Hej,

behöver hjälp med tips på hur jag kan få värmen från garaget att även cirkulera i förrådet. Både garage och förråd är isolerat.

Garaget och förrådet sitter ihop med en vägg emellan, 24kvm garaget och 9,5kvm förråd. Sitter en tilluftsventil i vardera utrymme. I garaget sitter även en LLVP som vi har för att hålla åtminstone över 10 grader vintertid. Har tidigare haft ett oljefyllt element i förrådsdelen men känns vettigare att nyttja LLVPn i garaget.

Planritning över garage och förråd med markerade tilluftsventiler och luft-luftvärmepump (LLVP).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för er input och synpunkter!
 
1.Sätt in ett stort öppningsbart fönster i väggen mellan garage/förråd ?

Alt 2. Har du eller har du tänkt sätta in en paxfläkt, så sätt den i förrådsdelen. Ta upp 3-4 ventiler i den avskiljande innerväggen mellan garage/förråd. Stäng friskluftsventilen i förrådsdelen. Låt fläkten gå hela tiden, då kommer du ta med dig lite värme i luften på väg ut. Men det kommer inte bli mycket värme och energiförlusten av att dra ut värmen kommer nog balansera ut kostnaden av en oljefylld radiator.
 
wildeside wildeside skrev:
[länk]
Vilken sida tror du en sådan fläkt sitter bäst på? Längst ifrån LLVPn eller närrmare?
 
  • Gilla
Guldapan
  • Laddar…
wildeside
A Aud1rs skrev:
Vilken sida tror du en sådan fläkt sitter bäst på? Längst ifrån LLVPn eller närrmare?
Det står antagligen i manualen vilken sida som ska vara på den varma sidan.
Jag skulle montera den längst ifrån och i tak höjd där det är varmast. sen kan du sätta en ventil i golvhöjd i mellanväggen närmast LLVP:en då får du en cirkulation på luften i förrådet.
Finns garanterat dom som kommer att opponera sig mot mitt förslag, vänta och se bara:D
 
T
A Aud1rs skrev:
Hej,

behöver hjälp med tips på hur jag kan få värmen från garaget att även cirkulera i förrådet. Både garage och förråd är isolerat.

Garaget och förrådet sitter ihop med en vägg emellan, 24kvm garaget och 9,5kvm förråd. Sitter en tilluftsventil i vardera utrymme. I garaget sitter även en LLVP som vi har för att hålla åtminstone över 10 grader vintertid. Har tidigare haft ett oljefyllt element i förrådsdelen men känns vettigare att nyttja LLVPn i garaget.

[bild]

Tacksam för er input och synpunkter!
Vill du verkligen det? Funderade också på det förut, har exakt samma förutsättningar som dig. Men du får ju in avgaser/lukter från garaget. Vill du verkligen det?
 
wildeside wildeside skrev:
Det står antagligen i manualen vilken sida som ska vara på den varma sidan.
Jag skulle montera den längst ifrån och i tak höjd där det är varmast. sen kan du sätta en ventil i golvhöjd i mellanväggen närmast LLVP:en då får du en cirkulation på luften i förrådet.
Finns garanterat dom som kommer att opponera sig mot mitt förslag, vänta och se bara:D
Haha, jag väntar och ser. Har faktiskt redan en ventil i golvhöjd på den sidan närmst pumpen så det är ju bra isf.
 
T Thomas' skrev:
Vill du verkligen det? Funderade också på det förut, har exakt samma förutsättningar som dig. Men du får ju in avgaser/lukter från garaget. Vill du verkligen det?
Är inte rädd för några speciellt lukter därifrån, är mest förvaring i garaget, plus en bil då, hybrid i dagsläget så några avgaser är det inte och om jag skulle ha den andra bilen inne så är det nog marginellt med avgaslukt då porten är stor och det vädras snabbt.

Kör du med ngt element i förrådsdelen nu då?
 
T
A Aud1rs skrev:
Är inte rädd för några speciellt lukter därifrån, är mest förvaring i garaget, plus en bil då, hybrid i dagsläget så några avgaser är det inte och om jag skulle ha den andra bilen inne så är det nog marginellt med avgaslukt då porten är stor och det vädras snabbt.

Kör du med ngt element i förrådsdelen nu då?
Kör en oljeradiator. När det är -10 ute så drar det 1 kWh/dygn. Då har jag cirka 10 grader där inne.

Nu är det 4 grader ute och förrådet håller då cirka 11 grader, utan element på.
 
T Thomas' skrev:
Kör en oljeradiator. När det är -10 ute så drar det 1 kWh/dygn. Då har jag cirka 10 grader där inne.

Nu är det 4 grader ute och förrådet håller då cirka 11 grader, utan element på.
Får ta och kolla på hur mycket min oljeradiator förbrukar, kanske ska nöja mig med den.
 
T
A Aud1rs skrev:
Får ta och kolla på hur mycket min oljeradiator förbrukar, kanske ska nöja mig med den.
Ville också nyttja min llv, men när jag räknade på min oljeradiator så insåg jag att det handlade om så lite pengar. Du kör ju element kanske 3-4 månader per år, och då går det ju inte 24/7

vad har du för isolering i förrådet?
 
T Thomas' skrev:
Ville också nyttja min llv, men när jag räknade på min oljeradiator så insåg jag att det handlade om så lite pengar. Du kör ju element kanske 3-4 månader per år, och då går det ju inte 24/7

vad har du för isolering i förrådet?
Isoleringen har jag dålig koll på, men byggt för 5 år sedan och höll 12 grader nu med 6 grader ute. Då ligger det på norrsidan om huset med.

Kollade på den oljeradiatorn jag har ståendes, den var på 300W.
 
B
Sätt in en energimätare på elementet, så ser du ungefär hur många kWh/dygn det förbrukar.
 
T
A Aud1rs skrev:
Isoleringen har jag dålig koll på, men byggt för 5 år sedan och höll 12 grader nu med 6 grader ute. Då ligger det på norrsidan om huset med.

Kollade på den oljeradiatorn jag har ståendes, den var på 300W.

Det är nog lite klent, man brukar säga 70-75W/kvm inne, så kanske 50W/kvm i förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.