Hej!

Behöver lite hjälp med planering av mitt badrum, framför allt mått!
Har finkammat internet efter någon med liknande badrum men inte hittat säkra svar, så testar här.

Badrummet ligger högst upp i en brf, väggar mot grannar är tegel och mot andra rum (mest troligt) blåbetong, golvet är betongbjälklag, ca 300 mm tjockt om inte ritningarna från -51 ljuger.

Idag ser det ut såhär (placering vatten och avlopp)
Ritning av ett badrum med måttangivelser, avloppsplatser och ny väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande vatten kommer ur golvet intill dörren.
Från vänster till höger kommer sedan följande avlopp: WC - Handfat - golvbrunn
----------------------------------------------------------------


Min plan är att
  • bygga in inkommande vatten "i väggen" genom att regla upp och bygga in dessa i en vägg, för sakens skull gör jag nu i planeringen väggen 100 mm tjock.
  • I samma veva golvbrunnen byts (är från -89) vill jag flytta den rakt över rummet och ställa en fullstor kombi-tvättmaskin där duschen är idag.
Den "nya väggen" kommer leda till att toaletten, som idag redan är nära väggen, kommer ännu närmare och det kommer bli orimligt tight.

Iom att jag inte kan göra något åt wc-avloppets placering tänker jag att en vägghängd wc med "cistern-låda" är en lösning, och att man då kan snedda avloppet ner i golvet, har dock bara hittat ett exempel på den typen av lösning, se bild:
Vägghängd WC-installation innan kakling, med synligt stomsystem och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjälpen jag egentligen behöver är: hur stor kan en sån lösning bli? jag måste veta då detta styr storlek på kommod.
Skiss av ett badrum med planerad placering för WC, handfat, golvbrunn och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägghängd toalett bredvid badrumsskåp och tvättmaskin i ett modernt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom gärna med ytterligare lösningar om ni har några!
 
BirgitS
A mandahed skrev:
Iom att jag inte kan göra något åt wc-avloppets placering
Varför kan du inte flytta wc-avloppet?
Det är ju inte konstigare än att flytta golvbrunnen.
 
Nej jag tror inte det går i o med att det är dit alla avlopp sedan går enligt gamla VVS ritningar, kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt enkelt med tanke på grannen under heller, flytta golvbrunnen är mindre problem, enligt hantverkaren som va här och ska lämna offert.
 
BirgitS
Okej, men det brukar vara värre att flytta golvbrunnen eftersom den är djupare och därmed närmare taket i lägenheten under.

Har du kollat om andra grannar har renoverat sina badrum och hur de har gjort?
 
Är rätt stor omsättning på lägenheter i min brf och har hittills inte sett en enda vars badrum (likt mitt) som renoverats mer än bytt porslin.

Jag ska träffa fler hantverkare, tar in offerter just nu, så jag måste höra med dom om det är möjligt att flytta wc-avloppet.

Men säg att det inte går att flytta, någon som varit med om att dra ett avlopp i sidled från vägghängd?
 
En golvstående stol med P-vattenlås och 2 st 90 graders rörböj.

Protte
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A mandahed skrev:
Är rätt stor omsättning på lägenheter i min brf och har hittills inte sett en enda vars badrum (likt mitt) som renoverats mer än bytt porslin.

Jag ska träffa fler hantverkare, tar in offerter just nu, så jag måste höra med dom om det är möjligt att flytta wc-avloppet.

Men säg att det inte går att flytta, någon som varit med om att dra ett avlopp i sidled från vägghängd?
Jag har en vägghängd toa som avloppet går åt sidan och sen fortsätter några meter innan det går neråt.
Det funkar, lite saktare rinner det bort men inget problem.
Din bild visar bara en lite sväng, kommer fungera hur bra som helst.
 
golvstående med P-lås och svängar blir inte så snyggt eller lättstädat, annars ok idé.

Är inställd på vägghängd i och med att jag trott att golvavloppet inte är flyttbart. golvstående är absolut lättast, men varför göra någonting enkelt ;)

Hittade denna bild i en tråd från 2015 https://www.byggahus.se/forum/threads/lock-till-fixtur-pa-vaegghaengd-toalett.264944/ och TS har inte varit aktiv sedan dess, så tvivlar på svar från denne, men någon som vill gissa vad det är för skiva som de använt?



 
BirgitS
Jag vet inte vad som har använts just där men s.k. Lux byggskiva är vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.