Jag ska köpa ny varmvattenberedare och såg på Nibes hemsida att deras varmvattenberedare går på "Vattenvärmaren ansluts till 400 V 2-fas. Detta ger effekten 3kW."

Vad menar de med det? I min värld så är 3-fas 400 V och då går det att plocka betydligt mer än 3kW om man vill...

Kan någon förtydliga för mig vad det handlar om? (Nej, jag ska inte koppla in den själv, men om jag inte vet vad jag pratar om så är min erfarenhet att fakturan blir värre än behövligt...)
 
Mellan 2-faser har du 400v. Mellan fas och nolla har du 230v.
3-fas är ju främst avsett för motordrifter av olika slag.

Förmodligen går värmeelementet i den där varmvattenberedaren ansluta med fas och nolla även, dock med reducerad effekt.

Går alldeles utmärkt att endast ansluta två faser.
 
japp, de säger att om man ansluter till en fas så blir effekten endast 1 kw, det tyckte jag oxå var lite klent, 2 kw borde de väl kunnat boosta fram, jag har ju tre glada 10 a-säkringar som gärna vill fortsätta jobba åt min varmvattenberedare (den jag har idag liknar mest en oljecistern och är på 700 liter, från -67...)
 
yens skrev:
japp, de säger att om man ansluter till en fas så blir effekten endast 1 kw, det tyckte jag oxå var lite klent, 2 kw borde de väl kunnat boosta fram, jag har ju tre glada 10 a-säkringar som gärna vill fortsätta jobba åt min varmvattenberedare (den jag har idag liknar mest en oljecistern och är på 700 liter, från -67...)
3kW räcker nog bra.
Om du dock endast använder 2-faser i en 3-fasgrupp kan du ju märka ut på centralen att "Till denna 3-fas grupp är följande objekt 2-fasigt anslutna".

Finns visst något krav på utmärkning av detta har jag för mig...
 
min elcentral från -67 är extremt exemplariskt uppritad idag, jag vet exakt vilka uttag som går på vilken säkring i hela huset, och jag tänker låta det fortsätta vara så... :) tack för tipsen...
 
yens skrev:
Jag ska köpa ny varmvattenberedare och såg på Nibes hemsida att deras varmvattenberedare går på "Vattenvärmaren ansluts till 400 V 2-fas. Detta ger effekten 3kW."

Vad menar de med det? I min värld så är 3-fas 400 V och då går det att plocka betydligt mer än 3kW om man vill...

Kan någon förtydliga för mig vad det handlar om? (Nej, jag ska inte koppla in den själv, men om jag inte vet vad jag pratar om så är min erfarenhet att fakturan blir värre än behövligt...)
Förstår inte dina funderingar om en, två eller trefas och effekt. om man har stadig propp så går det att ta ut 100 kW ur enfas, samtidigt så drar en trefas cirkulationspump sisådär 100mA per fas.
Varmvattenberedare brukar vara möjliga att ansluta till enfas och ger då ofta 1 kW och mellan två faser och ger då 3 kW. Varför då kvoten 3? Spänningen ändras som roten ur 3 och då ändras strömmen lika mycket och roten ur tre gånger roten ur tre lika med tre.

Prototypen
 
Jag har inga som helst funderingar, bara frågor jag baserar på sådant som uppfattas som allmänt känt... :) nu vet jag bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.