R Rampage2216 skrev:
Är det försvårande att jag godkände placeringen? Dock på hans inrådan/förslag.
E elmont skrev:
Har du gett ett OK så tror jag det blir svårt att lägga hela skulden på installatören, även om det var ett dåligt förslag från första början.
Vet inte riktigt om jag håller med. Kan man begära av en normal konsument att denne ska veta vad som är lämpligt att placera i ett fasadmätarskåp och vad som inte hör hemma där? I detta fall tycker jag i princip allt ansvar faller på fackmannen. Rekommenderar fackmannen en viss placering av en elpryl är det inte normalt att en konsument har kunskaper att ifrågasätta det.

I princip håller jag nog med @elmont men inte i detta specifika fall.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
C
R Rampage2216 skrev:
Är det försvårande att jag godkände placeringen? Dock på hans inrådan/förslag.
Beror ju lite på hur frågan ställdes. Det kan ju som sagt inte förväntas att en lekman känner till vad som gäller angående dispositionen av utrymmet i mätarskåpet, så om du inte fått det förklarat för dig tycker jag det är svårt att säga att det är du som gjort fel.

En yrkesman ska formellt sett avråda en konsument från ett olämpligt utförande, men vad som gäller formellt kanske är sekundärt då det nog inte är värt att bråka om. Däremot är det alltid värt att höra sig för hur de ställer sig till problemet.
 
En annan frågeställning jag tänker.

Fasadskåpet är min egendom. Mätaren nätleverantörens.
Min bild av fasadskåpet är att där sitter mina huvudsäkringar. Det är hela syftet med skåpet. Att nätleverantören tycker det är smidigt att placera mätaren där kan jag förstå. Men inte kräva. Jag verkar ha rätt att hänvisa placeringen var som helst. Sålänge den mäter allt jag förbrukar.

Den kan placeras inne bredvid mitt proppskåp, eller hur?
 
R Rampage2216 skrev:
Min bild av fasadskåpet är att där sitter mina huvudsäkringar. Det är hela syftet med skåpet.
Var kommer den bilden ifrån? Finns det ett fasadskåp skulle jag säga att det i 99.(ett antal nior) procent av fallen är där mätaren är placerad.
 
E elmont skrev:
Och du kan inte ha lastbalanseringen på nått annat ställe? Tex inne, dit matningen går. Oavsett om du gillar det eller ej så är det din "plikt" att ha ett mätarskåp där nätägarens mätare får plats.
Nätägarens mätare får onekligen plats - se bild ovan. Om nätägaren vill byta till annan typ av mätare får de väl göra det utifrån de möjligheter som finns, tex genom att använda en mätare med samma storlek som den som sitter eller flytta en del av utrustning i skåpet med bibehållen funktion.
 
Det finns som jag tidigare nämnt tydliga regler (normer) när det gäller mätarskåp Och ska du ta en strid så tror jag att du har en betydligt lättare väg om du går på installatören som felat än nätägaren som har en norm (SS 837151 tror jag) att stödja sig på.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ta av dina elbilspremier. Som jag förstår är problemet relaterat till en laddbox. Låter inte som det drabbar någon fattig.
Vad har mina Premier med saken att göra?
Att jag kör elbil har ingenting att göra med om jag är fattig eller rik. Jag har skaffat elbil och laddbox för att sänka mina utgifter. Elen må vara svindyr här i skåne, men bensinen är flera gånger dyrare.

Jag har ingen brådska att lösa det iaf. Enda jag fått höra är, "hör av dig när du gjort plats." Dvs efter nästa renovering som kräver elektriker på plats. Om 1, 2 eller 5 år får framtiden utvisa.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
C
R Rampage2216 skrev:
Om 1, 2 eller 5 år får framtiden utvisa.
Om man skall reklamera gör man dock bäst i att inte låta åren gå innan man tar tag i det. Just say'in.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tyvärr så resonerar inte nätägaren så
Fasadmätarskåpet är till för deras utrustning och är intr ett skåp där kunden kan installera utrustning så att mätaren inte får plats
Det borde installatören ha vetat
Tycker att du för att slippa problem tar kontakt med firman så får dom fixa det
Nätägaren kan bli ganska sur om de inte kan byta mätaren och kanske vidtar åtgärder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Var det en firma registrerad hos Elsäkerhetsverket som gjorde installationen
 
I ditt avtal med elnätsbolaget står det nog om vilken storlek som mätarplatsen ska ha, att dom tidigare hade en mätare som var mindre förändrar inget, och om du inte uppfyller din del av avtalet riskerar du helt enkelt att bli utan elleverans.
Flytt av mätare exempelvis in i huset kräver större jobb av en elektriker anlitad av dig, och skulle således bli dyrare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
I ditt avtal med elnätsbolaget står det nog om vilken storlek som mätarplatsen ska ha
Står verkligen sådant specificerat på ett begripligt sätt? Kan någon "lägga upp" eller länka till ett sådan avtal? Jag kan nog inte påminna mig att jag läst något sådant i mina avtal men visst kan jag ha missat något finstilt eller någon referens till standarder eller andra dokument.
 
R Rampage2216 skrev:
Vad har mina Premier med saken att göra?
Att jag kör elbil har ingenting att göra med om jag är fattig eller rik. Jag har skaffat elbil och laddbox för att sänka mina utgifter. Elen må vara svindyr här i skåne, men bensinen är flera gånger dyrare.

Jag har ingen brådska att lösa det iaf. Enda jag fått höra är, "hör av dig när du gjort plats." Dvs efter nästa renovering som kräver elektriker på plats. Om 1, 2 eller 5 år får framtiden utvisa.
senast 2025 skall alla mätare vara utbytta
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Står verkligen sådant specificerat på ett begripligt sätt?
Nej, nätägarna brukar som du är inne på hänvisa till svensk standard i sina tekniska instruktioner. Och den är i sin tur inte tillgänglig för kreti och pleti. J-kla otyg, men det är som det är.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och den är i sin tur inte tillgänglig för kreti och pleti
Fast det är den, kind of... Om man nu tycker det är värt 510 pix exkl moms...

Skärmdump av SIS webbsida för svensk standard om elinstallationer i mätarskåp, pris 510 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J-kla otyg som sagt...
 
  • Gilla
Emil_K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.