Verdien av 36 stora tallar?
Såga opp til virke? Stora tallar framför röd stuga med släpvagn i förgrunden, fråga om virkesvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oskar W. Oskar W. skrev:
Verdien av 36 stora tallar?
Såga opp til virke? [bild]
skulle tro du har en del spik i de tallarna...
brukar inte vara populärt hos den som sågar
 
  • Gilla
ErlingN och 1 till
  • Laddar…
A
Oskar W. Oskar W. skrev:
Verdien av 36 stora tallar?
Såga opp til virke? [bild]
ved annars så är det att skänka bort som massaved om någon avverkar i närheten..
För industrin vill inte ha detta då det kan vara skräp inuti dem...
 
  • Gilla
wclasse
  • Laddar…
Du får väl köpa eller hyra en Solosåg eller liknande om du ska försöka utvinna mer än vedvärdet
 
  • Gilla
Oskar W. och 1 till
  • Laddar…
Prata med ett mindre sågverk. Det är definitivt värt att ta rätt på.
 
  • Gilla
Oskar W. och 2 till
  • Laddar…
Jula har en metalldetektor för 700:- den kör ja på alla stockar innan dom hamnar i sågen, funkar skitbra
 
  • Gilla
Oskar W. och 10 till
  • Laddar…
Jag har fällt och sålt "villa-träd" till sågverk ett par gånger, och det är alltid en risk med spik, hittar dom en blir det vrakat.

Du bör få runt 10'000 för virket om alla är i den storleken och du säljer det som virke.
 
  • Gilla
ullis54
  • Laddar…
Uppväxna träd är ju inget som går att köpa för pengar. Tänk till ordentligt innan allt tas bort
 
  • Gilla
PellePeps och 10 till
  • Laddar…
MrJay
M Masthugg skrev:
Uppväxna träd är ju inget som går att köpa för pengar. Tänk till ordentligt innan allt tas bort
Inte? Jag känner folk som fått 100-åriga ekar levererade till sig mot betalning. Om du menar tvärtom så har jag själv fått över 80 träd på tomten nertagna och bortforslade, entreprenören tog de som betalning.
 
MrJay MrJay skrev:
Inte? Jag känner folk som fått 100-åriga ekar levererade till sig mot betalning. Om du menar tvärtom så har jag själv fått över 80 träd på tomten nertagna och bortforslade, entreprenören tog de som betalning.
Om man inte kan tolka in något alls mellan raderna så har jag fel, där har du rätt. Man kan säkert köpa vuxna tallar till sin tomt för pengar, efter att man huggt ner detsamma.

Men nästan alla förstår att det jag menade var att vuxna träd ofta är väldigt attraktivt att ha och är svårersättliga.
 
  • Gilla
ceno och 6 till
  • Laddar…
MrJay
Så är det, de allra flesta vill ha vuxna träd men man har oftast varken tid för att vänta att plantor skall växa upp eller ekonomin för att köpa färdigväxta.
 
Hur mycket spik hittar man ovanför 2 m? Det är ju fortfarande rätt mycket användbart virke kvar över huvudhöjd.
 
  • Gilla
Oskar W. och 2 till
  • Laddar…
E efred skrev:
Hur mycket spik hittar man ovanför 2 m? Det är ju fortfarande rätt mycket användbart virke kvar över huvudhöjd.
Ganska mycket, de flesta fågelholkar sitter högre än så.
Den nedersta stocken på tomt träd är det alltid stor risk att hitta järn i när man sågar.
 
Nu var väl inte 2 m menat som ett exakt mått. 2,5, 3 meter eller whatever... Och knappast sju fågelholkar på varje träd. Vitsen med mitt inlägg var att ifrågasätta varför man ofta per automatik dömer ut hela bestånd nära hus bara för att det kan vara spik i dem. Även med första stocken till ved/massa så är det fortfarande rätt mycket prima virke kvar.
 
Det är från holken och uppåt trädet är utdömt.
Vi dömmer alltid ut träd med synbara fel tex holk och staket.
Detta går då till flisning eller krossning istället.
Träd utan synbara ”metall problem” undersöks med detektor efter fällning innan travning om kunden bestämt sig för försäljning till virkes såg.

vid mer serös mängd kommer oftast sågens personal ut och besiktigar av träden.
Efter en sådan besiktning är de sågen själva som får ta smällen om där visar sig vara skit i stocken. Därav att dom ofta dömmer ut sjukt mycke av den aktuella varan på plats.
 
  • Gilla
Oskar W.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.