Hej

Håller på och river i min källare och stötte på en vägg som jag är osäker om den är bärande eller inte.
Har tidigare utgått från att så inte är fallet då det går balkar genom taket i källaren, men väggens tjocklek gjorde mig osäker.

Bjälklaget i källare och tak går från långsida till långsida.
Den vägg jag vill ta ner är i källare och inringat med rött.
I källaren går två stålbalkar som jag misstänker bär upp bjälklaget.

På bilden som heter källare har jag markerat balken.
På bilden som heter övervåning (hem som visar källaren) har jag markerat väggen jag vill ta ner.
På den tredje bilden har jag markerat väggen som står rakt över den vägg jag vill ta ner.

Går det att avgöra på detta om den vägg jag vill ta ner är bärande?

Svante
 
  • Ritning av hussektion med markerad vägg inringad i rött för att diskutera bärande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en källarplan med olika rum och en vägg markerad med rött som en användare överväger att riva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Även om den inte är bärande så kan den agera mottryck så att jordmassorna utanför ytterväggen inte kan trycka in ytterväggen.
 
När är huset byggt? Vad är det för material i källarens väggar, både ytterväggar och mellanväggar?
 
BirgitS
J justusandersson skrev:
När är huset byggt?
Eftersom man ser kvartersnamn och område på ritningarna så tror jag att det är ett egnahemshus från 30-talet efter lite sökning.
 
@justusandersson

Bild av en gammal dokumenttext om grundläggning för egnahemshus, med detaljer om material och konstruktion från 1937.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt konstruktionsunderlaget för huset. Är ett egnahemshus från 1937.

Svante
 
Jag misstänkte att det var ett 30-talshus, men är inte lika kunnig om Stockholms bebyggelse. Planlösningen i källaren är omgjord på något sätt. Kanske har man bara bytt namn på rummen? Gillestuga fanns inte som begrepp 1937 och jag är tveksam till att man fick ha sovrum i källaren ens då. Eftersom ytterväggarna är av murad betonghålsten anser jag inte att man kan ta ner den rödmarkerade väggen. Som @BirgitS skriver så behövs den som mottrycksstöd.
 
@justusandersson det är uppdaterade ritningar efter en utbyggnad gjord på 90-talet. Källaren är utbyggd utanför den avsedda väggen. Utbyggnaden är också murad och sträcker sig 3 meter ut. Den borde väl isåfall ta jordtrycket?
 
Det är snarare ett argument för att inte röra den rödmarkerade väggen. Förlängningen innebär att skarven mellan gammal och ny yttervägg inte är murad i fförband.
 
Uttryckte mig fel, det är ingen förlängning. Utanför den vägg jag vill ta ner går källartrappan ner. Den är helgjuten och 1,20 bred ca. Den fortsätter förbi väggen med ca 2 meter.
 
Ritning över en planlösning med svart markering för trappa och röd för en vägg som ska tas ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut på ett ungefär.
Den svarta markeringen är trappan ner till källaren och den röda väggen är den vi hade tänkt ta ner.
Går det att lasta av på något annat sätt för att kunna få en större öppning, om inte annat?


Svante
 

Bästa svaret

Leder trappan ner till ett utgrävt utrymme? Om svaret är ja, kan du ta bort den röda väggen. Detta visar på vikten att redovisa helheten från start.
 
J justusandersson skrev:
Leder trappan ner till ett utgrävt utrymme? Om svaret är ja, kan du ta bort den röda väggen. Detta visar på vikten att redovisa helheten från start.

Stämmer bra, det är utgrävt. Är en groventre med armerad bottenplatta.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.