Håller på att bygga en stuga med pulpettak där lutningen blir ca 5 grader.

Har vart inne på att göra ett diffusionsöppet tak med takplåt på men efter att läst lite instruktioner så verkar det som det lämpar sig mest för tak med minsta lutning på 14 grader vilket är en bitt ifrån mitt.

När jag kollat runt lite på takpapp mm så finns det en hel uppsjö av olika varianter men vad lämpar sig bäst för min taklutning?

Till historien hör även att lägga luftspalt och råspont mm är uteslutet då byggnaden skulle bli för hög och där den skall tå finns det krav på en max höjd.

Pågående bygge av en stuga på natten med synligt pulpettak och oskyddad takkonstruktion vid låg taklutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Finns ingen diffusionsöppen papp men bästa pappen är såklart en skarvsvetsad tätskiktsmatta (takpapp) av hög kvalité men vill du göra det själv så får du nog nöja dig för en med Klisterkant som borde fungera om den är noggrant installerad, Mataki Självtäck eller Trebolit Glaciär 3 är två exempel.

Vad jag vet så finns det bara ett diffusionsöppet tätskikt och det är pvc-duk men det är inte så bara att få monterat, beroende på såklart.

Plåt är ju inte heller diff öppet utan luftspalt så hur var det tänkt där?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns ingen diffusionsöppen papp men bästa pappen är såklart en skarvsvetsad tätskiktsmatta (takpapp) av hög kvalité men vill du göra det själv så får du nog nöja dig för en med Klisterkant som borde fungera om den är noggrant installerad, Mataki Självtäck eller Trebolit Glaciär 3 är två exempel.

Vad jag vet så finns det bara ett diffusionsöppet tätskikt och det är pvc-duk men det är inte så bara att få monterat, beroende på såklart.

Plåt är ju inte heller diff öppet utan luftspalt så hur var det tänkt där?
Grundtanken var diffusionsöppen papp direkt på isoleringen, läkt och sedan takplåt. Och efter att läst på instruktionerna till den pappen så blev jag fundersam om jag skall tänka om och lägga något annat än plåt.

Skall kolla på dom två du nämner och se för det blir att göra jobbet själv :)
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Grundtanken var diffusionsöppen papp direkt på isoleringen, läkt och sedan takplåt. Och efter att läst på instruktionerna till den pappen så blev jag fundersam om jag skall tänka om och lägga något annat än plåt.

Skall kolla på dom två du nämner och se för det blir att göra jobbet själv :)
Jag använde Mataki på mitt garage, både underlag och ytpapp. Tror inte det skiljer särskilt mycket på de självtäcksalternativ som finns, de kostar i princip lika mycket också.
 
Rickard.
Rymmer du läkt och plåt ovanpå en diffusionsöppen duk så måste du ju också rymma en smal luftning och råspont. Läkten är ju 25-45mm tjock beroende på cc och plåten är minst 20mm och det landar ju på samma som 20-25mm luftning+20mm råspont, här har jag tom räknat bort att duken inte får ligga kloss mot bärläkten.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Rymmer du läkt och plåt ovanpå en diffusionsöppen duk så måste du ju också rymma en smal luftning och råspont. Läkten är ju 25-45mm tjock beroende på cc och plåten är minst 20mm och det landar ju på samma som 20-25mm luftning+20mm råspont, här har jag tom räknat bort att duken inte får ligga kloss mot bärläkten.
Tanken var 12mm läkt från botten till toppen och sedan 28 mm läkt från sida till sida sedan plåten där på och den bygger som du säger 20 mm = 60 mm

Om man bygger med papp, kan man 12 mm luftspalt eller blir det för dåligt, taket är 2,5 meter brett och 4 meter långt? Och måste man ha masonit på isoleringen?
 
Har precis lagt Mataki självtäck 3 på mitt nybyggda garage med pulpettak. Råspont och underlagspapp under.
Lätt att lägga men börjar bli i kallaste laget nu (ca 10 grader). Körde med värmepistol modell XXL så klisterremsorna fäste bra ändå. Kämpigare var det med asfaltsklistret till kapporna på ändarna. Det blir som knäck i kylan. Fick kämpa med klisterburkarna i vattenbad och hela tiden jobba med värmepistolen riktad mot penseln. Skulle helst ha gjort det sommartid i 30 grader värme

Skippar plåttak på detta garage.
Gamla garaget hade plåt med låg lutning och det läckte som ett såll. Speciellt vid snösmältningen på våren så kunde vattnet lätt leta sig in genom skarvar och in mellan takplåt och vindskiveplåtar. Då var det ett självbärande plåttak med ca 150mm profil som bara låg med ett par rännors överlapp.
Ska man få ett låglutande plåttak någorlunda tätt så krävs det nog nån variant med falsade skarvar
 
Rickard.
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Om man bygger med papp, kan man 12 mm luftspalt eller blir det för dåligt, taket är 2,5 meter brett och 4 meter långt? Och måste man ha masonit på isoleringen?
Jag tycker 12mm är för litet och som jag skrev så tycker jag 20-25mm lämpligare.

Nej du behöver ingen masonit. Isolerar du uppifrån kan du köpa isolering med en pappad sida (pappen ökar effektiviteten en aning men är inte nödvändig) att lägga överst och nöja dig där men om du isolerar innifrån behöver du nått för att säkerställa en luftspalt där masonit är en lösning, luftspaltskiva är en annan.
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tycker 12mm är för litet och som jag skrev så tycker jag 20-25mm lämpligare.

Nej du behöver ingen masonit. Isolerar du uppifrån kan du köpa isolering med en pappad sida (pappen ökar effektiviteten en aning men är inte nödvändig) att lägga överst och nöja dig där men om du isolerar innifrån behöver du nått för att säkerställa en luftspalt där masonit är en lösning, luftspaltskiva är en annan.

Tack för hjälpen det blir takpapp med och mindre isolering i taket för att spara på höjden så det löser sig,

En sista fråga som mer är en hjälp med tolkningen av monteringsanvisningar det står på underlagspappen att den skall monteras takpappen tvärs taklutning, innebär det att denna skall läggas uppifrån och ner eller från sida till sida?
 
Rickard.
Lite svårt att tyda det du skrev men tvärs taklutningen måste väl vara från kortsida-kortsida vilket också är det vanliga.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lite svårt att tyda det du skrev men tvärs taklutningen måste väl vara från kortsida-kortsida vilket också är det vanliga.
Såhär står det ordagrant, men det kanske är normalfallet dom beskriver? Blev fundersam när jag läste det.

""Vid taklutning under 18 grader, läggs takpappen tvärs taklutning och samtliga längsskarvar klistras med Trebolit Asfaltklister. För montage av Trebolit 122 ned till 3° täck omgående in med överliggande tätskikt av bitumen, alternativt stryk spikskallar med asfaltklister eller asfaltkitt för att uppnå högre täthet"
 
Rickard.
Tycker det är smått knäppt att vidta alla dom stegen utan vill man ha ett tätare underlag under ytpapp får man helt enkelt välja en bättre underlagsprodukt istället för att hålla på sådär.

Får jag rekommendera så lägg våderna som vanligt och skippa kortskarvarna(minimalt spill ändå för dig) Har du ingen spikpistol funkar stifthammare också tillräckligt bra och spara klister/lim till ytpappen.

Dröjer det mellan momenten så är en billig pressning bättre än att försöka göra yam2000 helt tätt på låglutande tak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.