sebohman sebohman skrev:
Bra fråga. Lättast hade ju varit att skippa det men som andra beskriver så är det ett måste
Glöm plastmattan och kör på ränna
 
sebohman sebohman skrev:
Bra fråga. Lättast hade ju varit att skippa det men som andra beskriver så är det ett måste
Jag har ingen golvbrunn i badrun i huset, inte min syster/svåger heller. Min pappa har ingen golvbrunn i sin fristående bastu.

Så länge man inte häller ut hinkvis med vatten i bastun så lär det inte vara några problem.
 
R Riverground skrev:
Jag har ingen golvbrunn i badrun i huset, inte min syster/svåger heller. Min pappa har ingen golvbrunn i sin fristående bastu.

Så länge man inte häller ut hinkvis med vatten i bastun så lär det inte vara några problem.
Om man som jag häller hinkvis med vatten ser man till att ha ett glest brädgolv och nära till sjön, det är inget problem det heller.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man som jag häller hinkvis med vatten ser man till att ha ett glest brädgolv och nära till sjön, det är inget problem det heller.
Näe jag sökte på andra trådar och inser att bastuvanorna skiljer sig väldigt mycket åt. Jag kör mest någon slev vatten på stenarna.
 
  • Gilla
pros och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det finns eller kan tänkas komma barn eller barnbarn, men sådan gillar att hälla mycket vatten. Kul lek. Så det kan vara bra att tänka på mer än ens personliga vanor.
 
R Riverground skrev:
Näe jag sökte på andra trådar och inser att bastuvanorna skiljer sig väldigt mycket åt. Jag kör mest någon slev vatten på stenarna.
R Riverground skrev:
Jag har ingen golvbrunn i badrun i huset, inte min syster/svåger heller. Min pappa har ingen golvbrunn i sin fristående bastu.

Så länge man inte häller ut hinkvis med vatten i bastun så lär det inte vara några problem.
Vad använder du för golv?
 
sebohman sebohman skrev:
Vad använder du för golv?
Kaklat golv, ansluter till badrummet (jag kan dock inte spola emellan). Pappa har trägolv i utomhusbastun. Svärfar har golvbrunn och plastmatta
 
R Riverground skrev:
Kaklat golv, ansluter till badrummet (jag kan dock inte spola emellan). Pappa har trägolv i utomhusbastun. Svärfar har golvbrunn och plastmatta
Helt utan springor och brunn?
 
sebohman sebohman skrev:
Helt utan springor och brunn?
Yes, som vi bastar behövs ingen golvbrunn. En hink som man slevar någon skopa på aggregatet. Efter att ha bastat sätter vi oss i "relaxrummet" med dörren öppen till bastun som då vädras ur.

Jag läste i en gammal tråd om någon som hällt ut 50-60 liter vatten i en bastu innan han insett att golvbrunn saknades, förstår inte riktigt poängen med så mycket vatten.
 
Jag som finne tvättar mig i bastun, så då går det iaf en 20liters hink med vatten till själva tvagningen.

Så en bastu utan avlopp är ju lite som ett skithus utan toastol.
 
  • Gilla
Alexander83 och 8 till
  • Laddar…
wildeside
Jag brukar spola lavar och väggar för att få bättre fuktighet innan jag bastar dessutom så är det enklare att städa ur bastun med borste och såpvatten.
Så golvbrunn är bra att ha!
 
Okej om vi möts på mitten. En golvbrunn utan fall, dvs matta direkt på spångolv? Så använder man gummiskrapa efter användning.
Bygga fall låter så komplicerat..
 
sebohman sebohman skrev:
Okej om vi möts på mitten. En golvbrunn utan fall, dvs matta direkt på spångolv? Så använder man gummiskrapa efter användning.
Bygga fall låter så komplicerat..
Bygga fall är lätt jämfört med att få bygga en golvbrunn eller ett avloppsrör ut genom golv eller vägg, kommer golvbrunnen till kommunens kännedom måste du ändå anlägga godkänt avlopp, kör du ett glest brädgolv och vatten i hink slipper du avloppstillstånd och hela den biten.
 
F fribygg skrev:
Bygga fall är lätt jämfört med att få bygga en golvbrunn eller ett avloppsrör ut genom golv eller vägg, kommer golvbrunnen till kommunens kännedom måste du ändå anlägga godkänt avlopp, kör du ett glest brädgolv och vatten i hink slipper du avloppstillstånd och hela den biten.
Brunnen kommer inte till kommunens kännedom då stugan står i skogen utan el&vatten. Brunnen går direkt till grunden. Vad blir det lixom. 1dl vatten/svett per gång
 
wildeside
F fribygg skrev:
Bygga fall är lätt jämfört med att få bygga en golvbrunn eller ett avloppsrör ut genom golv eller vägg, kommer golvbrunnen till kommunens kännedom måste du ändå anlägga godkänt avlopp, kör du ett glest brädgolv och vatten i hink slipper du avloppstillstånd och hela den biten.
Varför skulle det va problem med kommun med golvbrunn i en bastu utan rinnande vatten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.