En liten uppdatering, kurvlutningen är nu ställd på 38, kurvjusteringen 2, och alla radiatorer är helt öppna, varmt och gott! Men driftkurvan är fortfarande helt upp åt väggarna ☹️
 
  • Diagram på en display som visar historisk driftinformation med temperaturkurvor för 'Ute', 'Fram1', och 'Retur'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast nu pendlar den bara lite mellan 22-28 grader också. Förutom de spikar då den gör varmvatten med. De 3kw den har som lägst effekt är helt enkelt för mycket nu på våren och då blir det ju automatiskt lite mer start och stopp. Min är tex med lite mer så idag med mycket start och stopp på dagen. Hur stort är huset egentligen? Den kanske helt enkelt egentligen är lite väl överdimensionerad för sin uppgift om ni har väldigt välisolerat som du sa?
Temperaturhistorik på värmepumpens display med fluktuerande värden och en topp för varmvattenproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jensa86 skrev:
Fast nu pendlar den bara lite mellan 22-28 grader också. Förutom de spikar då den gör varmvatten med. De 3kw den har som lägst effekt är helt enkelt för mycket nu på våren och då blir det ju automatiskt lite mer start och stopp. Min är tex med lite mer så idag med mycket start och stopp på dagen. Hur stort är huset egentligen? Den kanske helt enkelt egentligen är lite väl överdimensionerad för sin uppgift om ni har väldigt välisolerat som du sa?
[bild]

Huset är på 200kvm, pumpen är uttagen för att kunna klara kommande garagebyggnad så småningom. Men den är inställd på 5,2kw fram till dess.
 
J Jensa86 skrev:
Fast nu pendlar den bara lite mellan 22-28 grader också. Förutom de spikar då den gör varmvatten med. De 3kw den har som lägst effekt är helt enkelt för mycket nu på våren och då blir det ju automatiskt lite mer start och stopp. Min är tex med lite mer så idag med mycket start och stopp på dagen. Hur stort är huset egentligen? Den kanske helt enkelt egentligen är lite väl överdimensionerad för sin uppgift om ni har väldigt välisolerat som du sa?
[bild]
Ska dock tilläggas att undervåningen inte är färdigrenoverad så där har vi bara värme på 50 av 100kvm en så länge, 20kvm är dock ”avstängt” och värms inte upp. Resterande 30kvm klarar sig genom befintliga intilliggande rum.
 
  • Gilla
JonasAndersson2
  • Laddar…
Hej. Hur gick det för dig? Ser att tråden slutade tvärt.
Jag har samma problem som du har, typ upp och ner kurvor.
Jag trodde det skulle vara så.
Tänkte prova att trimma in den nu.
Så jag vill gärna veta om det blev bra och vad du gjorde tack.
 
Lika samma fortfarande tyvärr så har inget tips att ge, sorry! Men tar gärna emot om du hittar lösning på de
 
Aha.
Jag tror mina termostat spökar, dom är från 69.
Skall prova att skruva ut samtliga (montera bort).
Då blir det fritt flöde och Inger som stör.
Därefter försöka trimma in.
Ev byter jag till ventiler istället för termostat så man kan strypa flödet där man vill ha det kallare.
Så är min plan.
Jag gör uppdatering i tråden när jag sätter igång,,,närmsta veckorna.
 
Jag fick till min så den går stabilt.
Jag pillade som bara den under en vecka, värmen försvann så mycket så jag började bli orolig, frös som tusan. Upptäkte med att det är fel dygnstemp för att laborera med detta, så jag kommer fortsätta justera bara det blir kallare ute. Men så gjorde jag något i morse och det blev bra, se bild. Kompressorn går på 22rps hela tiden nu, skall låta den vara 1v med denna inställning. Jag lägger upp bilder på min inställning så kan du se mina inställningar. Mina förutsättningar: mexitegelhus från 69. Rev ut oljepannan och installerade denna, 2x150m borrhål. Elementen är säkert underdimensionerade då det var oljepanna tidigare=hög framledningstemp. Nedervåningen 175m2, övervåningen 175m2, nedervåningen 75% nedsänkt i jorden. Några rum har jag ingen värme i nu då jag använder dessa som förråd under renoveringen.
 
  • Display av värmepumpens historiska driftinformation med temperaturkurvor för ute, rum och framledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av CTC GS1 16 värmeväxlares inställningar med temperatur- och effektvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display av en värmepump med driftinformation: kompressor 22rps, laddpump och brinepump aktiva, temperaturvärden visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmesystem som visar driftinformation: framledningstemperatur och status för radiatorpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump med inställningar för uppvärmningssystem visande max framledning och kurvlutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump med inställningar för kurvjustering och temperaturminskning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termometer för värmesystem med inställningar på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm på värmepump med inställningar justerade, inklusive kompressor på 22 rps och temperaturgränsvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tomasmexitegel skrev:
Se ovan.
Wow! Tack! Ska genast jämföra med våra inställningar! Vi har nya radiatorer så de bör inte vara något problem. Borrhål på 160m, halva undervåningen är suterränghus här, vattenburen golvvärme på undervåningen och radiatorer på övervåningen . Dock ingen värme på de delarna på undervåningen som är under renovering.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Min var jämn några dagar, men så kom den upp i min valda temp och då började den gå lite till och från. Kan dock vara för att det är för varmt ute. Har du provat justera ännu?
 
Hej igen! Nej jag har faktiskt inte de.
Skulle ha kommit en tekniker från ctc i fredags så tänkte jag skulle låta honom kolla. Han fick dock förhinder så hoppas han dyker upp här i veckan. Uppdaterar om han hittar någon lösning
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Jag tror bara det är en obalans/feljusterad. Skall bli spännande att se vad CTC säger. Ladda med frågor och skriv ner allt dom säger om hur man ställer in dom, och hur den skall bete sig.
 
Nämen sisådär 2 år och driftkurvan är oförändrad här..
Dock har en intressant sak uppkommit! när de är + grader ser driftkurvan ut som nedan.
men såfort de blir minusgrader går den exakt som önskat jämt och fint!
Kan de vara en ledtråd till vad som är fel? Någon i denna gamla tråd som orkar engagera sig i mig igen ️‍♂️
 
  • Digital display visar temperaturkurvor över tid, märkt "Ute", "Framl1", "Retur", troligen för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.