ska tillägs isolera på insidan och undrar hur jag får den paralell och rak. i och med att väggen är ojämn. För sen ska jag rikta dom andra väggarna efter ytterväggen. dum fråga jag vet men vafan man måse ju fråga :) jag har inen annan vägg mitt över en så jag kan inte mäta diagonalen
 
Du använder lämpligen ett vattenpass eller ett lod för att få den lodrät. För att kontrollera rakheten kan du använda en lång rätskiva eller spänna ett snöre. Sen får du placera lagom tjocka distanser bakom reglarna. Sen får du nog förklara det där med parallell. Om du inte har någon annan vägg mitt emot, vad är det den ska vara parallell med?
 
andersmc skrev:
Du använder lämpligen ett vattenpass eller ett lod för att få den lodrät. För att kontrollera rakheten kan du använda en lång rätskiva eller spänna ett snöre. Sen får du placera lagom tjocka distanser bakom reglarna. Sen får du nog förklara det där med parallell. Om du inte har någon annan vägg mitt emot, vad är det den ska vara parallell med?
Jo jag försår ju att jag ska använda ett vatten pass. och paralell menar jag med väggen bakom. väggen är ju bara stående plank bakom och den är ganska ojämn. annars hade jag ju bara mätt tex 120mm ut från väggen bakom på vänstersida och sen höger sida. men kan man vara säker på att det är rakt då? jag tror jag krångla till det men man måste ju fråga :)
 
Lägg en rak regel utefter den befintliga väggen, den kommer ju att ge dig en rak linje. Sedan så använder du vattenpasset uppåt från regeln för att se var du skall regla mot taket för att få det i lod.
 
Jaha, du menar att du vill att din nya vägg INTE ska bli parallell med väggen bakom, utan den ska vara rak. Dra en rak linje på golvet framför väggen. Sen lodar du från taket så du kan dra en linje där med. Två skruvar och ett snöre, t.ex. Nu har du två linjer att fästa syll (den nedre liggande regeln) och hammarband (den övre, liggande regeln) efter.
 
Om du behöver klossa ut reglarna på mitten
mot den gamla väggen kan Du använda vinklar
istället för klossar.Det går lättare att justera reglingen då.

Mvh Putte
 
ok tack för alla tipps det kommer gå super
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.