Hej alla kloka,
Jag renoverar ett gammalt torp med vattenskador. Vatten och vattenburen värme indraget på 60-talet, kopparrör i väggar och golv. Rör har frusit sönder på flera ställen. Mycket jobb! Det märkliga är att vi inte hittar någon avtappningskran. Det måste ju gå att tömma bägge system. Var kan en sådan kran vara gömd? Förslag? (Ursäkta omöjlig fråga)
 
I lägsta punkten….
Men varför MÅSTE det finnas en kran? Med vattenburet så är det meningen att det aldrig ska kallställas och då behövs ingen kran.

Nu har väl vattnet ändå runnit ut och med spruckna rör får ni ju börja om och kan sätta avtappningskran.
Men det är inte bra att regelbundet tappa ur värmesystemet för vattnet man sedan fyller på med innehåller syre och då rostar de delar som är av järn.

Protte
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Snarare är det ovanligt att det finns avtappningar på både värmesystemet och tappvattensystemet.

vill man kallställa så är det bättre att fylla värmesystemet med glykol och bygga så man kan tömma tappvattensystemet.
 
prototypen prototypen skrev:
I lägsta punkten….
Men varför MÅSTE det finnas en kran? Med vattenburet så är det meningen att det aldrig ska kallställas och då behövs ingen kran.

Nu har väl vattnet ändå runnit ut och med spruckna rör får ni ju börja om och kan sätta avtappningskran.
Men det är inte bra att regelbundet tappa ur värmesystemet för vattnet man sedan fyller på med innehåller syre och då rostar de delar som är av järn.

Protte
Tack för svar. Nej, det kanske inte måste finnas en kran. Det verkar bara helt osannolikt att bygga ett system som inte går att tömma. Det blir ju väldigt sårbart. Rören är dragna inuti golv och väggar, med gullfiber innanför tjocka spånskivor. Någon kostade på torpet en rejäl renovering, nån gång på 50-60-talet. En avtappningskran hade inte varit någon stor kostnad i sammanhanget.
 
Antagligen mest för att det är ganska svårt att lägga alla rör så man vet att allt tappas ut.........Det var så här man drog vatten förr, inget konstigt i det och det sista de tänkte var nog att huset ev skulle stå kallt obebott.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Snarare är det ovanligt att det finns avtappningar på både värmesystemet och tappvattensystemet.

vill man kallställa så är det bättre att fylla värmesystemet med glykol och bygga så man kan tömma tappvattensystemet.
Så det skulle vara normalt att bygga så att man inte kan tömma vid behov. Det var skrämmande.

Värmesystemet har tidigare haft ett öppet expansionskärl överst. Där det hade varit lätt att hälla i glykol. Det är ersatt av ett slutet expansionskärl. Vet inte hur man skulle kunna tillföra glykol med detta system.
 
S Stefan1972 skrev:
Antagligen mest för att det är ganska svårt att lägga alla rör så man vet att allt tappas ut.........Det var så här man drog vatten förr, inget konstigt i det och det sista de tänkte var nog att huset ev skulle stå kallt obebott.
Tack för svar, ja, det var väl så här de gjorde. Funkar bra så länge man bor i huset och håller allt igång. Men väldigt stora problem när det blir läcka.
 
M Metafor skrev:
Så det skulle vara normalt att bygga så att man inte kan tömma vid behov. Det var skrämmande.
Så ser nog de flesta vattenburna värmesystem ut. Det är ju väldigt vanligt med horisontella rör, exempelvis ingjutna i betongbjälklag från rum till rum. Väldigt svårt (och antar jag väldigt ovanligt) att bygga allt med "fall" så att det men någon slags säkerhet bara går att tömma.
 
B
Rätt vanligt att fritidshus töms på vatten o kallställs. Dock har bara jag sett det på vattensidan, inte på värmesystemet. Där är det snarare glykol som gäller.

Det brukar gå att lossa kopplingar här och var och blåsa ut det mesta av vattnet med en kompressor för att få bort det mesta av vattnet, även om det inte var byggt för att tömmas på vatten.

Ett system med slutet exp kärl fyller man via pump, antingen vattenpumpen eller nån annan.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
M Metafor skrev:
Så det skulle vara normalt att bygga så att man inte kan tömma vid behov. Det var skrämmande.

Värmesystemet har tidigare haft ett öppet expansionskärl överst. Där det hade varit lätt att hälla i glykol. Det är ersatt av ett slutet expansionskärl. Vet inte hur man skulle kunna tillföra glykol med detta system.
Det ska aldrig finnas nåt behov av att tömma systemet...

Hur ofta tror du ett vattensystem töms... aldrig är rätt svar.

Blir bara problem om det överges...

/ATW
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
M Metafor skrev:
det var väl så här de gjorde.
Och gör än idag antar jag.
 
M Metafor skrev:
Så det skulle vara normalt att bygga så att man inte kan tömma vid behov. Det var skrämmande.

Värmesystemet har tidigare haft ett öppet expansionskärl överst. Där det hade varit lätt att hälla i glykol. Det är ersatt av ett slutet expansionskärl. Vet inte hur man skulle kunna tillföra glykol med detta system.
ja öppet kärl på vinden var brukligt då och även länge efter det då det oftast eldades med ved. Man gjorde inte så för att det på nåt vis skulle vara enklare att fylla glykol. Förr bodde man i de flesta hus. Fritidshus på det viset var nog inte särskilt vanligt på den tiden. Möjligen ett torp helt utan vatten och avlopp. Då var det torrdass, brunn på gården och elda i kamin/öppen spis om man ville värma sig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rätt vanligt att fritidshus töms på vatten o kallställs. Dock har bara jag sett det på vattensidan, inte på värmesystemet. Där är det snarare glykol som gäller.

Det brukar gå att lossa kopplingar här och var och blåsa ut det mesta av vattnet med en kompressor för att få bort det mesta av vattnet, även om det inte var byggt för att tömmas på vatten.

Ett system med slutet exp kärl fyller man via pump, antingen vattenpumpen eller nån annan.
Ja jag har ett sådant fritidshus, där det går att tömma. Trodde alla hus hade möjlighet att släppa ut vid den lägsta punkten.
 
Redigerat:
M Metafor skrev:
Ja jag har själv ett sådant fritidshus, där man tömmer vattensystemet på hösten och häller glykol i vattenlåsen. Så jag trodde det var det normala. Givetvis är det annorlunda för permanentboende, men jag trodde att alla system hade någon möjlighet att ta ut vattnet vid den lägsta punkten.
Det är ganska vanligt att tömma dricksvatten/toalett osv men inte uppvärmningen/element... jag antar att du inte har ett vattenburet uppvärmningssystem i din sommarstuga.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är ganska vanligt att tömma dricksvatten/toalett osv men inte uppvärmningen/element... jag antar att du inte har ett vattenburet uppvärmningssystem i din sommarstuga.

/ATW
Nej precis där är det ved och el som gäller för värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.