Har en dröm att helt ta bort benen till detta skrivbord på 2 st skivor på 80x160cm. Nån som vet vad man skulle behöva för dimension och material på balk? Skrivbordet är inte hela vägen upp mot bakre väggen eftersom där är ett element och en del kablage, så utmaningen är i en konstruktion som endast bär på gavelväggarna. Jag upplever att man skulle kunna komma undan med en balkhöjd på 7cm utan att knän/ben skulle märka av det., och 50cm in kan man gå upp ytterligare i dimension eftersom det är så långt mina knän når. Eftersom det är två skivor så kan de troligen inte hjälpa konstruktionen.

Normalt är det inte så mycket belastning på det men jag misstänker att man vill känna sig trygg att luta sig kraftigt på det och ev ställa nåt lite tyngre, så bör kanske bära minst 50-60kg gärna upp till 80-100kg?! Är detta en utopi?
Notera att tvärsträvor mot bakre vägg är diskvalificerade. Endast bärande i gavlarna.
 
  • Skrivbord med två skivor och en central benstöd, datorutrustning och en stol framför.
Antagandet om last är helt avgörande för vilket svar man får. Hade det varit ett golv skulle man räknat med 200 kg/kvm. Kanske är 100 kg/kvm rimligt? Med två balkar, en inre och en yttre, skulle det betyda 40 kg/m för varje balk. Stål är det enklaste alternativet. Med två så kallade VKR rör (fyrkantsrör) 70x40x4 (HxBxt) skulle nedböjningen på mitten vid maxlast bli ca 5 mm, vilket väl får anses vara OK. Ett alternativ är två limträbalkar som ligger på lågkant. Med 66x315 mm blir nedböjningen ca 7 mm. Limträbalkarna blir billigare.
 
  • Gilla
cliffhanger
  • Laddar…
Räcker det inte bygga om mittenbenen lite. Flytta in dem till hälften typ
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
...Kanske är 100 kg/kvm rimligt?
Är det då en jämt fördelad last? Om man ska räkna på att man vill luta sig på det så måste man väl räkna på worst case, vilket då borde vara en punktlast i skarven mellan de två skivorna, dvs mitt på balken.
 
En punktlast på 100 kg mitt på skivskarven ger en ytterligare nedböjning på ca 3 mm utöver de 7 mm som den jämnt utbredda lasten ger. Exemplet med limträ på lågkant.
 
  • Gilla
cliffhanger
  • Laddar…
richardtenggren
Om du slänger ut allt kanske du kan göra själva skivan fribärande med hjälp av tre 66x270 som sammanfogas? (Antagande utifrån justus svar) :)

Om man skippar skivan kan man ju gå upp till 90 x X också.
 
  • Gilla
cliffhanger och 1 till
  • Laddar…
Det räcker med 78x270 om man inte ska använda det som dansgolv också... Jag tycker det skulle kunna se ganska häftigt ut.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J justusandersson skrev:
Det räcker med 78x270 om man inte ska använda det som dansgolv också... Jag tycker det skulle kunna se ganska häftigt ut.
Jag hittade inte 78 mm på svenskt trä, men helt klart! :)
Jag har länge funderat på en fribärande trappa i limträ… får se vad det blir av det :)
 
Det är inget fel med 90 mm. Liggande limträ är ett utmärrkt trappmaterial. De kan göras av betydligt klenare dimensioner. 42 mm tjockt räcker nog för normalbreda trappor.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Har du funderat att hänga av det från taket? Jag har hängt en hylla från taket med gängstänger. Går även med vajrar. Vajern kan landa kanske inte i framkanten utan i mitten halvvägs in på skivan.
 
K
Vi har ett fribärande skrivbord bestående av trappämne som blev över från trappen. 660x42x2700. Det är ju inte riktigt lika djupt som ert, men visar ännu inga tendenser att hänga.

Det sitter med en längsgående regel 45x45 längs väggen, fäst i reglar cc60 som står för mycket av styvheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.