Hej, är i renovering av ett rum på övervåningen. Huset är från 1959 och är ett mockfjärds elementhus som är byggt av sina speciella elementblock.

Väggarna inifrån ut till kattvind består av tretex/130mm isolering/tjärpapp?/tretex.

Måttband mot isolering i ett renoverat rum visande konstruktionens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket inifrån till vind består av Masonit/råspont/tjärpapp/160mm-väldigt varierande tjocklek isolering. På bilden har jag redan rivit ner masoniten.
Rum under renovering med träpanel i taket och väggen, stege och fönster, utan masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av isolering och råspont i ett hus från 1959 under renovering, med tumstock som mäter isoleringens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har tilläggsisolerats vid sent 70tal.
Eldade framtill 2017, sedan endast bergvärme.
Självdrag, utan spaltventiler. Men såklart skall spaltventiler monteras.
Pax fläkt igenom vägg badrum nere
Självdrags kanal i taket på wc på övervåning som går till skorsten.

Kattvindarna ser väldigt fräscha ut!
Renoveringsprojekt som visar råspont och isolering i taket på en vind efter rivning av masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns mögeltillväxt på vinden som ska saneras framåt. Yttertaket är bytt och tätt, dock så har jag påväxt på insidan av råsponten som sagt.
Interiör av ett oisolerat vindutrymme i ett hus under renovering, med synliga träbjälkar och råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett avlägsnat masonittak som exponerar råspont och isolering i en renoverad vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till den underbara frågan om jag ska försöka montera ångspärr i tak och vägg eller köra ångbroms?! Har tänkt slänga upp OSB och gips på väggarna och gips i taket.

Tackar gladeligen för all hjälp!
 
  • Interiör av ett oisolerat tak under renovering med synlig råspont och påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Värt att nämna är att isolering som används verkar vara stenull. Enligt vissa ska man använda ångspärr isf.

Jag provade ringa byggnadsrådgivningen på Anticimex och han tyckte att jag ska plasta med ångspärr.
Sedan säger olika snickare olika, så man blir så trött.

”gamla otäta hus ska ha ångbroms eftersom du inte kan få dom helt täta”.

”använd det som liknar originalet eftersom det har funkat” dock så har jag mögel på vind nu…

”med stenulls isolering måste ångspärr användas annars får du fuktproblem”

”Använd ångspärr, det kan ju inte bli värre än vad det redan är” /Anticimex
 
Läste på GDS där dom skriver att tumregeln är att om man har under 200mm isolering behöver man ej någon ångspärr.

En annan fundering med ångspärren är att det blir ju mycket kondens på dessa under soliga sommardagar när vinden blir varmare än inomhus, detta borde ju också kunna skapa mögel på vind/bjälkar?! Har sett detta med egna ögon hos min kompis som använt ångspärr, ångspärren var väldigt blöt då när vinden var varmare än inomhus...
 
Tomture61
Försöker förstå om det är vinden du ska göra om till ett rum , eller vad ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Försöker förstå om det är vinden du ska göra om till ett rum , eller vad ?
Det är ett rum som ska rustas på övervåningen bara, det jag fastnat i är om jag ska använda en ångspärr eller ångbroms mot vind och kattvind. Sitter idag en gammal papp som är svart på ena sidan bakom tretex skivorna i vägg och bakom råsponten som sitter i taket. Anticimex tycker jag ska slänga upp plast alltså ångspärr medan snickaren tycker att jag inte ska slänga upp plast utan istället en ångbroms eftersom jag har stenull isolering och självdrag.
Har mögeltillväxt på vinden och därför jag undrar om man ska försöka sig på o plasta eller slänga upp en ångbroms istället.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
M multix skrev:
Om det ligget takpapp (är ångtät) ovanpå råsponten måste det vara en luftspalt under hela råsponten. Sedan kan det vara isolering, ångspärr och innertak. Annars om det inte finns en fungerande luftspalt ska det inte vara isolerat.

Det får inte vara ångspärr både innanför och utanför vägg/tak utan att det finns en luftspalt innanför den yttre ångspärren. Samtidigt måste det vara ångspärr på insidan om det är isolerat.
Ja taket är bytt med ny papp, förlåt om jag är otydlig, men det är alltså bara ett rum på övervåningen som jag ska ta och rusta upp. Bilderna visar mest mögeltillväxten på kallvinden samt hur tjock isolering som ligger där uppe. Bilden på rummet med ett takfönster är rummet som ska renoveras och har idag råspont som innertak idag, ovan dessa ligger en gammal ångbroms. Alltså under hanbjälkarna ligger en gammal ångbroms och råspont som innertak i rummet. Min fundering är mest om jag ska ta bort den gamla ångbromsen som sitter under hanbjälkarna och sedan montera en ångspärr istället pga mögeltillväxten som finns på kallvinden.
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
J Jowke skrev:
Det är ett rum som ska rustas på övervåningen bara, det jag fastnat i är om jag ska använda en ångspärr eller ångbroms mot vind och kattvind. Sitter idag en gammal papp som är svart på ena sidan bakom tretex skivorna i vägg och bakom råsponten som sitter i taket. Anticimex tycker jag ska slänga upp plast alltså ångspärr medan snickaren tycker att jag inte ska slänga upp plast utan istället en ångbroms eftersom jag har stenull isolering och självdrag.
Har mögeltillväxt på vinden och därför jag undrar om man ska försöka sig på o plasta eller slänga upp en ångbroms istället.
Anledningen till din mögelpåväxt du fått på insidan av yttertaket är troligtvis vattenånga från bostaden .
Pappen du har idag fungerar som ångbroms , om den är tät i skarvarna då .
Ångspärr (plast) funkar om det monteras tätt , till hela vinden ( skall monteras på den varma sidan )
Troligtvis kommer du att få ett visst läckage ut mot ytterväggar , med varm fuktig luft .
Samtidigt är lufttrycket som högst i taknivå , på övervåningen .

Din snickare har rätt ang att ångspärr används i hus med mekanisk ventilation .
Men samtidigt vill du stoppa fuktvandringen du har till vinden .
 
  • Gilla
Anorlunda och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Anledningen till din mögelpåväxt du fått på insidan av yttertaket är troligtvis vattenånga från bostaden .
Pappen du har idag fungerar som ångbroms , om den är tät i skarvarna då .
Ångspärr (plast) funkar om det monteras tätt , till hela vinden ( skall monteras på den varma sidan )
Troligtvis kommer du att få ett visst läckage ut mot ytterväggar , med varm fuktig luft .
Samtidigt är lufttrycket som högst i taknivå , på övervåningen .

Din snickare har rätt ang att ångspärr används i hus med mekanisk ventilation .
Men samtidigt vill du stoppa fuktvandringen du har till vinden .
Förra ägaren satte in nya fönster men har inga ventiler förutom i källaren, så övertrycket kan endast gå ut genom en gammal kanal som är på wc upp till skorsten eller som du säger via läckage upp på vinden. Så tanken är att slänga in ventiler i sovrummen, antingen Fresh ventil genom vägg eller spaltventiler och sedan montera en kanalfläkt som är kopplad till wc uppe och sedan till skorsten. Badrummet nere har redan en pax fläkt genom vägg.

Men isf fungerar alltså ångspärren bättre än ångbroms om jag monterar in ventiler och en kanalfläkt om jag förstått det rätt? Rädslan är väl den också att på sommartid blir vinden varmare än inomhus och det blir då kondens på ångspärren. Har ju endast 130mm stenull isolering i väggarna mot kattvind.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Här kommer lite uppdatering. Lite lister och el kvar sen är det klart!
Orenoverat rum med omonterade lister, exponerad elkabel och trägolv i behov av ytterligare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rumsrenovering med ofärdig väggstruktur, synliga stolpar och omonterade lister på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med synliga studsväggar, stege, och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat rum med träpanel och oskyddad el, byggavfall på golvet och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat rum under renovering med öppna väggstommar och synlig isolering, stege och takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett rum med oisolerade väggar och fönster, isolering och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt byggprojekt med isolering på väggar och tak, osatta lister, stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum nästan klart med gråa väggar, omonterade lister och synliga elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum nästan klart med väggar målade i grått, osatta lister, tom taklampa och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med sluttande tak och takfönster, grå vägg, vit golv, värmeelement, och synliga elledningar mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anorlunda och 4 till
  • Laddar…
Hur blev det med ångspärr/broms och hur har mögeltillväxten gått på vinden?
En anledning till mögel på insidan av vinden är när en slutar att använda eldningspanna och installerar bergvärme så går inte luften i ventilationskanalerna uppåt som går utmed skorstenen längre.
Hoppas att det lugnat med sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.