Jag fick fiber indraget 2016 eller 2017 av en lokal entreprenör som jag tidigare haft mycket goda erfarenheter av och varit kund hos i ca 15 år då de levererat internet via radiolänk.
När fibern drogs in frågade den lokala om de fick placera ett kopplingsskåp på våran tomt för att säkra upp för ev utbyggnad av nätet norr om vår mark. De fick ok på det och jag anvisade en plats där skåpet inte skulle bli i vägen. När de väl placerat skåpet hamnade det inte alls där jag sa utan 6-7 meter därifrån varpå jag vägrade skriva på markkontraktet som skickades till mig. Där skåpet stod var det tänkt att byggas en carport så jag krävde att de skulle flytta skåpet. Det tog dom ett drygt år att få det flyttat efter ett otal mail och telefonpåstötningar från min sida.

Hösten 2017 upptäckte vi ett stort byggfel i huset som till slut tvingade oss att bygga nytt hus ett par meter från det gamla och riva det dåliga. I samband med detta skulle såklart fibern behöva kopplas in på nytt. Folk från det lokala bolaget var i samband med gjutning av grunden här och skarvade kanalisationen (som blev för kort och hamnade i innervägg en bit under mediaskåpet). De som var här behövde åka tillbaka till kontoret två gånger, först för att hämta spårningskabel och sen för att hämta materiel för att skarva samma spårningskabel. Unga grabbar som lyste sommarjobbare. Vidare la dom inte kanalen in till husgrund utan drog den hela vägen in i grunden vilket nu påtalas som ett jätteproblem och skylls på mig. Det var ju trots allt folk från företaget som gjorde jobbet och jag hade ingen aning om att det tydligen är brukligt att sätta en kopplingspunkt vid yttervägg till vilken fibern blåses. Så var det inte gjort i det gamla huset heller men det kanske berodde på att kopplingsskåpet då stod så nära.
Sedan dess har jag nu i drygt 18månader med telefonsamtal och mail legat på för att få fibern återinkopplad men utan något som helst gehör.

Den senaste bortförklaringen i en lång rad av mer och mer osannolika bortförklaringar är att det är en ansvarsfråga om nåt går snett med skarven i mellanväggen (som beror av ett kanske 60cm för kort rör som lagts av samma företag).

Som det känns har jag pga ärendet med skåpsflytten blivit klassad som en "jobbig jävel" för vilken en återinkoppling ska förhalas in i det längsta och helst aldrig ske.

Den lokala har sedan dess sålt hela nätet i området till ett större företag vilket jag precis har kontaktat för att eventuellt kunna sätta press därifrån. Dom har ju trots allt köpt ett nät där det står att jag är inkopplad.

Vad har jag för möjligheter att sätta press på entreprenören?
 
R
Snippen Snippen skrev:
Jag fick fiber indraget 2016 eller 2017 av en lokal entreprenör som jag tidigare haft mycket goda erfarenheter av och varit kund hos i ca 15 år då de levererat internet via radiolänk.
När fibern drogs in frågade den lokala om de fick placera ett kopplingsskåp på våran tomt för att säkra upp för ev utbyggnad av nätet norr om vår mark. De fick ok på det och jag anvisade en plats där skåpet inte skulle bli i vägen. När de väl placerat skåpet hamnade det inte alls där jag sa utan 6-7 meter därifrån varpå jag vägrade skriva på markkontraktet som skickades till mig. Där skåpet stod var det tänkt att byggas en carport så jag krävde att de skulle flytta skåpet. Det tog dom ett drygt år att få det flyttat efter ett otal mail och telefonpåstötningar från min sida.

Hösten 2017 upptäckte vi ett stort byggfel i huset som till slut tvingade oss att bygga nytt hus ett par meter från det gamla och riva det dåliga. I samband med detta skulle såklart fibern behöva kopplas in på nytt. Folk från det lokala bolaget var i samband med gjutning av grunden här och skarvade kanalisationen (som blev för kort och hamnade i innervägg en bit under mediaskåpet). De som var här behövde åka tillbaka till kontoret två gånger, först för att hämta spårningskabel och sen för att hämta materiel för att skarva samma spårningskabel. Unga grabbar som lyste sommarjobbare. Vidare la dom inte kanalen in till husgrund utan drog den hela vägen in i grunden vilket nu påtalas som ett jätteproblem och skylls på mig. Det var ju trots allt folk från företaget som gjorde jobbet och jag hade ingen aning om att det tydligen är brukligt att sätta en kopplingspunkt vid yttervägg till vilken fibern blåses. Så var det inte gjort i det gamla huset heller men det kanske berodde på att kopplingsskåpet då stod så nära.
Sedan dess har jag nu i drygt 18månader med telefonsamtal och mail legat på för att få fibern återinkopplad men utan något som helst gehör.

Den senaste bortförklaringen i en lång rad av mer och mer osannolika bortförklaringar är att det är en ansvarsfråga om nåt går snett med skarven i mellanväggen (som beror av ett kanske 60cm för kort rör som lagts av samma företag).

Som det känns har jag pga ärendet med skåpsflytten blivit klassad som en "jobbig jävel" för vilken en återinkoppling ska förhalas in i det längsta och helst aldrig ske.

Den lokala har sedan dess sålt hela nätet i området till ett större företag vilket jag precis har kontaktat för att eventuellt kunna sätta press därifrån. Dom har ju trots allt köpt ett nät där det står att jag är inkopplad.

Vad har jag för möjligheter att sätta press på entreprenören?
Jobbigt läge, kan tyvärr inte hjälpa dig med mer än att de har rätt angående skarven i väggen.

Denna vill man ha på utsidan då ducten(röret) kan vattenfyllas och trycka in vatten om den sitter på insidan.
 
C
Nu låter det ju, som TS är inne på, som klassiska svepskäl, ursäkter, bortförklaringar och fingerpekande, men om nu ducten de redan dragit in inte duger av någon anledning så är det väl bara att de fimpar den och drar en ny duct på något annat ställe.
 
C cpalm skrev:
Nu låter det ju, som TS är inne på, som klassiska svepskäl, ursäkter, bortförklaringar och fingerpekande, men om nu ducten de redan dragit in inte duger av någon anledning så är det väl bara att de fimpar den och drar en ny duct på något annat ställe.
Ja eller gräver upp den strax utanför grunden, blåser den inifrån så den är torr och sen slabbar med resten bäst dom vill utomhus. Jag är ingen IT-tekniker men det kan ju inte vara mycket värre än så...
 
S
Snippen Snippen skrev:
Ja eller gräver upp den strax utanför grunden, blåser den inifrån så den är torr och sen slabbar med resten bäst dom vill utomhus. Jag är ingen IT-tekniker men det kan ju inte vara mycket värre än så...
Ducten kan bli vattenfylld pga en bristande skarv eller skada på röret, då blir den att agera dräneringsslang istället och med lite otur är ditt hus lägsta punkten på slangen så då får du in vatten.

Har sett det hända
 
S SueCia skrev:
Ducten kan bli vattenfylld pga en bristande skarv eller skada på röret, då blir den att agera dräneringsslang istället och med lite otur är ditt hus lägsta punkten på slangen så då får du in vatten.

Har sett det hända
Finns ingen högre punkt än huset på ett par kilometer...
 
Snippen Snippen skrev:
Finns ingen högre punkt än huset på ett par kilometer...
Att fiberleverantör har den "regeln" att inte vilja dra in utomhusduct direkt är för att de inte kan göra de bedömningarna för varje fastighet som ansluts.
Ett annat exempel är anslutning under markyta som vill undvikas/nekas pga liknande problem, kan oftast lösas genom att fastighetsägaren får borra hållet och ta ansvar för tätning av källarvägg.

Men åter till din fråga, du ska beställa installation/anslutning av din fiberoperatör det är den affärsrelationen du har. Sedan får de kontakta entreprenör och projektera hur anslutningen kan göras (kanske inte blir precis som du vill;)).
Men inga konstiga skarvningar av fiber i väggar eller andra nödlösningar. Blir det t.ex. en avgrävning av fiber i framtid ska det kunna åtgärdas.
 
A AndersS skrev:
Att fiberleverantör har den "regeln" att inte vilja dra in utomhusduct direkt är för att de inte kan göra de bedömningarna för varje fastighet som ansluts.
Ett annat exempel är anslutning under markyta som vill undvikas/nekas pga liknande problem, kan oftast lösas genom att fastighetsägaren får borra hållet och ta ansvar för tätning av källarvägg.

Men åter till din fråga, du ska beställa installation/anslutning av din fiberoperatör det är den affärsrelationen du har. Sedan får de kontakta entreprenör och projektera hur anslutningen kan göras (kanske inte blir precis som du vill;)).
Men inga konstiga skarvningar av fiber i väggar eller andra nödlösningar. Blir det t.ex. en avgrävning av fiber i framtid ska det kunna åtgärdas.
Men här har jag ju beställt en "återanslutning" för drygt 18månader sedan men dom bara skiter i det. Vilka trådar kan jag dra i?
 
Vem har du beställt av, då du skriver att det är en ny ägare? En entreprenör gör "normalt" inget utan beställning från fiberoperatör.
Har du fått något skriftligt?
Prisuppgift?
 
Jag skulle nog ha letat upp en annan firma som kan lösa detta åt mig, för länge sedan.
 
A AndersS skrev:
Vem har du beställt av, då du skriver att det är en ny ägare? En entreprenör gör "normalt" inget utan beställning från fiberoperatör.
Har du fått något skriftligt?
Prisuppgift?
Jag har beställt jobbet av tidigare nätägaren/"operatören", ja finns skriftlig beställning.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle nog ha letat upp en annan firma som kan lösa detta åt mig, för länge sedan.
Har inte haft panik tidigare då vi kört med radiolänken och således inte suttit i sjön men nu har vi tröttnat på riktigt...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Snippen Snippen skrev:
Jag har beställt jobbet av tidigare nätägaren/"operatören", ja finns skriftlig beställning.
Då skulle jag ta kontakt med nya nätägaren och hänvisa till gjord beställning, om de önskar skicka över den skriftliga beställningen på nytt.
 
A AndersS skrev:
Då skulle jag ta kontakt med nya nätägaren och hänvisa till gjord beställning, om de önskar skicka över den skriftliga beställningen på nytt.
Precis så gjorde jag i förrgår.
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Troligtvis kan du välja en tjänsteleverantör till din fiberanslutning. För mig låter det som att din adress är klassad som aktiv och i bruk. Då skulle du kunna beställa tjänst och sedan felanmäla till tjänsteleverantören att det inte fungerar. På så sätt kan man dela med sig utav nätoperatörens seghet. Kanske har tjänsteleverantören hårdare SLA-avtal mot nätoperatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.