Hej,
Jag håller på att bygga en altantrapp. Märkte när jag började bygga i helgen att jag hade räknat fel på antal vagnstycken som jag behöver när jag var och handlade. Valde att fortsätta bygga ändå och har nu ca Cc 72 mellan vagnstycken. Jag har nu lagt på trall på första trappsteget, men börjar nu bli oroligt att det kommer bli svajigt när man går i trappan. Min trall har dimensionerna 145*28.

Har nån erfarenhet av det här? Kommer det märkas att jag har något bredare cc mått på mina vagnstycken?
 
Emmawo Emmawo skrev:
Hej,
Jag håller på att bygga en altantrapp. Märkte när jag började bygga i helgen att jag hade räknat fel på antal vagnstycken som jag behöver när jag var och handlade. Valde att fortsätta bygga ändå och har nu ca Cc 72 mellan vagnstycken. Jag har nu lagt på trall på första trappsteget, men börjar nu bli oroligt att det kommer bli svajigt när man går i trappan. Min trall har dimensionerna 145*28.

Har nån erfarenhet av det här? Kommer det märkas att jag har något bredare cc mått på mina vagnstycken?
Trallen räcker. Inga problem!
 
Testa på några steg. Hur tycker du det känns? Tänk på att när virket torkar blir det aningen styvare.

Om du vill kan du sedan enkelt minska spännvidden genom att skruva en bit trallspill i sidorna på vagnsstyckena under varje steg. 2x28 gör en minskning som märks
 
För att trappan ska bli behaglig att gå på med det avståndet mellan vangstyckena behöver du använda 45 mm tjockt regelvirke, 95, 120, 145 etc mm brett. Med spontat virke blir det annorlunda. Du kan också sätta stöd på olika sätt under planstegen. Allt virke som är oskyddat utomhus (klimatklass 3) får med tiden sämre styvhet, vilket man måste tänka på när man räknar på det.
 
Inga som helst problem med 28 och den bredden på virket!
 
Det beror på hur man definierar problem. Jag skrev "för att trappan ska bli behaglig att gå på". Den går inte av med 28 mm trall men det blir en nedböjning på runt 5 mm när man trampar på ett plansteg. Då tar man andra vägar om man kan.
 
J justusandersson skrev:
Det beror på hur man definierar problem. Jag skrev "för att trappan ska bli behaglig att gå på". Den går inte av med 28 mm trall men det blir en nedböjning på runt 5 mm när man trampar på ett plansteg. Då tar man andra vägar om man kan.
Ingen 5 mm nedböjning om du inte är mycket tung! Mina trappor funkar och trall 28x95 på cc 70 cm funkar bra. Här bredare.
 
28x95 är nästan bättre för då kan man inte trampa på bara en bräda. Sedan beror det på hur tung man är och vilken gångstil man har. Ytterst är det en smaksak.
 
Tack så mycket för era svar. :) Jag kommer stärka upp dem vagnstycken jag har men spillvirke. Tar nog och sätter 2*28 på varje sida vagnstycken som har bredas cc mått. Då hamnar jag på cc 60. Så hoppas att det räcker.

Jag har hittills bara skruvat fast överta trappsteget och det känns stabil. Tycker det sviktar något när jag hoppar på det.
 
Det är i så fall kanske enklare att köpa och kapa en regel?
Det finns en gräns där t o m jag tröttnar på att försöka passa in från sådant jag redan har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.