Jag håller på att måla en snickartillverkad fönsterdörr med linoljefärg och då blir det ju alltid lite spill även om man är försiktig. Dörren har energisparglas på den inre rutan. Normalt skrapar jag bort färgspill med en rakbladsskrapa, men nu har jag av fått veta att energiglas är känsligt för repor. Nu är jag helt villrådig hur jag ska få bort färgen. Lyckades gnida bort en del med terpentin, men det är kanske inte heller bra?

Passar också på att fråga vad mer det är man inte får göra med dessa glas, utom att skrapa, menar jag? Vad gäller vid fönsterputs? Har ingen kunskap alls om dessa glas annat än att de inte ska släpppa ut värme. Chockades av hur tungt glaset är och hoppas att båge och gångjärn klarar tyngden!
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
Mycket nyttig information! (borde väl egentligen ha kommit med dörren?)
Som jag tolkar det måste man ta bort ev färgspill innan det har torkat, sedan är det kört!
Vilken tur att jag ställde frågan här! :) Brukar normalt ägna mycket tid åt att skrapa färg från glas efter målning...
 
Är det någon som vet om det känsliga energiskiktet brukar vara på sidan inåt rummet eller på sidan som vetter mellan rutorna? Tycker inte jag ser skillnad på sidorna....
 
Energiskiktet (beläggningen) på energiglaset skall alltid vetta mot den kalla sidan , dvs ut. Insidan på ett energiglas är ej belagt.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Energiskiktet (beläggningen) på energiglaset skall alltid vetta mot den kalla sidan , dvs ut. Insidan på ett energiglas är ej belagt.

Med vänlig hälsning, fremax
Nja, oftast skulle jag nog säga. Glasmästaren jag hade köpte energiglas från rekommenderade att beläggningen skulle vara mot mitten av fönstret. Så länge energiglaset sitter i inre bågen ska beläggningen vara utåt. Men i de fall vi hade mönstrat glas i innerbågen och därmed satte energiglaset i ytterbågen rekommenderade han att ha beläggningen inåt.
Så i normalfallet håller jag med dig, men inte alltid ;)
 
Sant , om glaset sitter i ytterlägen så är det rätt(y)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Blev som jag befarade. Det hade krupit in färg under maskeringstejpen! Eftersom skrapan är förbjuden så blev det till att gnugga med en pytteliten hörna av en trasa terpentin. Tidsödande pilljobb!

Hur som helst, håller nu tummarna för att terpentin inte skadar beläggningen! Hittar ingen information om det, så det är en chansning! Står att beläggningen tål T-sprit, aceton och rengöringsmedel för keramiska spisar, med det är ju inget som duger att ta bort linoljefärg med! Någon annan som har haft samma dilemma och hur har ni löst det?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Är det någon som vet om det känsliga energiskiktet brukar vara på sidan inåt rummet eller på sidan som vetter mellan rutorna? Tycker inte jag ser skillnad på sidorna....
För att vara säker kan man kolla med tex multimeter den belagda sidan leder ström
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
B byggbra skrev:
För att vara säker kan man kolla med tex multimeter den belagda sidan leder ström
Tack för tipset. Har tyvärr ingen multimeter, men tror jag har identifierat sidan med beläggningen. Känns lite ”gnisslig” när jag gnuggar på den.
 
Ingen som vet om energibeläggningen skadas av balsamterpentin/lacknafta?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ingen som vet om energibeläggningen skadas av balsamterpentin/lacknafta?
ska inte vara några problem. Det är metallföremål som man ska akta sig för
Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Fortsätter fråga… vad gäller när man ska putsa ett sådant glas?
 
Även om du skrapa en liten del där färgen hamnat tvivlar jag på att det har en märkbar effekt på värmevärdet. Jag skulle absolut ta ett skarpt rakblad.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Även om du skrapa en liten del där färgen hamnat tvivlar jag på att det har en märkbar effekt på värmevärdet. Jag skulle absolut ta ett skarpt rakblad.
Problemet är att det kan fastna metall från skrapan i beläggningen som då ger en missfärgning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.