A
Så den mest troliga vägen framåt är att säga till säljaren att skicket på lägenheten inte är vad som avtalades då uttagen i taket inte fungerar som de gjorde innan tillträdet.

med stor säkerhet har ”elektrikern” kopplat fel eller kopplat bort uttagen och därför fungerar det inte..

Så be säljaren att reklamera jobbet till elektrikern som var där.
 
Som redan påpekats. Att det skulle inte ge någon ersättning ifrån säljaren om det skulle klassats som dolt fel. Det är nästan större chans att vinna på lotto än att få ersättning för dolt fel.

Jag skulle inte bry mig om att skicka fakturan till säljaren. Så sniken är jag inte.

Med största sannolikhet är det väldigt enkelt.
Så som föreslagits, fråga på el delen. Så är det stor chans att få hjälp så kan du lösa det själv
 
Tack för alla åsikter och kommentarer, kontaktat elektriker som kommer under veckan.

Är nämligen ingen ström fram till brytaren, så det är inte bara i taket som felet eventuellt ligger i.
 
Hade du kunnat kontrollera/ upptäcka detta på en visning eller hade en besiktningsman kunnat upptäcka det? Om svaret är JA, då kan det aldrig bli ett sk. dolt fel.
Det är svårt att få till fel med elen som dolt fel då det mesta kan upptäckas vid en el besiktning, dock så är det väl sällan eller aldrig som någon beställer detta då det är kostsamt.
 
TRJBerg
O olomar skrev:
Hade du kunnat kontrollera/ upptäcka detta på en visning eller hade en besiktningsman kunnat upptäcka det? Om svaret är JA, då kan det aldrig bli ett sk. dolt fel.
Det är svårt att få till fel med elen som dolt fel då det mesta kan upptäckas vid en el besiktning, dock så är det väl sällan eller aldrig som någon beställer detta då det är kostsamt.
I det här fallet verkar det ha fungerat på visningen med då befintlig belysning men inte efter tillträde. Vilket gör det till en intressant problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eftersom det verkar som att säljaren medgett (skriftligt?) att han eller hon pillat med elen innan överlåtelsen så skulle jag som du nu gör ta dit en elektriker. Låta honom åtgärda och beroende på vad det är för fel låta honom kortfattat skriva ned fel och vad som åtgärdats.

Därefter så kan du skicka kostnaden som krav till säljaren, vill han inte betala är det väl inte så mycket mer att göra.
 
R Riverground skrev:
Eftersom det verkar som att säljaren medgett (skriftligt?) att han eller hon pillat med elen innan överlåtelsen så skulle jag som du nu gör ta dit en elektriker. Låta honom åtgärda och beroende på vad det är för fel låta honom kortfattat skriva ned fel och vad som åtgärdats.

Därefter så kan du skicka kostnaden som krav till säljaren, vill han inte betala är det väl inte så mycket mer att göra.
Med det menar säljaren att en elektriker gjort arbetet eftersom man inte får göra sådant själv .... Du ser problemet...
 
Nu funderar jag på hur ra mätt över strömbrytaren. För att veta om det finns spänning måste man mäta mot jord eller nolla. Annars så blir det inget utslag. Man kan slå av spänningen och sumra mellan fas och tändtråd. För att kolla att brytaren fungerar.

En pik en del som pratar om dolt fel. Det är för lågt belopp. Det finns ett fall där ersättningen för ett nytt badrum sattes till noll. Då kostnaden var någon %av lgh värde. Alltså.
Säg att det skulle vara dolt fel. Då skulle ersättningen bli 0kr... Sen får man ta förhoppningsvis bara sina egna kostnader ....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu funderar jag på hur ra mätt över strömbrytaren. För att veta om det finns spänning måste man mäta mot jord eller nolla. Annars så blir det inget utslag. Man kan slå av spänningen och sumra mellan fas och tändtråd. För att kolla att brytaren fungerar.

En pik en del som pratar om dolt fel. Det är för lågt belopp. Det finns ett fall där ersättningen för ett nytt badrum sattes till noll. Då kostnaden var någon %av lgh värde. Alltså.
Säg att det skulle vara dolt fel. Då skulle ersättningen bli 0kr... Sen får man ta förhoppningsvis bara sina egna kostnader ....
I det här fallet verkar uttaget fungerat unfer visningen och när säljaren sedan plockat ned sina lampor och satt in nya uttag verkar något gått fel. Är det så är det väl inget dolt fel utan en försämring jämfört med när avtalet skrevs.

Förmodligen är det inte värt att strida ang det juridiskt men att skicka en faktura med krav och lagrum är gratis.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu funderar jag på hur ra mätt över strömbrytaren. För att veta om det finns spänning måste man mäta mot jord eller nolla. Annars så blir det inget utslag. Man kan slå av spänningen och sumra mellan fas och tändtråd. För att kolla att brytaren fungerar.

En pik en del som pratar om dolt fel. Det är för lågt belopp. Det finns ett fall där ersättningen för ett nytt badrum sattes till noll. Då kostnaden var någon %av lgh värde. Alltså.
Säg att det skulle vara dolt fel. Då skulle ersättningen bli 0kr... Sen får man ta förhoppningsvis bara sina egna kostnader ....

Just det , nu då du säger det kommer jag ihåg det fallet.
en felaktigt renoverat badrum för ca 200k var för låg summa då lägenheten kostade kring 7-8M ...

Hittade detta om det hela efter en snabb googling
https://omvarldsbevakning.byggtjans...ri/fel-pa-badrum--bostadskoparen-fick-betala/

enl den domen är allt under 2.5% av köpeskillingen bara att glömma att få ersättning för då det gäller bostadsrätter.
 
M MrDizzy skrev:
Just det , nu då du säger det kommer jag ihåg det fallet.
en felaktigt renoverat badrum för ca 200k var för låg summa då lägenheten kostade kring 7-8M ...

Hittade detta om det hela efter en snabb googling
[länk]

enl den domen är allt under 2.5% av köpeskillingen bara att glömma att få ersättning för då det gäller bostadsrätter.
Tack för hjälpen!
2,5% då måste det vara en riktigt billig lgh för att ts skulle få ersättning...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tack för hjälpen!
2,5% då måste det vara en riktigt billig lgh för att ts skulle få ersättning...
`
Nja, en dyr elektriker borde kunna fixa saken ;)
Nytt rekord på både materialpriser, timpenning och servicebil samt 2 st (måste ju få fullbetalt för lärlingen med)
Då kan TS kanske komma upp i 2.5% :rolleyes::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.