Det är en felindikator som används för att lokalisera fel på luftledningar, mestadels på högspänningsledningar. Här dock på en lågspänningsledning.

Den indikerar vilket sorts fel det är på ledningen, jordfel eller överström, samt pekar ut om felet är före eller efter den stolpe den sitter i. Sätter man upp några dylika, på strategiska platser utefter en ledning, kan man ganska snabbt få reda på ungefär vart felet är.

Du kan läsa mer på Nortroll AS (sidan är på engelska dock) Kolla på Products och Line Fault Indicators.


EDIT: Ser i efterhand, efter att ha klickat på undre länken, att det ÄR en högspänningsstolpe, med lite lågspänning i.
 
Fruktansvärd installation måste jag säga, den måste väl vara gjord så att den kan skruvas fast?
 
Tackar. Alltid intressant att veta.
Vad menas med överström?

Och, ja, det ser ut att vara en riktig amatörmontering...
 
Jordfel är när det är överslag mellan fasledare och jord. "Jord" är oftast ett omkullblåst träd, eller en faslina som lossnat och lagt sig mot regeln eller stolpen.
Överström är när det är överslag mellan två faser, eller helt enkelt för hög belastning gentemot vad reläskydden är inställda på. Överström händer oftast vid åsknedslag, eller när en fågel krockar med ledningen och trasslar in sig mellan linorna.

"Amatörmässigt"...både ja och nej.
Man kan välja om man vill ha dom permanent uppsatta eller "mobila".

Det kan vara bra att ha ett par stycken liggandes på hyllan som man kan sätta upp tillfälligt om nåt mystiskt fel börjar visa sig. Därav spännbandet på bilden.

Det "mystiska" felet kan t.ex. vara en åskskadad isolator som fått en mikroskopisk spricka i godset. Vid fuktig väderlek, ofta flera månader eller år efter åsksmällen, kryper det in fukt i sprickan vilket leder till överslag mot jord. Värmen i överslaget torkar bort fukten vilket gör att ledningen funkar igen tills nästa gång det blir fuktigt. Sprickan kan vara så tunn som ett hårstrå, detta gör att man inte ser den när man står på marken utan man måste klättra upp i varje stolpe och tokgranska varje enskild isolator. Ett väldigt tidsödande göra.
 
sverre skrev:
Fruktansvärd installation måste jag säga, den måste väl vara gjord så att den kan skruvas fast?
Vadå amatörmässigt?? den kanske ska sitta där i någon månad och då stå där i stolpskor och fippla med skruv, och hål istolpen blir det också. Spännband är högst motiverat om det är felsökningsutrustning.

Protoypen, amatör
 
prototypen skrev:
Vadå amatörmässigt?? den kanske ska sitta där i någon månad och då stå där i stolpskor och fippla med skruv, och hål istolpen blir det också. Spännband är högst motiverat om det är felsökningsutrustning.

Protoypen, amatör
Självklart befogad installation om den sitter temporärt enbart i felsökningssyfte, ursäkta min okunskap!
 
sverre skrev:
Självklart befogad installation om den sitter temporärt enbart i felsökningssyfte, ursäkta min okunskap!

Jag håller med. är det endast en temprär instalaltion så får det gärna vara så.

Kul/intressant att veta vad det var för pryl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.