Claes Sörmland
Jetkokos Jetkokos skrev:
Inte emot drömmen i sig, men det stora problemet är ju att den vanliga byggherren -- om det inte berör denne själv -- både inte kan t.ex. tillgänglighetsföreskrifterna och bryr sig inte heller om att uppfylla dem, så egenansvaret får samma verkningslösa funktion som egenkontroller har (för vissa entreprenörer).
Vårt samhälle bygger i stort på att folk följer lagen och varför just denna fråga skulle vara så där särskilt viktig att extra hård översyn krävs förstår jag inte. Dessutom är kostnaden för att följa lagen i detta fall inte särskilt stor och redan standard i branschen så det behöver inte läggas försenande handläggarresurser på att leta efter marginalfel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det som tar mest tid är när sökande vill tänja på gränserna. Och det vill många. Att man ska få igenom ”små avvikelser” från detaljplanen (t.ex. bygga lite större, eller lite på prickmark) är ett elände att besluta kring - och det tar handläggarens tid från övriga ärenden, så alla får lida.
Medhålles! Det är säkert 80-90 % av mina uppdragsgivare som vill maxa sin byggrätt och tänja på gränserna när de bygger om/till eller nytt. Det betyder förstås mer noggranna kontroller på kommunens sida med kompletteringar och justeringar av bygglovet som följd = processen tar längre tid.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
splinter splinter skrev:
Medhålles! Det är säkert 80-90 % av mina uppdragsgivare som vill maxa sin byggrätt och tänja på gränserna när de bygger om/till eller nytt. Det betyder förstås mer noggranna kontroller på kommunens sida med kompletteringar och justeringar av bygglovet som följd = processen tar längre tid.
Eller ser man större på det och konstaterar att vi (=kommunerna) detaljplanerar felaktigt. För små byggrätter i förhållande till vad samhällsutvecklingen kräver. Tillbaka till ritbordet för kommunerna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Hur kommer det sig att bygglovsavdelningarna som nu är så högt belastade pga corona och andra anledningar inte hanterar problematiken utan istället bara säger att det är mycket och göra och att det kommer ta lång tid?

Är det väldigt svårt att anställa handläggare?
Vill man inte anställa? Finns det inte pengar att anställa?

Jag förstår inte!
Ser att du får många svar och de flesta fall är de rätt "ovetenskapliga" och felaktiga.
Det finns inga bygglovshandläggare som får jobb på en arkitektbyrå. Vilket nys! Det handlar inte alls om att få vill jobba kommunalt eller kanske inte ens lönen. Lönen ska då jämföras med en bygglovshandläggare hos en privat aktör och var finns den ? Ineffektivt arbetssätt?; Nej tror knappast på den heller. Visserligen kan det nog variera mellan kommunerna men handläggningen av ett ärende är inte speciellt svårt.
Det finns dock en parameter som någon tar upp i tråden som stämmer rätt väl:
- Ofullständiga handlingar är till 100% en bov i dramat.
- Politikers ovilja till beslut om fler handläggare och inse vikten av det.
- Bygglovshandläggare har ofta fler saker på sin lyra än att bara "handlägga" bygglovsärenden.
- Det är inte så många som vill jobba med handläggning av detta. Får rätt mkt skit av privatpersoner och andra inkompetenta frågeställare.

Men...Håller med om att som byggare är det frustrerande med långa tider eller ännu värre när man får bakslag och får en ny runda med 10 veckor.
 
  • Gilla
te95mne och 10 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
När byråkratin blir för omständlig, långsam och dyr kommer befolkningen att hoppa över bygglovsprosessen.
Och då kommer det helt plötsligt finnas massor med resurser för att bötfälla folk!
Ungefär som polisen som inte har tid att ta tjuvar men om man skulle råka klå upp en så finns det ingen brist på poliser, hata konkurrens!
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så fort man lärt upp någon handläggare i kommunen så slutar de för att börja på en privat arkitektfirma eller större byggföretag, med mycket högre lön.
Nja, det här vet jag inte om jag håller med om. Det är vanligt att utbildade arkitekter och byggingenjörer jobbar som bygglovshandläggare och de sitter ju redan på gedigna utbildningar så någon omfattande upplärning behövs inte. Dessutom, utifrån vad jag uppfattat från branschkollegor, så är lönerna på de byggrelaterade avdelningarna här i Göteborg i nivå med lönerna på den privata sidan.

Det förekommer emellertid att bygglovshandläggare har gått en särskild bygglovshandläggarutbildning om 1,5-2 år och det är en tjänst som uteslutande finns hos kommunerna. Så inte heller där krävs en omfattande upplärning vid anställning. På grund av dess nisch så det finns det inget direkt behov av den här tjänsten/kompetensen hos privata företag, varför jag tror det är ovanligt att dessa personer byter till den privata sidan för högre lön. De privata företagen anställer företrädesvis arkitekter och ingenjörer som har både mer och bredare kompetens.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
En annan vinkel på problemet med att anställa, politiker ser endast kronor och ören. De flesta ansökningar (i min kommun åtminstone) beslutas inom 10 veckor från komplett ansökan, men många kanske i vecka 8-9 pga hög arbetsbelastning. Eftersom ansökningar måste granskas inom 3 veckor prioriteras att granska nya ansökningar framför att hantera kompletta äldre. Väldigt få reduceringar av avgiften måste göras men personalen sliter häcken av sig. Inget minus i kassan och politikerna ser ingen anledning till att anställa mer personal. Lagstiftningen med godtyckliga handläggningstider får motsatt effekt och man får räkna med att ansökan tar 10 veckor, allt annat är en bonus.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller ser man större på det och konstaterar att vi (=kommunerna) detaljplanerar felaktigt. För små byggrätter i förhållande till vad samhällsutvecklingen kräver. Tillbaka till ritbordet för kommunerna.
Visst, men samhällsutvecklingen kräver en övergång till hållbart byggande och det finns inget lika-med-tecken mellan detta och vad byggherrar helst skulle vilja bygga på sina tomter.
 
M mnils skrev:
Och då kommer det helt plötsligt finnas massor med resurser för att bötfälla folk!
Ungefär som polisen som inte har tid att ta tjuvar men om man skulle råka klå upp en så finns det ingen brist på poliser, hata konkurrens!
Tillsynsarbetet är skattefinansierat medan bygglovshanteringen är i stort sett avgiftsfinansierad. Plus att sanktionsavgifterna gör att tillsynshandläggare i princip är självförsörjande och betalar sig själva med råge.
 
  • Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
splinter splinter skrev:
Visst, men samhällsutvecklingen kräver en övergång till hållbart byggande och det finns inget lika-med-tecken mellan detta och vad byggherrar helst skulle vilja bygga på sina tomter.
Jag menar att "hållbart" är en ganska innehållslös modeterm i det offentliga utan konkret betydelse och utan större förankring i samhället bortom att det låter fint och gott. I grund och botten är Sverige en liberaldemokrati där det är enskilda som driver samhällets utveckling. Politiken följer reaktivt teknik och kultur. I en auktoritär stat kan man möjligen tänka sig centralplanering av bostadsstorlek men lyckligtvis är vi inte där. Trots att en och annan oreflekterande marginalpolitiker vill rädda oss från jordens undergång genom att inskränka vår fri- och rättigheter.
 
  • Gilla
reez och 6 till
  • Laddar…
Min bekant är bygglovshandläggare. Tänk er själva att vara utbildad arkitekt och sitta där och bli utskälld av privatpersoner.

Tänk er själva hur det känns att bli utskälld av någon, eller behöva förklara samma sak 100 gånger om och om igen, krävs inte mycket för att förstöra en hel dag eller arbetsvecka.

Så var snälla mot era bygglovshandläggare, de gör sitt bästa för er. I slutändan presenterar de bara beslut som andra tagit, de försöker aldrig vara onda eller otrevliga. De behöver vara försiktiga och noggranna för att skydda kommunen och faktiskt sig själva, de kan bli stämda för tjänstefel om de gör något felaktigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ju inte som jag skriver för då skulle handläggningen gå i en rasande fart.
Det är oftast helt andra saker som strular till ansökningarna. Oftast kompletta handlingar, sedan avsteg i olika former. Efter det brukar det vara kultur och miljö som behöver tid för att utreda.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller ser man större på det och konstaterar att vi (=kommunerna) detaljplanerar felaktigt. För små byggrätter i förhållande till vad samhällsutvecklingen kräver. Tillbaka till ritbordet för kommunerna.
Ofta är detaljplanen väldigt gammal och inaktuella om man ser till byggrätter mm. Ex min detaljplan tillåter inte ens garage då det inte var vanligt på 50-talet.

Men det är knappast bra hushållning med innevånarnas skattepengar att lägga 500k för att ta fram en ny plan för de 4-5tomter som inte är bebyggda.
 
Traden Traden skrev:
Det finns inga bygglovshandläggare som får jobb på en arkitektbyrå. Vilket nys!
Jaså? Min erfarenhet är snarare att det är rätt vanligt att nyutbildade arkitekter har svårt att få jobb som arkitekt, så de tar ett jobb några månader som bygglovshandläggare på en kommun. Då blir de sedan mycket mer intressanta att anställa för en arkitektbyrå, när de vet mer om vad en kommuns bygglovsavdelning tycker är viktigt i ritningar mm.
 
  • Gilla
parsen och 2 till
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
10 veckor efter komplett ansökan ja. En bråkdel av alla ansökningar som kommer in är kompletta enligt min erfarenhet.
10 veckor efter komplett ansökan om kommunen har anmärkt på ansökan innom 3 veckor. Annars 10 veckor från inkommen ansökan. Med tanke på att det tar flera månader att få en handläggare i Stockolm så blir alla bygglov gratis vilket gör att man får ännu mindre pengar till att anställa handläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.