Jag har en 9kg Samsung tvättmaskin som börjat strula. Den fyller och pumpar ut vattnet perfekt, det är en invertermotor i, så den har inga kol som kan ta slut.
Det finns inga felkoder på displayen.
Det har inte varit några missljud, och trumman går lätt när man puttar på den med handen.
Men… trumman vill inte snurra, det rycker i trumman lite, men inte mer.
Har kollat okulärt att impellern för utpumpningen går fritt och ser hel ut.
Bifogar video som visar hur det ser ut när jag startar kalibreringsprogrammet. Lägger in en bild på modell och serienummer också, här kommer de igen:
Model: WW90H7400EW/EE
S/N: 0C255ABG400880V
Någon här som har en idé om vad problemet kan vara?
Det finns inga felkoder på displayen.
Det har inte varit några missljud, och trumman går lätt när man puttar på den med handen.
Men… trumman vill inte snurra, det rycker i trumman lite, men inte mer.
Har kollat okulärt att impellern för utpumpningen går fritt och ser hel ut.
Bifogar video som visar hur det ser ut när jag startar kalibreringsprogrammet. Lägger in en bild på modell och serienummer också, här kommer de igen:
Model: WW90H7400EW/EE
S/N: 0C255ABG400880V
Någon här som har en idé om vad problemet kan vara?
BLDC-motorn troligtvis men kan vara kraftkortet oxåNissens skrev:Jag har en 9kg Samsung tvättmaskin som börjat strula. Den fyller och pumpar ut vattnet perfekt, det är en invertermotor i, så den har inga kol som kan ta slut.
Det finns inga felkoder på displayen.
Det har inte varit några missljud, och trumman går lätt när man puttar på den med handen.
Men… trumman vill inte snurra, det rycker i trumman lite, men inte mer.
Har kollat okulärt att impellern för utpumpningen går fritt och ser hel ut.
Bifogar video som visar hur det ser ut när jag startar kalibreringsprogrammet. Lägger in en bild på modell och serienummer också, här kommer de igen:
Model: WW90H7400EW/EE
S/N: 0C255ABG400880V
Någon här som har en idé om vad problemet kan vara?
BLDC motorn… den är väl det enda det är garanti på fortfarande, 10 år…
Men hur säkerställer man att det är den?
Jag får en känsla av att det är någon givare som hindrar motorn att jobba, men det är ju bara en känsla…
Kan det vara så att maskinen tror att det är fullt med vatten trots att det inte är det?
Men hur säkerställer man att det är den?
Jag får en känsla av att det är någon givare som hindrar motorn att jobba, men det är ju bara en känsla…
Kan det vara så att maskinen tror att det är fullt med vatten trots att det inte är det?
Redigerat:
Tja du får väl höra med Samsung supportNissens skrev:BLDC motorn… den är väl det enda det är garanti på fortfarande, 10 år…
Men hur säkerställer man att det är den?
Jag får en känsla av att det är någon givare som hindrar motorn att jobba, men det är ju bara en känsla…
Kan det vara så att maskinen tror att det är fullt med vatten trots att det inte är det?
Jodu, har kontaktat dem, man kan endast registrera online, och när man fyllt i allt så får man beskedet att de återkommer, och att det brukar bli inom en vecka..electroluxaren skrev:
Sedan lär det ju ta ytterligare tid innan någon kan komma och kika på maskinen.
Såå, det blir ju att försöka lista ut det själv eller att köpa en ny maskin av ett helt annat märke… verkar som att andra verkstäder inte supportar Samsung….
Bästa svaret
Det minns jag faktiskt inte, jag tror inte det. Däremot minns jag att det var väldigt segt att få tag på service-firman, precis som du skriver. Om du inte redan gjort det så kan du prova att ringa 08201048 till Nordic EASC och se om de kan snabba på lite, det är det enda numret jag har kvar. När servicekillen väl kom så var han väldigt trevlig och snabb.Nissens skrev:
Det finns nog inget annat fabrikat i Europa med så dålig eftermarknad.Nissens skrev:Jodu, har kontaktat dem, man kan endast registrera online, och när man fyllt i allt så får man beskedet att de återkommer, och att det brukar bli inom en vecka..
Sedan lär det ju ta ytterligare tid innan någon kan komma och kika på maskinen.
Såå, det blir ju att försöka lista ut det själv eller att köpa en ny maskin av ett helt annat märke… verkar som att andra verkstäder inte supportar Samsung….
Samsung vill inte att andra verkstäder skall dona med dessa och handen på hjärtat finns det inte så många åt andra hållet heller...
det finns en handfull ev mindre i hela Sverige som gör jobb åt Samsung, en service resa kan här nere bli 50mil ToR
Hej, jo jag ringde det numret. De hänvisar till onlinetjänsten för all service av tvättmaskiner…zarkov skrev:Det minns jag faktiskt inte, jag tror inte det. Däremot minns jag att det var väldigt segt att få tag på service-firman, precis som du skriver. Om du inte redan gjort det så kan du prova att ringa 08201048 till Nordic EASC och se om de kan snabba på lite, det är det enda numret jag har kvar. När servicekillen väl kom så var han väldigt trevlig och snabb.
Men skall kolla om det går att komma till någon människa att prata med. Kan vara så att man kan få kontakt när man har ett pågående ärende.
Du får säkert hjälp innan jul, inte denna kanske men...Nissens skrev:
Skicka mig ett PM så skall du få de uppgifter jag har kvar.Nissens skrev:
Jag ringde och fick faktiskt tag i en människa, de har tydligen listat ut vad felet är och vill byta ett elektronikkort, de får inte sälja kortet separat utan kommer och byter det för ca 2500:- med ROT.zarkov skrev:
Känns ok pris ändå, det är en bra maskin.