så länge. Många gamla fastigheter och kartor så var inte sånt här så noga för alla förstod att vägen låg där och är för alla oavsett vart exakt tomtgräns ligger.. Det behöver liksom inte vara inritat på fastighetskartan i gamla områden för att ha laglig rätt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Punkten sitter i de båda gränsernas skärningspunkt. Men det var nog inte tänkt att tomten ska gå ut i hörnet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag funderar på fastighetens form... Den ser ut som ett strykjärn. Med asfalterat runt om.
Kan det vara så att en del av fastigheten är vägområde? Men det borde väl synas på fastighetskartan eller i fastighetsregistret?
Därav mitt råd till ts i #127.
Kontakta väghållare för att få deras synpunkter, dvs vad är vägyta och sedan vägområde.;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Jag har en karta som visar exakt var gränser går. Ett Problem är att dom före mig har ryckt upp original märkningar. Det Andra är att vissa av byborna har dålig respekt och en illa luktande inbördes beundran för sin lilla grupp.
.

Lägg upp kartan? Allt i fastighetsindelningen i området säger gamla gränser och ej lagligen bestämda gränser. Jag tvivlar på att du själv med hjälp av din fastighetskarta skulle kunna återskapa gränsen med någon högre precision. Håller det dock inte som omöjligt, men osannolikt.
 
M Manfreds skrev:
.

Lägg upp kartan? Allt i fastighetsindelningen i området säger gamla gränser och ej lagligen bestämda gränser. Jag tvivlar på att du själv med hjälp av din fastighetskarta skulle kunna återskapa gränsen med någon högre precision. Håller det dock inte som omöjligt, men osannolikt.
  • Det är därför ts ska kontakta väghållaren om ts är säker på vad som gäller, även om man är osäker;)!
  • Kanske blir man överens eller så får man nya förutsättningar för att kunna gå vidare, om ts vill det.
Nu är det bara återkommande gissningar.
Har haft liknande dialoger med fastighetsägare som projektledare där behov funnits att nyttja mark i vägområde och där det ganska oftast har funnits mycket "säkert vetande" från fastighetsägaren, men i 9 fall av 10 visat sig inte stämma.
 
A AndersS skrev:
  • Det är därför ts ska kontakta väghållaren om ts är säker på vad som gäller, även om man är osäker;)!
  • Kanske blir man överens eller så får man nya förutsättningar för att kunna gå vidare, om ts vill det.
Nu är det bara återkommande gissningar.
Har haft liknande dialoger med fastighetsägare som projektledare där behov funnits att nyttja mark i vägområde och där det ganska oftast har funnits mycket "säkert vetande" från fastighetsägaren, men i 9 fall av 10 visat sig inte stämma.
Men i det här fallet är det väl egentligen en fråga om allmän plats/kvartersmark? Det är ju detaljplan inom området. Om än grötig plankarta. Sammanfattningsvis skulle jag säga att jag knappast tror att kommunen fastighetsbestämt några osäkra gränser för den här planen så jag tror det blir svårt att avgöra exakt vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.