Nissens
Jag har en 9kg Samsung tvättmaskin som börjat strula. Den fyller och pumpar ut vattnet perfekt, det är en invertermotor i, så den har inga kol som kan ta slut.

Det finns inga felkoder på displayen.

Det har inte varit några missljud, och trumman går lätt när man puttar på den med handen.

Men… trumman vill inte snurra, det rycker i trumman lite, men inte mer.

Har kollat okulärt att impellern för utpumpningen går fritt och ser hel ut.

Bifogar video som visar hur det ser ut när jag startar kalibreringsprogrammet. Lägger in en bild på modell och serienummer också, här kommer de igen:

Model: WW90H7400EW/EE
S/N: 0C255ABG400880V

Någon här som har en idé om vad problemet kan vara?
 
  • Etikett med modell- och serienummer på en Samsung tvättmaskin, placerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Newhome
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Jag har en 9kg Samsung tvättmaskin som börjat strula. Den fyller och pumpar ut vattnet perfekt, det är en invertermotor i, så den har inga kol som kan ta slut.

Det finns inga felkoder på displayen.

Det har inte varit några missljud, och trumman går lätt när man puttar på den med handen.

Men… trumman vill inte snurra, det rycker i trumman lite, men inte mer.

Har kollat okulärt att impellern för utpumpningen går fritt och ser hel ut.

Bifogar video som visar hur det ser ut när jag startar kalibreringsprogrammet. Lägger in en bild på modell och serienummer också, här kommer de igen:

Model: WW90H7400EW/EE
S/N: 0C255ABG400880V

Någon här som har en idé om vad problemet kan vara?
BLDC-motorn troligtvis men kan vara kraftkortet oxå
 
Nissens
BLDC motorn… den är väl det enda det är garanti på fortfarande, 10 år…
Men hur säkerställer man att det är den?

Jag får en känsla av att det är någon givare som hindrar motorn att jobba, men det är ju bara en känsla…
Kan det vara så att maskinen tror att det är fullt med vatten trots att det inte är det?
 
Redigerat:
A
Nissens Nissens skrev:
BLDC motorn… den är väl det enda det är garanti på fortfarande, 10 år…
Men hur säkerställer man att det är den?

Jag får en känsla av att det är någon givare som hindrar motorn att jobba, men det är ju bara en känsla…
Kan det vara så att maskinen tror att det är fullt med vatten trots att det inte är det?
Tja du får väl höra med Samsung support
 
Nissens
electroluxaren skrev:
Tja du får väl höra med Samsung support
Jodu, har kontaktat dem, man kan endast registrera online, och när man fyllt i allt så får man beskedet att de återkommer, och att det brukar bli inom en vecka..
Sedan lär det ju ta ytterligare tid innan någon kan komma och kika på maskinen.

Såå, det blir ju att försöka lista ut det själv eller att köpa en ny maskin av ett helt annat märke… verkar som att andra verkstäder inte supportar Samsung….
 
När vår förra Samsung-maskin betedde sig så där så var det ett kretskort som behövde bytas. Vi hade garanti kvar på hela maskinen men det var ett känt fel enligt reparatören.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
zarkov zarkov skrev:
När vår förra Samsung-maskin betedde sig så där så var det ett kretskort som behövde bytas. Vi hade garanti kvar på hela maskinen men det var ett känt fel enligt reparatören.
Aha, hade ni någon felkod på displayen då?
 

Bästa svaret

Nissens Nissens skrev:
Aha, hade ni någon felkod på displayen då?
Det minns jag faktiskt inte, jag tror inte det. Däremot minns jag att det var väldigt segt att få tag på service-firman, precis som du skriver. Om du inte redan gjort det så kan du prova att ringa 08201048 till Nordic EASC och se om de kan snabba på lite, det är det enda numret jag har kvar. När servicekillen väl kom så var han väldigt trevlig och snabb.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Jodu, har kontaktat dem, man kan endast registrera online, och när man fyllt i allt så får man beskedet att de återkommer, och att det brukar bli inom en vecka..
Sedan lär det ju ta ytterligare tid innan någon kan komma och kika på maskinen.

Såå, det blir ju att försöka lista ut det själv eller att köpa en ny maskin av ett helt annat märke… verkar som att andra verkstäder inte supportar Samsung….
Det finns nog inget annat fabrikat i Europa med så dålig eftermarknad.

Samsung vill inte att andra verkstäder skall dona med dessa och handen på hjärtat finns det inte så många åt andra hållet heller...
det finns en handfull ev mindre i hela Sverige som gör jobb åt Samsung, en service resa kan här nere bli 50mil ToR
 
Nissens
zarkov zarkov skrev:
Det minns jag faktiskt inte, jag tror inte det. Däremot minns jag att det var väldigt segt att få tag på service-firman, precis som du skriver. Om du inte redan gjort det så kan du prova att ringa 08201048 till Nordic EASC och se om de kan snabba på lite, det är det enda numret jag har kvar. När servicekillen väl kom så var han väldigt trevlig och snabb.
Hej, jo jag ringde det numret. De hänvisar till onlinetjänsten för all service av tvättmaskiner…
Men skall kolla om det går att komma till någon människa att prata med. Kan vara så att man kan få kontakt när man har ett pågående ärende. :)
 
A
Nissens Nissens skrev:
Hej, jo jag ringde det numret. De hänvisar till onlinetjänsten för all service av tvättmaskiner…
Men skall kolla om det går att komma till någon människa att prata med. Kan vara så att man kan få kontakt när man har ett pågående ärende. :)
Du får säkert hjälp innan jul, inte denna kanske men...
 
Nissens Nissens skrev:
Hej, jo jag ringde det numret. De hänvisar till onlinetjänsten för all service av tvättmaskiner…
Men skall kolla om det går att komma till någon människa att prata med. Kan vara så att man kan få kontakt när man har ett pågående ärende. :)
Skicka mig ett PM så skall du få de uppgifter jag har kvar.
 
Nissens
zarkov zarkov skrev:
Skicka mig ett PM så skall du få de uppgifter jag har kvar.
Jag ringde och fick faktiskt tag i en människa, de har tydligen listat ut vad felet är och vill byta ett elektronikkort, de får inte sälja kortet separat utan kommer och byter det för ca 2500:- med ROT.
Känns ok pris ändå, det är en bra maskin. :)
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Bra det. Jag vill minnas att vi fick en slant från vårt försäkringsbolag också så vi behövde bara betala självrisken, 1500 kr, men då måste man säga till att man inte vill ha ROT-avdrag.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
zarkov zarkov skrev:
Bra det. Jag vill minnas att vi fick en slant från vårt försäkringsbolag också så vi behövde bara betala självrisken, 1500 kr, men då måste man säga till att man inte vill ha ROT-avdrag.
Hmmm, det har jag inte funderat på… tar hemförsäkringen det menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.