Groventré med utmärkt plats för jordkällare markerad med röd linje, skuggigt och avskilt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vår groventré ser ut så här idag. Vi har länge pratat om att bygga en liten jordkällare men finns ingen bra plats för detta. Kom nu på idén om att man gör en liten ”jordkällare” bakom dörren vid groventrén.
Utrymmet är ca 90cm brett, 80cm djupt och 120cm högt så skulle bara bli en liten kur bakom dörren.
Skulle det vara möjligt att göra?
Tanken är att få in grönsaker från landet, sylt, svamp och liknande varor.

Detta är norrsida och det finns aldrig någon sol som ens kommer i närheten av platsen.
Någon här som gjort något liknande?
 
Redigerat:
Bronken
Först, nej jag har inte byggt något liknande men jag tycker i alla fall att det låter som en utmärkt trevlig idé att göra så.
Ser inte att det borde vara några problem - ser dock ut som du har en golvbrunn där ... så lite mindre djup blir nog konstruktionen - alternativt vika av sockeln lite där.

Bygglov och sånt tänker jag inte nämna - om det ens är aktuellt för detta - för jag hade byggt ändå :)
(Oj nu nämnde jag ju det i alla fall)
 
Redigerat:
Bronken Bronken skrev:
Först, nej jag har inte byggt något liknande men jag tycker i alla fall att det låter som en utmärkt trevlig idé att göra så.
Ser inte att det borde vara några problem - ser dock ut som du har en golvbrunn där ... så lite mindre djup blir nog konstruktionen - alternativt vika av sockeln lite där.

Bygglov och sånt tänker jag inte nämna - om det ens är aktuellt för detta - för jag hade byggt ändå :)
(Oj nu nämnde jag ju det i alla fall)
Har inga planer på att ansöka om något kan jag väl börja med att säga. :)

Min plan är i så fall att helt enkelt göra en liten öppning med finmaskigt nät just där brunnen sitter så vattnet kan rinna genom just eller så viker jag av som du skriver, tack för den iden.

Kommer egentligen bara bli ett utrymme med hyllor runt om för att just förvara lite varor svalt.
Hur tjocka väggar tror du man behöver för att det ska hålla sig kallt?
Krävs ventilation i taket också så det blir väl en skorsten eller något sånt.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Har inga planer på att ansöka om något kan jag väl börja med att säga. :)

Min plan är i så fall att helt enkelt göra en liten öppning med finmaskigt nät just där brunnen sitter så vattnet kan rinna genom just eller så viker jag av som du skriver, tack för den iden.

Kommer egentligen bara bli ett utrymme med hyllor runt om för att just förvara lite varor svalt.
Hur tjocka väggar tror du man behöver för att det ska hålla sig kallt?
Krävs ventilation i taket också så det blir väl en skorsten eller något sånt.
Tillräckligt kallt lär det nog bli om du har en öppning nertill och ventil eller skorsten i tak nivå, om det inte är i direkt solsken och mitt i högsommaren.
Hur du håller matkällarn frostfri hoppas jag vi får se senare i denna tråd.
 
Bronken
Ville mest säga att det lät som en jättebra idé.

Men om jag ska försöka - tills någon mer erfaren hör av sig så:
Har ett par matkällare (mer eller mindre ihoprasade) som jag inte byggt själv eller studerat, men jag tänker att man murar upp med typ leca. Kanske på en markisoleringsskiva med något fuktstoppande emellan.
Det syns inte men antar att det är hyfsat skyddat uppifrån vilket måste vara bra i så fall.
Ventilation har mina källare. I dörren respektive ett smalt rör i bakkant genom taket.

Men det borde finnas en massa byggtips på nätet. Tjocklekar och vent.
Lycka till - jag följer :)
 
Borde inte vara ett så svårt bygge tycker jag och även om det blir litet så skulle det absolut räcka för oss.
Solen kommer aldrig ens i närheten av denna trapp så det behövs egentligen bara hålla sig frostfritt med ventilation. Ska givetvis vara tät också för att hålla möss borta.
Känns bra att ingen än så länge har sagt att det absolut inte funkar, hoppas någon jordkälleguru hittar tråden och säger sin mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.